Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-46-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2015 - 20.03.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 21.10.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa tutkimuksellista otetta käytännössä ja ymmärtää tutkimuksellisen otteen merkityksen sosionomin työssä
- osaa selittää tutkimusprosessin eri vaiheet ja muodostaa tutkimusasetelman
- osaa soveltaa keskeisimpiä tutkimusmenetelmiä tutkimusasetelman mukaisesti
- osaa analysoida tilastollista ja laadullista tutkimusaineistoa
Sisältö (Opintojakso)
- työelämälähtöisten tutkimustehtävien toteuttaminen käytännössä,
- tutkimuksellinen kehittämisosaaminen
- käsitteet ja teoria, tutkimustehtävä ja -kysymykset,
- kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus, toimintatutkimus, kysely, haastattelu, havainnointi,
- tilastollinen analyysi ja sisällön analyysi,
- tutkimusetiikka ja luotettavuus,
- tutkimuksenraportointi
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - opintojakson aikana työstetyn oman aiheen tutkimussuunnitelmarungon TAI muun aiheen tutkimussuunnitelman palautus syksyllä 2016
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - toiminta, aineiston keruu ja raportointi kesän ja syksyn 2016 aikana
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" -Harjoitustyön palautus 13.5.2016
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetukseen osallistuminen
- kokonaisuudessa työstettävän "tutkimussuunnitelman" arviointi arviointikriteerien mukaisesti
- ARVIOINTI: 0-5
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentällä toteutettavan "tutkimuksellisen toiminnan" arviointi - toiminta+raportointi työelämään soveltuvasti
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- Arviointi palautetun harjoitustyön perusteella
- ARVIOINTI: hyv/täydennettävä
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- lähiopetus: luennot ja työskentely pienryhmissä
- itsenäinen työskentely: materiaaleihin tutustuminen, oman opinnäytetyön aiheen tutkimussuunnitelman tekeminen TAI annetun aiheen/Tutkimuksellinen ote käytännössä -osion aiheen työstäminen
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tutkimuksellista otetta käytännössä soveltava jalkautuminen omaan työpaikkaan
- toiminta, aineistonhankinta, analyysi ja raportointi yksilöllisten tehtävänantojen mukaisesti
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
- lähiopetus: luennot ja harjoitustyön työstäminen
- itsenäinen työskentely:harjoitustyön täydentäminen ja viimeistely
Oppimateriaalit
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- tabulasivun materiaalit - 7S-46 TUTKIMUSTYÖN PERUSTEET JA TUTKIMUSMENETELMÄT (15ASO), EI avainta
- yleinen tutkimuskirjallisuus esim.: Hirsjärvi, S. ym. 2007/2009: Tutki ja kirjoita.; Ronkainen ym. 2013. Tutkimuksen voimasanat. Sanoma pro.; Kananen, J. 2013. Case -tutkimus opinnäytetyönä; Tuomi, J. 2009/2002. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Vilkka, H. 2007. Tutki ja mittaa.
- oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvä kirjallisuus
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - Anssi-Pekka Udd
- kentälle jalkautumiseen liittyvät valmiit aiheet, mahdolliset materiaalit ja aineisto
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op" - Liisa Laine
-Tabulasivun materiaalit 7S-46 Määrällinen tutkimus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 6 op = 162 h
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op = 54 h":
lähiopetus: 4 x 4 h = 16 h = n. 1 op (2 kerroista syksyllä 2016)
itsenäinen työskentely - materiaaleihin tutustumista, tutkimusprosessin vaiheiden soveltamista omaan opinnäytetyösuunnitelmaan TAI muuhun aiheeseen: n. 38 h = n. 1 op
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op = 54 h":
itsenäinen työskentely: toiminta, aineiston keruu, analysointi ja raportointi: 54 h
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op = 54 h": lähiopetus 14 h Itsenäinen työskentely 40 h
Sisällön jaksotus
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op": kevät (2 krt.) ja syksy (2 krt.) 2016 - LÄHIKERTOJEN SISÄLLÖT:
1. SOSIONOMI TUTKIMUKSELLISENA KEHITTÄJÄNÄ; TIEDE JA TUTKIMUSPROSESSI; ILMIÖ, TEORIA JA KÄSITTEET
2. TARKOITUS JA TAVOITE, TUTKIMUSTEHTÄVÄT JA -KYSYMYKSET SEKÄ TUTKIMUSOTTEET
______
KESÄ 2016 - (TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ - 3. TUTKIMUSMENETELMÄT MUKAAN TÄHÄN ITSENÄISESTI)
______
3. MENETELMÄT; LAADULLINEN SISÄLLÖN ANALYYSI
4. TUTKIMUKSEN ETIIKKA JA LUOTETTAVUUS; RAPORTOINTI JA YHTEENVETO
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op": kesä 2016
"TILASTOTIETEEN PERUSTEET 2 op":
1. Tilastolliset peruskäsitteet
2. Tixel, Havaintomatriisin luominen, Aineiston luokittelu ja taulukointi, frekvenssitaulukko
3. Tilastolliset kuviot
4. Tilastolliset tunnusluvut
5. Ristiintaulukointi ja korrelaatiotarkastelu
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi lukea hyväksi tutkimusmenetelmiin liittyvillä ja opintojakson tavoitteet täyttävillä aiemmilla korkeakouluopinnoilla. HyväHot -hakemus osoitetaan Anssi-Pekka Uddille
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
"TUTKIMUKSELLINEN OTE KÄYTÄNNÖSSÄ 2 op" - osuudessa jalkaudutaan kentälle - oma työpaikka ensisijainen
"TUTKIMUSPROSESSI 2 op" - osuudessa mahdollinen yhteistyö oman opinnäytetyön aiheeseen liittyvän työelämätahon kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
TABULASIVUT: 7S-46 Tutkimustyön perusteet ja tutkimusmenetelmät (15ASO); 7S-46 Määrällinen tutkimus
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa kuvailla tutkimusprosessia ja -asetelmaa vain joiltakin osin
- osaa nimetä tiedonhankinnan menetelmiä satunnaisesti
- osaa kuvailla aineistoa ilman analyysitapoja
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa nimetä tutkimusprosessin päävaiheet ja tutkimusasetelman osa-alueet
- osaa nimetä ja kuvailla erilaisia tiedonhankinnan menetelmiä laadulliseen ja määrälliseen tutkimukseen liittäen
- osaa kuvailla laadullisen ja määrällinen analyysin etenemisen pääpiirteet
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa selittää tutkimusprosessin
- osaa muodostaa tutkimusasetelman
- osaa selittää teorian merkityksen tutkimuksessa
- osaa suunnitella aineistonkeruun tutkimusasetelman mukaisesti: tehdä haastattelurungon, havainnointirungon ja kyselylomakkeen
- osaa analysoida laadullista ja määrällistä tutkimusaineistoa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa soveltaa tilastollisia analyysitapoja
- osaa soveltaa kaikkia tutkimusprosessin vaiheita perustellen ja johdonmukaisesti omaan tutkimusaiheeseensa muodostaen eheän kokonaisuuden