Suunnittelutyön perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00CE37-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2016 - 23.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 05.09.2016 - 20.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusarkkitehti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusarkkitehdin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu arkkitehtisuunnittelun peruskäsitteisiin ja suunnittelijan työvälineisiin. Opiskelija osaa rakentaa erilaisia pienoismalleja ja tuottaa dokumentteja suunnitteluprosessin tueksi. Opiskelija osaa koota harjoitustyöstä ammatillisen esityksen.
Sisältö (Opintojakso)
Harjoitustyönä on abstrakti tilasommitelma.
Työvälineet (piirustusvälineet, mallinnusohjelma, tulostusmenetelmät, kopiointi, mallinrakennus).
Visuaalinen ja suullinen esitys.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana 0 - 5 osaamistason mukaan.
Suullinen opettajan arviointi ja vertaisarviointi kritiikkitilaisuuksissa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, luennot, ryhmätyöt
Ohjatut suunnitteluharjoitukset
Omatoiminen opiskelu
Oppimateriaalit
Luentomateriaalit:
Stenroos Helmer & Seppo Aura. Arkkitehtuurin muoto ja sisältö
Francis D.K. Ching. Architecture: Form, Space and Order
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 op. Opiskelijan työmäärä on 27 h / op.
Sisällön jaksotus
Esitellään opiskelijoille opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailuluentoja
Kansainvälisyys
Kansainvälisten vaihto-opettajien luentoja mahdollisuuksien mukaan.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei esitietovaatimuksia.
Vähintään 80% läsnäolo lähiopetustunneilla on pakollinen.
Kurssilla on käytössä digitaalinen Tabula.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut kurssille ja ollut läsnä, mutta opiskelija ei täytä arviointikriteereitä korkeampiin arvosanoihin. Oppilaalla on palauttamattomia harjoitustöitä. Kokonaisuudesta huomaa, että kurssiin ei ole lainkaan panostettu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelijalla on vaikeuksia hahmottaa aiheen perusideoita ja sen vuoksi opitun soveltaminen käytännön työhön on hankalaa. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja epäloogisia. Kokonaisuudesta näkyy, että opiskelija ei ole sisäistänyt käsiteltyjä asioita.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on vähän poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Osaa selittää harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset, jotka ovat loogisia.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti. Opiskelija hahmottaa kiitettävästi opintojaksolla opetetut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa monipuolisesti, luovasti käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset asiantuntevasti.