Viestimällä tuloksiin (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BZ83-3013
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2016 - 26.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- hyödyntää oman alansa lähteitä monipuolisesti ja kriittisesti osana oman viestintänsä kokonaisuutta
- laatia rakenteellisesti ehjän, havainnollisen, asiatyylisen ja ymmärrettävän tekstin
- vaikuttaa viestintäprosessin kulkuun ja hyödyntää ryhmäviestintää oman alansa viestintätilanteissa
- tunnistaa oman viestintätyylinsä ja kehittämisalueensa viestijänä.
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ vakuuttavaan viestintään tarvitaan?
MIKSI on tärkeä tuntea oma viestijäprofiilinsa?
MITEN ryhmäviestintää hyödynnetään erilaisissa tilanteissa?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Aikataulut täsmentyvät opintojakson alkaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä annettujen kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista asetettujen oppimis-, laatu- ja aikataulutavoitteiden mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, itse- ja vertaisarviointi
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään Tabulaa sähköisenä oppimisympäristönä. Opetusmateriaali, tehtäväkuvaukset, suoritusvaatimukset, jakson aikataulu, tehtäväpalautukset ym. käytännön asiat keskitetään sinne.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksoon sisältyy 14 kolmen tunnin lähiopetuskertaa.
Sisällön jaksotus
Kirjallinen viestintä: Asiatyylisen, sujuvan tekstin tuottaminen eli suunnittelu, prosessointi, viimeistely.
Raportointiohjeet, lähteiden kriittinen käyttö ja viittaustekniikka.
Modernin kielen- ja tekstinhuollon perusteet.
Vuorovaikutus: ryhmädynamiikan perusteet, oman viestijäkuvan hahmottaminen ja kehittämiskohteiden tunnistaminen.
Opintojakson yksityiskohtainen aikataulu, oppisisällöt ja vaaditut suoritukset esitellään ensmmäisellä lähiopetuskerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista tulee neuvotella opintojakson opettajan kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Runsaat poissaolot ja annettujen tehtävien palauttamatta jättäminen. Hylätyt tehtäväsuoritukset: opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään vastaanottajan mukaan. Kielessä on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei kykene arvioimaan omaa viestintäosaamistaan eikä havaitsemaan keskeisimpiä kehittämiskohteitaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Opiskelija löytää lähteitä, joskin niiden käyttö ja referointi on vähäistä. Väitteiden perustelu jää vaatimattomaksi. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielen muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja keskeisimmät kehittämiskohteet.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija valitsee lähteensä tarkoituksenmukaisesti. Referointi niveltyy luontevasti muuhun tekstiin. Olennainen tieto välittyy selkeästi. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija tiedostaa selkeästi oman viestintäosaamisensa vahvuudet ja heikkoudet ja kykenee laatimaan realistisen kehittymissuunnitelman, joka tukee hänen ammatillista kasvuaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksenä monipuolisesti. Opiskelija käyttää lähteitä arvioivasti ja kommentoiden. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen ja tyylin. Opiskelija määrittelee tarkasti oman viestintäosaamisensa ulottuvuudet ja osaa ilmaista, miten kehittää määrätietoisesti viestintätaitojaan kasvaessaan oman alansa ammattilaiseksi.