Kulttuurit ja tavat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00CP61-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 11.12.2015 - 31.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 15.01.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
-toimia esimies- ja asiantuntijatehtävissä monikulttuurisessa työympäristössä.
-havainnoida ja tulkita erilaisiin kulttuureihin liittyviä tapoja, arvoja, normeja ja asenteita sekä osaa toimia näiden mukaisesti
-ymmärtää monikulttuurisia toimintatapoja ja arvoperusteita ja osaa viestiä erilaisten kulttuuritaustan omaavien työntekijöiden kanssa.
-toimia rakentavasti monikulttuurisen yhteisön jäsenenä sekä osaa torjua rasismia etnisiä ryhmiä kohtaan
-käyttää monikulttuurisuutta voimavarana ja toimii yhdenvertaisuuden periaatteiden mukaisesti
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ on monikulttuurisuus?
MITEN kulttuurierot havaitaan?
MIKSI yhdenvertaisuus on tärkeä?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla suoritetaan viisi kirjallista tehtävää, jotka pääsääntöisesti arvioidaan asteikolla 0-5. Joskaisesta tehtävästä tulee palaute.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-verkko-opiskelu: itsenäinen materiaaleihin perehtyminen ja oppimistehtävien kirjoittaminen
Oppimateriaalit
Hofstede G. 1992. Kulttuurit ja organisaatiot. Juva. WSOY. (TAMKin kirjastossa) ja/tai
Salo-Lee L., Malmberg R. ja Hallinoja R. 1998. Me ja muut. Kulttuurien välinen viestintä. Yle. tai muu vastaava materiaali, jossa käsitellään kulttuureihin liittyviä arvoulottuvuuksia ja niiden vaikutusta ihmisten käyttäytymiseen.
Lahti, L. (2008). Monikulttuurinen johtaminen. Juva: WSOY. tai sähköinen versio, molemmat on saatavissa TAMKin intran kautta/kirjastosta.
kurssilla (tabulassa) annettu nettimateriaali
Tabulassa on linkkejä kurssimateriaaleihin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa opiskelijan 27 tunnin työtä, joka koostuu materiaaleihin perehtymistä ja noin 5 sivun mittaisen esseen kirjoittamista.
Sisällön jaksotus
1 osa: Johdantoa kulttuuriin ja tapoihin ja niiden eroihin sekä käsitteisiin, joita käytetään puhuttaessa monikulttuurisesta yhteisöstä ja kulttuurein välisestä viestinnästä.
2.osa: Painotus on kulttuurien arvoulottuvuuksissa lähinnä Hofsteden mukaan. Tehdään vertailua eri kulttuurialueiden ja eri ulottuvuuksien suhteeen.
3. osa: Jäävuoriteoria ja sen näkyvä osa eli opiskelija voi valita kiinnostuksensa mukaan mihin kulttuurin ilmentymiin ja/tai kulttuureihin keskittyy.
4. osa: Painotus on monikulttuurisessa työyhteisössä ja työyhteisön johtamisessa, mihin vaikuttaa edellisten osien kulttuuriosaaminen.
5. osa: Konkretisoidaan kulttuuriosaamista peilaamalla kulttuureihin ja tapoihin liittyvää teoriaa ja käytäntöä tekemällä haastattelu huomioiden haastattelumenetelmät ja/tai perehtymällä johonkin teokseen, joka kuvastaa jotain kulttuuria.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi pyörii non stop -periaatteella ja kurssiin ilmoittaudutaan winhassa 8T00CP61-3003. Aloitukset tarkistetaan vähintään kerran kuukaudessa, alkukuusta.
Kurssi on tabula-verkkoympäristössä. Kun opiskelija on ilmoittautunut kurssille ja hänet on hyväksytty sinne, hän saa tabulaan kurssiavaimen sähköpostitse, minkä jälkeen hän voi tehdä suorituksiaan ja palautella niitä tabulaan. Kokonaisuus on 5 op:ttä mutta opiskelijan halun ja tarpeen mukaan kokonaisuus voi 1-5 op:ttä. Kurssisuoritukset tulee tehdä pääasiassa lukuvuoden aikana.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei tee vertailuja eri kulttuurien välillä ja näkee konkreettiset ilmentymät ja arvot, normit ja asenteet erillisinä ja puutteellisesti. Ei käytä lähdemateriaalia ja/tai lähdemerkintöjä ei kirjoitelmissä näy.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa määritellä mitä kulttuurien välinen erilaisuus on ja millaisia eroja eri kulttuureissa on. Osaa nimetä eri kulttuurien tapoja, arvoja ja normeja ja ymmärtää, mitä yhdenvertaisuus tarkoittaa kulttuurien välisessä viestinnässä. Käyttää lähdemateriaalia rajoitetusti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija vertailee kulttuurien välistä erilaisuutta monikulttuurisuuden kannalta. Kuvailee kulttuurien erityispiirteitä ja vertailee kulttuurieroihin vaikuttavia syitä ja osaa soveltaa kulttuuria koskevia näkökulmia käytännön elämään. Ymmärtää yhdenvertaisuuden merkityksen kulttuuripätevyydessä. Käyttää lähdekirjallisuutta monipuolisesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija soveltaa käsiteellisellä tasolla kulttuurisesti erilaisia näkemyksiä. Teoria näkyy konkreettisessa toiminnassa. Analysoi monikulttuurisen yhteisön arvoja, normeja ja asenteita. Arvioi ja kehittää omaa osaamistaan osana monikulttuurista maailmankuvaa. Ymmärtää konkreettisin esimerkein yhdenvertaisuuden merkityksen osana kulttuuripätevyyttä. Opiskelija osaa perustella kulttuurisia näkökulmia ja ilmentymiä teoriasta käsin. Lähdekirjallisuutta on käytetty laaja-alaisesti.