Siirry suoraan sisältöön

Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet (1 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00CM18-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2016 - 07.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2016 - 04.11.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Sari Myllymäki
Vastuuhenkilö
Sari Myllymäki
Opintojakso
7F00CM18

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa haastattelussa kirjata henkilön nykyiseen ja aiempaan toimintakykyyn ja hyvinvointiin liittyviä tietoja,
- osaa ohjeistaa erilaisia asiakkaita kirjallisesti keskeisissä terapeuttisissa harjoitteissa,
- pystyy viestimään kirjallisesti moniammatillisessa työyhteisössä fysioterapeutille tyypillisissä työtehtävissä,
- hallitsee oman alansa keskeisen ammattitermistön,
- osaa hankkia tietoa ammatti- ja tutkimuslähteistä ja hyödyntää sitä oman asiantuntijuutensa kehittämisessä,
- osaa ylläpitää, kehittää ja arvioida omaa kielitaitoaan ja kielen oppimisen taitojaan sekä omaksuu kielitaidon osaksi ammatillista identiteettiään.

Sisältö (Opintojakso)

- haastattelu
- ohjaus- ja neuvontatilanteet
- kivun ja eri vaivojen oireet ja hoito
- keskeinen fysioterapian sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- autenttiset oman ammattialan tekstit

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kirjallinen tentti:
Pe 04.11.2016 klo 08.30-10.30
Tutoristunnot ruotsiksi (yhteensä 6 pienryhmää):
R1AB ke 26.10.2016 klo 8.00-10.00 (2 pienryhmää)
R2AB to 27.10.2016 klo 8.00-10.00 (2 pienryhmää)
R3AB to 27.10.2016 klo 12.00-14.00 (2 pienryhmää)
HUOM! Tutorryhmät jaetaan tunnilla. Ne eivät mene yksi yhteen normaalien tutorryhmien kanssa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi T1-3 ja H4-5 (ks. tarkemmin kohta arviointikriteerit). Läsnäolo (80 %) kontaktitunneilla. Aktiivinen osallistuminen työskentelyyn opintojaksolla.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus, itsenäinen verkko-opiskelu, yhteistoiminnallinen oppiminen, harjoitukset, kirjallinen tentti

Oppimateriaalit

Opettajan jakamat ja ryhmän itsensä tuottamat materiaalit Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähioppimiskerrat (yht. noin 30 h molemmilla kursseilla). Läsnäolovelvollisuus on 80 % lähioppimiskerroista. Itsenäinen työskentelyosio (keskimäärin n. 50 h) sisältää tunneilla käsiteltyihin osa-alueisiin liittyvät kotitehtävät ja tentteihin valmistautumisen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarjolla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM! Kurssit: Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet ja Yrkessvenska för fysioterapeuter, muntlig färdighet pidetään limittäin, mutta arvosanat annetaan erillisinä.

Ensimmäinen kontaktikerta:
Ryhmä A: ke 7.9.2016 klo 14.15-15.45 (Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet)
Ryhmä B: ke 7.9.2016 klo 14.15-15.45 (Yrkessvenska för fysioterapeuter, skriftlig färdighet)
Kirjallinen tentti:
Pe 04.11.2016 klo 08.30-10.30
Tutoristunnot ruotsiksi (yhteensä 6 pienryhmää):
R1AB ke 26.10.2016 klo 8.00-10.00 (2 pienryhmää)
R2AB to 27.10.2016 klo 8.00-10.00 (2 pienryhmää)
R3AB to 27.10.2016 klo 12.00-14.00 (2 pienryhmää)
HUOM! Tutorryhmät jaetaan tunnilla. Ne eivät mene yksi yhteen normaalien tutorryhmien kanssa.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 1 (taitotaso B1.1)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä lyhyesti ja pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa vuorovaikutustilanteissa.
- Osaa raportoida lyhyesti potilaan/asiakkaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla.
- Osaa viestiä yksinkertaisesti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa antaa yksinkertaisia ohjeita potilaan ohjaustilanteissa.
- Osaa kysyä haastattelutilanteissa yksinkertaisia kysymyksiä, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää fysioterapian perussanastoa.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasiat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä sanakirjaa apuna käyttäen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYYDYTTÄVÄ 3 (taitotaso B1.2)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä melko hyvin potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä riittävän selkeästi työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (kirjalliset potilasohjeet).
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
- Osaa kertoa keskeisimmät ohjeet potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Osaa esittää haastattelutilanteissa tarkentavia kysymyksiä ja vastata ennakoimattomiin kysymyksiin (haastattelut).
- Osaa käyttää keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi myös yksityiskohtia fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄ 5 (taitotaso B2.2-C1)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- Osaa viestiä itsenäisesti, monipuolisesti ja selkeästi potilaaseen/asiakkaaseen liittyvistä toimenpiteistä eri tahojen kanssa.
- Osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti potilaan/asiakkaan tilasta.
- Osaa viestiä sujuvasti työyhteisölle tyypillisissä tilanteissa (hoitoneuvottelut, kirjalliset potilasohjeet).
OHJAAAMINEN JA NEUVONTA:
- Opiskelija osaa viestiä sujuvasti potilaan/asiakkaan ohjaustilanteissa.
- Opiskelija osaa esittää haastattelutilanteissa laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä ja vastata tavallisiin kysymyksiin ilman suurempia vaikeuksia (haastattelut).
- Osaa käyttää sujuvasti keskeistä fysioterapian sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- Ymmärtää pääasioiden lisäksi useimmat yksityiskohdat fysioterapiaan liittyvistä teksteistä ilman apuvälineitä
- Hankkii tietoa sujuvasti erilaisista alan julkaisuista ja raporteista.
- Ymmärtää ja pystyy soveltamaan lukemaansa.

Siirry alkuun