Näytelogistiikka, analyysimenetelmät ja automaatiolinjastot (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BB86-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.07.2016 - 11.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- BIO-luennoitsija Virtuaalihenkilö
- Outi Rask
- Liisa Sittig
- Ulla Kähkönen
- Pienryhmät
- AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AB
- Opintojakso
- 7B00BB86
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa selvittää, mitä tarkoitetaan näytelogistiikalla ja tietää siihen liittyviä virhelähteitä
- tietää automaatiolinjaston käsitteenä ja sen toimintaperiaatteita
- tietää automaation yleisiä perusteita ja eri automaattianalysaattoreita ja niiden toimintaperiaatteita sekä käyttöalueita analytiikassa ja tuotannossa
- osaa nimetä automaatiolinjaston osat
- osaa nimetä automaation työhygieniaan ja ergonomiaan liittyviä tekijöitä sekä tietää miten itse omassa työssään voi ennaltaehkäistä haittavaikutuksia
Sisältö (Opintojakso)
Näytelogistiikka ja bioanalyytikon työnkuva sen eri vaiheissa
Automaation perusteet ja käyttö kliinisessä analytiikassa ja tuotannossa Automaattianalysaattorien käyttö kliinisissä laboratorioissa analytiikassa ja massatuotannossa
Automaatiolinjastot
Työhygienia ja ergonomia automaatiotyöskentelyssä
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BB84 Perusmenetelmät ja analyysitekniikat ja 7B00BB85 Analyysitekniikat ja automaatio on hyväksytysti suoritettu.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Reflektiopäiväkirja:
” Pohdi tehtävässä millaista bioanalyytikon työ on tällä hetkellä ja tulevaisuudessa suhteessa automaatioon bioanalytiikan eri alueilla ( kliininen kemia, mikrobiologia ym.).
Mikä on oma suhteesi automaatioon?
Mitkä ovat automaation haasteet ja mitä hyötyä automaatiosta on bioanalyytikolle, terveydhuollon organisaatiolle ja yhteiskunnalle?
Miten automaatio vaikuttaa analyysimenetelmiin?”
Kirjallisessa tehtävässä viitataan vähintään viiteen eri lähteeseen ( ei luentoihin). Tehtävän tulee olla vähintään 10 A¤ sivua pitkä. Tehtävä palautetaan tabulaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia. Arvosana muodostuu aktiivisesta osallistumisesta opetukseen, reflektiopäiväkirjan sisällöstä ja siitä, miten opiskelija on paneutunut eri aihealueisiin ja laajentanut osaamistaan itsenäisen opiskelun kautta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, reflektiopäiväkirja ja itsenäinen opiskelu.
Oppimateriaalit
Luennoitsijoiden valitsema ja tuottama materiaali.Itsenäisen opiskelun kautta haettu, validi lähdemateriaali, joka antaa lisäinformaatiota annetusta aihealueesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin alkamisajankohta täsmentyy syksyllä 2016, ajoitus riippuu ulkopuolisien luennoitsijoiden aikataulusta. Alku 2-periodilla ja todennäköisesti jatkuu tammikuulle 2017.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on ilman perusteltua syytä ollut poissa luennoilta.
Reflektiopäiväkirja puuttuu tai on puutteellinen asiakokonaisuuksien suhteen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut luennoille. Reflektiopäiväkirja sisältää ohjeistuksen mukaiset lähdereferoinnit ja siitä löytyy myös omaa pohdintaa. Opiskelija on sisäistänyt tyydyttävästi opitun.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut luennoille. Reflektiopäiväkirja sisältää ohjeistuksen mukaista, hyvää lähdereferointia ja osittaa opiskelijan sisäitäneen hyvin opitun. Opiskelija on reflekoinut pohdinnan kautta opittua.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut luennoille. Reflektiopäiväkirja sisältää ohjeistuksen hyviä lähteitä, myös artikkeleja, reflektoinut kiitettävästi niitä reflektiopäiväkirjassaaan. Opiskelija on erinomaisesti sisältänyt opitun ja pohtinut aktiiviseti referoinnin kautta oppittua.