Luovat ja toiminnalliset menetelmät ryhmän ohjaamisessa (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-27-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2016 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Merja Repo
- Opintojakso
- 7S-27
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmän ohjauksen käyttäen taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
- osaa ohjatessaan ottaa huomioon ryhmän ohjaamiseen liittyvät erityisyydet käytettäessä taidelähtöisiä menetelmiä
- osaa vastaanottaa palautetta omasta ohjauksestaan
- osaa antaa rakentavaa palautetta
Sisältö (Opintojakso)
-Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot
-Toiminnallisen kokonaisuuden suunnittelu
-Yksilön ohjaaminen, ryhmän ohjaaminen
-Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
-Taiteen ulottuvuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
-Persoona työvälineenä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Hyväksyttyyn suoritukseen opiskelijan tulee
*suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjauskokonaisuus
*laatia kokonaisuudesta prosessipäiväkirja, jonka hän luovuttaa opettajalle kurssin päätyttyä
*lukea Kalliola-Kurki kirja Matkalla ohjaajuuteen ja osallistua kirjan purkukeskusteluun lähiopetuksessa tai vaihtoehtoisesti laatia kirjan pohjalta essee, jossa opiskelija peilaa omia ohjauskokemuksiaan kirjan teoriatietoon.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat omalle opiskelijaryhmälleen ohjaustuokion, jossa käytetään luovia ja toiminnallisia menetelmiä. Ohjauksen voi toteuttaa joko yksin tai parin kanssa.
Ohjaustuokion kokonaiskesto on 1-1,5 h
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
36 h Kontaktiopetus
14 h Ohjauksen suunnittelu, oma arviointi
*Opiskelija lähettää suunnitelman opettajalle viimeistään päivää ennen toteutusta s-postilla: merja.repo(at)tamk.fi.
*Ohjauksen jälkeen opiskelija tekee kirjallisen arvioinnin omasta ohjauksestaan ja lähettää sen opettajalle s-postilla viikon sisällä toteutuksesta.
*Opiskelija lähettää myös tarkennetun (jos suunnitelmaan tulee muutoksia tai lisäyksiä ohjauksen jälkeen) ohjaussuunnitelmansa opettajalle, joka monistaa kaikki suunnitelmat kaikille opiskelijoille kurssin päätteeksi.
6 h prosessipäiväkirja
*prosessipäiväkirjaa käytetään itsereflektion välineenä ja sitä pidetään koko kurssin ajan. *Prosessipäiväkirjaa käsitellään kurssin päätöskontaktissa ja se luovutetaan opettajalle kurssin päätyttyä.
25 h kirjan: Kalliola, Kurki ym.: Matkalla ohjaajuuteen lukeminen. Kirja luetaan 20.10. mennessä, jonka jälkeen sitä käsitellään kontaktiopetuksessa.
Yht. 81 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija suunnittelee, toteuttaa ja arvioi luovien menetelmien ohjauskokonaisuuden työelämäprojektissa. Suunnitelma lähetetään ennakkoon opettajalle hyväksyttäväksi. Toteutuksessa tulisi olla läsnä opiskelijan työ- tai opiskelutoveri, joka antaa opiskelijalle palautteen ohjauksesta. Toteutuksen jälkeen opiskelija kirjoittaa raportin palautteineen ja jättää sen opettajalle luettavaksi. Opiskelija lukee kirjan Kalliola-Kurki Matkalla ohjaajuuteen ja kirjoittaa sen pohjalta omaa ohjauskokemustaan peilaavan tekstin, jonka liittää raporttiin.