Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA32-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2016 - 31.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Sahinoja
- Hannu Järvinen
- Liisa Sittig
- Pirjo Lehto
- Raija Jaakkola
- Pienryhmät
- Ryhmä A (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
- Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 1 (Koko: 1 . Avoin AMK : 1.)
- Ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
- Ryhmä 3
- Opintojakso
- 7F00BA32
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ohjata ja perustella liikkumisen apuvälineiden valintaa ja käyttöä,
- osaa arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisen kehityksen tasosta osana kokonaiskehitystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja,
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.
Sisältö (Opintojakso)
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Käytännön koe viikolla 39 (0-5) tulee olla suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä.
Liisanpuiston ohjaukset omalla ohjausvuorolla (0-5)
Valtti-raportti suoritettu hyväksytysti (Hyv/hyl)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännön kokeet (0-5) - pienryhmissä potilasesimerkki + oma yksilötehtävä - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä
Liikunnan ohjaukset Liisanpuiston koululla (hyväksytty/hylätty) Etukäteen annetaan suunnitelma Liisanpuiston fysioterapeutille sekä Pirjo Lehdolle.- perusryhmä sekä proakatemiaryhmä.
Erityislasten liikunnan ohjaaminen - tehtävä kirjallisena 12.9.2016 mennessä Tabulaan Pirjo Lehdolle. Instruktio annetaan Orientaatiotunnilla 15.8.2016. Perusryhmä sekä proakatemia tekevät Erityisryhmien liikunnan ohjaaminen-tehtävän (Soveltava liikunta).
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( Valtti-projekti sekä ryhtitutkimiset kouluilla)
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa
Oppimateriaalit
Pääasialliset lähteet - täydentyy jakson kuluessa
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Soveltava liikunta-kirja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaukset erityiskoululla (Liisanpuisto ke ja to aamut)ja peruskouluissa
Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti-ohjelmassa (Mahdollisuus osallistua Valttikoulutukseen 13.-14.8.2016 Varalassa)- Valtti raportti suoritettu hyväksytysti. ( Valtti-ohjelma on Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU:n pilotti, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus. Yhteistyöhenkilöt Aija Saari ja Jaana Heikinsuo - Tamkissa Ft-opettaja Hannu Järvinen)
Lisätietoja opiskelijoille
Decription of course is completed in 15th June 2015
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelija ei keskity harjoitteluun. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloa harjoitustunneilta. Perustiedot ja -taidot puutteelliset.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna. Tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukat, toiminta ulkokohtaista ja vielä kaavamaista, perustelut puuteellisia. Ohjauksessa epätarkoituksenmukaisuutta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti, perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Tiedot ja taidot hyvät, valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti, harjoittelee aktiivisesti ja hyödyntää ohjausta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa olla hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja "roolit" tarkasti.
Muut liikunnan ohjaukset vastaavalla tavalla.
Kykenee myös terapeuttisen ryhmän ohjaamiseen ja ohjattuna psykomotoriseen harjoittamiseen.
Osaa valita ja toteuttaa perustellusti lasten ja nuorten erilaisiin liikkumisen ja toiminnan ongelmiin (tule-ja neurologisista ongelmista hengitys- syömishäiriöihin tai ahdistuneisuusongelmiin ym) sopivaa fysioterapeuttista tutkimista ja fysioterapian menetelmiä huomioiden lapsen kyvyt ja voimavarat sekä lapsen ikäkauden. Osaa fysioterapian vaikuttavuuden seuraamisen ja arvioinnin periaatteita.