Skip to main content

Professional Social Work Methods (5 cr)

Code: 7S-26-3009

General information


Enrolment period
02.12.2015 - 31.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 27.05.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Minna Putous
Toni Leander
Person in charge
Toni Leander
Course
7S-26

Objectives (course unit)

Students
- are committed to the ethical principles of the profession
- can create dialogic interaction and guide clients in a goal-oriented way in the different stages of client process
- are able to justify the method they have chosen in a theoretical way depending on the client and situation
- can use resource-oriented and solution-focused methods in professional interaction
- know the principles of case management and networking and know how to apply them with clients
- act as experts of social services in multi-professional teams
- are familiar with studies describing the effectiveness of client work methods and are able to use that information in their own work accordingly
- are able to use social media in client work
- are able to support clients’ resources and life management using different methods
- recognize their own strengths and development challenges in using different methods

Content (course unit)

- Client process and client plan in social services and social welfare
- Rehabilitation plan in rehabilitation work
- The concept, models, methods, and process of client management
- Networks and networking
- Dialogic interaction, multi-professionalism, multi-expertise
- Resource-oriented and solution-focused approach in professional interaction
- Motivational interview
- Evidence-based practice in social services
- Social media in client work

Exam schedules

-

Assessment methods and criteria

Arvioidaan TAMKn yhteisten arviointikriteerien mukaan: https://intra.tamk.fi/fi/web/tutkinto-opinto-opas/arviointi.

Teaching methods

Kontaktiopetus 26.1 aamupäivä, 16.2 aamupäivä+iltapäivä, 15.3 aamupäivä, 17.3. iltapäivä, 19.4. iltapäivä

Learning materials

Diat Tabulassa: tarkentuu myöhemmin

Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Merja Laitainen & Asta Niskala (toim.) 2013
Asiakkuus sosiaalityössä. Merja Laitinen & Anneli Pohjola 2010

Dialogisuus kommunikaationa ja suhteena. Vastaamisen, vallan ja vastuun merkitys sosiaalialan asiakastyön vuorovaikutuksessa. Kaarina Mönkkönen 2002
Enemmän yhdessä: Moniammatillinen yhteistyö, Kaarina Isoherranen, Leena Rekola, Raija Nurminen 2008
Kohti Muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin, Anja Koski-Jännes, Liisa Riitinen, Pekka Saarnio (toim.) 2008
Kuntoutuksen perusteet: Näkökulmia kuntoutukseen ja kuntoutustieteeseen. Aila Järvikoski & Kristiina Härkäpää 2011
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
Laki sosiaalihuollon ammattilisten henkilöstön kelpoisuus vaatimuksista
Moniammatillinen yhteistyö, Kaarina Isoherranen 2006
Näkökulman vaihtamisen taito, Antti S. Mattila 2006
Ongelmista ratkaisuihin: lyhyt terapian perusteet. Ben Furman ja Tapani Ahola. 2012
Palveluohjaus: portti itsenäiseen elämään, Sauli Suominen ja Merja Tuominen 2007
Ratkaisevat erot: Steve De Shazer 2009
Ratkaisukeskeisyys, Peter Sundman,
Social Construction in social work and social action Payne Malcom 1996
(Beger ja Luckman)
Sosiaalihuollon ammattilisen henkilöstön tehtävärakennesuositus, Pirjo Sarvimäki, Aki Siitaniemi (toim.) 2007
Sosiaalityö, tieto ja teknologia Anneli Pohjola & al. 2010
Sosiaalityön käsikirja Aulikki Kananoja &al. (toim) 2011
Tavoitelähtöinen sosiaalityö: Voimavarakeskeisen ongelmanratkaisun perusteet, Ilmari Rostila 2001
The Art of helping in the 21 st century, Robert R. Carkhuff: 2000
Vehviläinen Sanna, Ohjaustyön opas 2014
Vuorovaikutuksellinen tukeminen, Marika Vilén & al 2008
Yhteisöt ja sosiaalityö: Kansalaisen vai asiakkaan asialla, Irene Roivainen & Jukka Vinnura 2008
Sosiaaliportti
THL

Student workload

Kontaktiopetus 26.1 aamupäivä, 16.2 aamupäivä+iltapäivä, 15.3 aamupäivä, 17.3. iltapäivä, 19.4. iltapäivä
Oppimistehtävä: Tarkentuu myöhemmin
Kirjallisuuspiiri: Tarkentuu myöhemmin
Pohdintatehtävä: Tarkentuu myöhemmin

Completion alternatives

Sovitaan vastuuopettajan kanssa. Vastuuopettaja hoitaa AHOT-menettelyt

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Go back to top of page