Infrarakentaminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CE44-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.04.2016 - 12.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 13.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 35 - 40
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jouni Sivenius
- Opintojakso
- 5R00CE44
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija tietää kaupunkien liikenneväylien luokituksen, niihin liittyvän lainsäädännön ja katusuunnitelmatasot sekä osaa tulkita katusuunnitelmapiirustuksia. Hän tuntee yhdyskunnan vesihuollon järjestämisperiaatteet ja osaa tulkita vesihuoltopiirustuksia. Opiskelija tuntee Suomen kaavoitusjärjestelmän, kaavatasot ja osaa tulkita asemakaavapiirustuksia ja –merkintöjä. Hän on tutustunut myös infrarakentamiseen ammattialana ja tunnistaa infran ja talonrakentamisen eri osa-alueiden keskinäiset riippuvuudet
Sisältö (Opintojakso)
Liikenneväylien luokitus, lainsäädäntö ja hallinto, katusuunnitelmat, katugeometrian perusteet, katupiirustukset ja merkinnät, vesihuollon rakenteet, laitteet ja ratkaisuperiaatteet, yhdyskuntasuunnittelun perusteet.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Toteutuksen lopussa pidetään yksi tentti. Opintojakson uusintatentit rakentajien yleisinä tenttipäivinä tai erikseen sopien.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä osallistumista oppi- ja harjoitustunneille (>50 % läsnäolo). Opintojaksolla lopulla pidetään yksi tentti. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Arvosanaan vaikuttavat kokeiden lisäksi tunneille osallistuminen, harjoitustehtävien ja -töiden suorittaminen sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus|opetuskeskustelu|kokeet|harjoitukset|esitelmät|harjoitustehtävät.
Oppimateriaalit
Tuntimuistiinpanot ja oppituntimateriaalit sekä sähköinen oppimateriaali Tabulassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus yhteensä 42 h. Lisäksi normaali keskimääräinen itsenäinen työskentely.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aihepiirijako ja ohjeelliset tuntimäärät, jotka saattavat hiukan vaihdella mm. opiskelijoiden kiinnostuksesta johtuen:
Kadut -osio:
1. Esittelyt ja peruskäsitteet
2. Katuluokitus, hallinto ja lainsäädäntö
3. Katujen ominaisuudet, poikkileikkaus, rakenteet
4. Jalankulun, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja pyäsköinnin huomioon ottaminen
5. Katusuunnitelmat
6. Kokeet ja harjoitustöiden esittelyt
Vesihuolto-osio:
1. Vedenjakelu- ja viemäröintijärjestelmät ja niiden rakenteet
2. Veden kulutus, mitoitusperusteita
3. Kiinteistön liittyminen vesi- ja viemäriverkostoon
4. Vesijohtojen ja viemärien rakentaminen ja materiaalit
5. Haja-asutusalueen vesihuollon järjestäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Esitiedot: Ei esitietovaatimuksia.
Oppimistavoitteet:
1. Opiskelija ymmärtää kadun roolin monikäyttötilana
2. Opiskelija tuntee katujen nimitykset ja käsitteistön sekä katujen hallinnon periaatteet
3. Opiskelija tuntee katusuunnitelmapiirustuksien yleisimmät merkinnät
4. Opiskelija tuntee vedenjakelu- ja viemäröintijärjestelmät
5. Opiskelija tuntee vesihuoltopiirustuksien yleisimmät merkinnät
Toteutustapa: Nuorisoasteen päiväkoulutus, 15i800
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta sähköisen opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää juuri ja juuri minimiläsnäolovaatimukset (50%), mutta saa tentistä ja harjoituksista yhteensä alle 10 pistettä (max 30) tai ei tee vaadittuja harjoitustehtäviä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää minimiläsnäolovaatimukset (50%) ja saa tentistä ja harjoituksista yhteensä 10-17 pistettä (max 30) sekä tekee vaaditut harjoitustehtävät hyväksytysti. Opiskelijan aktiivisuus tunneilla on heikkoa ja opiskelijalla on vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa sekä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös puutteita aiemmin opitun tiedon omaksumisessa, motivaatiossa ja ryhmätyöskentelyssä. Tällä tasolla opiskelija tuntee katujen pääluokituksen sekä katupiirustusten sekä vesihuoltopiirustusten päämerkinnät. Hän tuntee myös yhdyskuntien vesihuollon järjestämistavat.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija täyttää reilusti läsnäolovaatimukset ja saa tentistä ja harjoituksista yhteensä 18-25 pistettä (max 30) sekä tekee vaaditut harjoitustehtävät perusteellisesti ja toisiakin avustaen ja myös aktiivisuus tunneilla on hyvää luokkaa. Opiskelijalla ei ole vaikeuksia opintojakson perusajatusten hahmottamisessa eikä niiden soveltamisessa käytännön työhön. Opiskelijalla on myös hyvät tiedot aiemmin opituilta opintojaksoista ja hän on motivoitunut ja soveltuva ryhmätyöskentelyyn. Tällä tasolla opiskelija tuntee katujen hallinnon ja katujen ominaisuudet ja katupiirustusten sekä vesihuoltopiirustusten päämerkinnät. Hän tuntee pääpiirteissään myös yhdyskuntien vesihuoltojärjestelmät ja niiden materiaalit ja rakentamistavat.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on läsnä lähes kaikilla oppi- ja harjoitustunneilla ja saa tentistä ja harjoituksista yhteensä 26-30 pistettä (max 30) sekä tekee vaaditut harjoitustehtävät huolellisesti ja täydellisesti ja myös hänen aktiivisuutensa tunneilla on kiitettävää. Opiskelija hankkii tietoa myös omatoimisesti sekä omaksuu helposti kaikki opintojakson perusajatukset ja osaa soveltaa niitä harjoitustehtävissä sekä käytännön työssä. Opiskelijalla on myös erinomaiset tiedot aiemmin opituilta opintojaksoista ja hän auttaa aktiivisesti muita oppilaita tunneilla ja harjoitustehtävissä. Tällä tasolla opiskelija tuntee katujen hallinnon ja eri katuluokkien ominaisuudet, katugeometrian periaatteet sekä katupiirustusten sekä vesihuoltopiirustusten päämerkinnät ja osaa tulkita ja arvioida niitä kriittisesti. Hän tuntee yhdyskuntien vesihuoltojärjestelmät ja ymmärtää niiden merkityksen. Opiskelija tuntee vesihuoltoverkostojen suunnitteluperiaatteet ja rakentamistavat sekä rakentamisen keskeiset laatuvaatimukset.