Siirry suoraan sisältöön

Rakenteiden statiikan jatkokurssi (3 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00BF31-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.04.2016 - 18.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2016 - 16.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Jorma Kylliäinen
Opintojakso
5R00BF31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija ymmärtää rasitusten ja kuormituksen väliset yhteydet. Osaa määrätä
matemaattisilla menetelmillä staattisesti määrätyn rakenteen tukireaktiot,
rasitukset ja muodonmuutokset ja valita sopivan ratkaisutavan.
Erottaa staattisesti määräämättömän rakenteen määrätystä ja osaa määrittää
palkin ja kehän staattiset suureet käsinlaskentamenetelmillä.
Ymmärtää palkin kimmoisen ja plastisen taivutuksen eron.

Sisältö (Opintojakso)

Rasitusten matemaattinen yhteys. Sauvan kimmoiset muodonmuutokset.Taipuman
differentiaaliyhtälön ratkaisu.Taipuma Mohrin menetelmällä.Kärkisulkeiden
funktiot statiikassa. Siirtymät yksikkövoimamenetelmällä.Staattisesti
määräämättömien rakenteiden ratkaisut. Taipuman differentiaaliyhtälö,
voimamenetelmä,siirtymämenetelmä,Crossin menetelmä,taulukot.
Palkin plastinen taivutus. Harjoitustyö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson varsinainen tentti pidetään 14.12. oppitunneilla. Uusintatentit ovat 16.2. ja 6.4.2017. Tenttioikeus edellyttää kurssiin sisältyvän harjoitustyön palauttamista hyväksytysti ajallaan ja tunneilla läsnäoloa ao. kohdan ’opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus’ mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana muodostuu tentin perusteella. Rajatapauksissa harjoitustyö huomioidaan arvosanaa korottavana tekijänä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus
harjoitukset
harjoitustyöt
tentti

Oppimateriaalit

Hankittava materiaali:
- Opintomoniste (A. Iivonen)
- Salmi,Kuula: Rakenteiden mekaniikka
Muu kirjallisuus:
- Outinen, Koski: Lujuusopin perusteet
- Loikkanen: Rakenteiden statiikka 2

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus (n. 40 t) sisältää luentomuotoista opetusta, tuntiharjoituksia ja tentin. Opiskelijan itsenäinen työ (n. 40 t) muodostuu henkilökohtaisesta harjoitustyöstä sekä muusta itsenäisestä opiskelusta. Lähiopetuksen läsnäolovelvoite on 75% pidettyjen lähituntien määrästä.

Sisällön jaksotus

Lähiopetuksen alustava sisältö (suluissa oppitunnit)
• Johdatus kurssiin (2)
• Rasitusten, muod.muutosten ja kuormituksen yhteys (6)
• Palkin taipumaviivan määritys (3)
• Hyperstaattinen palkki (6)
• Tukipainumat, pakkovoimat (2)
• Crossin menetelmä (6)
• Plastiset nivelet, rajakuormamenetelmä (6)
• Laattarakenteet, kaistamenetelmä (3)
• Laatat, myötöviivateoria (3)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Esitietovaatimuksina opintojaksot Rakenteiden Statiikka ja Lujuusopin jatkokurssi.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tuntiläsnäoloa ja harjoituksia koskevat vaatimukset täyttyvät, mutta hyväksytyn arvosanan kriteeristö (ks. seuraavat kohdat) ei täyty.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee periaatetasolla keskeisimmät opintojakson sisältöön kuuluvat asiat ja osaa ratkaista yksinkertaisia laskutehtäviä ohjatusti.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija hallitsee ja ymmärtää opintojaksolla käsitellyt asiat sekä osaa itsenäisesti ratkaista yksinkertaisia soveltavia tehtäviä, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys opintojaksolla käsitellyistä asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisussa. Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista haastavia soveltavia tehtäviä ja pystyy perustelemaan loogisesti ja johdonmukaisesti käyttämänsä ratkaisumenetelmät.

Siirry alkuun