Sähkötekniikan perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5S00BC87-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.05.2016 - 04.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2016 - 21.10.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heikki Yli-Rämi
- Opintojakso
- 5S00BC87
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- sähkötekniikan peruskäsitteet ja -suureet
- tasasähkö- ja vaihtosähkötekniikan perusteet
- sähköstatiikan, magnetismin ja sähkömagneettisen induktion perusteet.
Sisältö (Opintojakso)
Sähkötekniikan peruskäsitteet ja -suureet, tasasähkö- ja vaihtosähkötekniikan perusteet, sähköstatiikan ja magnetismin sekä sähkömagneettisen induktion perusteet, sähkösuureiden mittauksen periaatteet.
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Ei esitietovaatimuksia.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojakson tentti järjestetään 1. periodin päätteeksi erikseen sovittuna ajankohtana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kokonaissuorituksen arviointi koostuu henkilökohtaisten palautusten, ryhmätyöskentelyn tuotosten sekä tentin pisteytyksestä. Lisäksi opintojakson aikainen aktiivisuus (esim. harjoitustehtävät) arvioidaan ja se vaikuttaa osaltaan kokonaisarvosanaan.
Opintojakson arvosana (1 - 5) muodostuu kaksiosaisesti:
- Läpäisyvaatimuksena tentin hyväksytty suoritus, arvosana 1 ... 3
- Aktiivinen osallistuminen (henk.koht tehtävät, pienryhmätyöskentely) korottaa tentin arvosanaa +1 ... 2
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, opetuskeskustelu, yhteisöllinen oppiminen, ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, verkko-opetus, tentti.
Oppimateriaalit
- J. Ahoranta: Sähkötekniikka (painos 2012 tai uudempi)
- Tabulassa sähköisesti jaettava opiskelumateriaali, harjoitustehtävät sekä tehtävänantojen palautusten pohjalta itsenäisesti/ryhmissä muodostettu materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
39h lähiopetusta, sisältäen opintojakson tentin (3h) ja tentin palautuksen (3h). n. 42h itsenäistä tai ryhmissä tapahtuvaa opiskelua.
Sisällön jaksotus
Lähiopetusta n. 2 x 3h / vko lukuvuoden ensimmäisen periodin ajan. Lähitunnit koostuvat luennoista, ryhmätyöskentelystä, harjoituksista sekä mahdollisesti sähkövoimalaboratoriossa järjestettävistä demoista.
Opintojakson sisältö koostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- Sähkötekniikan peruskäsitteet ja -suureet
- Tasasähköpiirit
- Vaihtosähköpiirit
- Sähköstatiikka
- Sähkömagnetismi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso antaa valmiudet ammatilliseen kommunikointiin sähkötekniikan peruskäsitteiden avulla.
Kansainvälisyys
Mahdollisesti osittain vieraskielistä opiskelumateriaalia.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja annetaan opintojakson aikana lähiopetuskerroilla, sekä sähköisesti Tabulan kautta. Tabulan kurssiavain annetaan opintojakson aloitustuntien yhteydessä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävän arvosanan kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Sähköteknisten perustietojen hallinta ja soveltava osaaminen ohjeistettuna.
Opiskelija ottaa vastuun omasta suoriutumisestaan ja osaa toimia ryhmässä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisen lisäksi kyky perustella ja käyttää oppimaansa sekä työskennellä oma-aloitteisesti.
Opiskelija ottaa vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, sekä osaa rakentavasti antaa ja vastaanottaa palautetta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Edellisten lisäksi syvällinen tietojen hallinta ja soveltava osaaminen, sekä kyky arvioida kriittisesti tekemiään ratkaisuja.
Opiskelija ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta, sekä osaa hyödyntää palautetta systemaattisesti osaamisensa kehittämiseen.