Bridge Construction (3 cr)
Code: 5R00BD71-3005
General information
- Enrolment period
- 01.12.2015 - 18.01.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.01.2016 - 29.04.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Construction Engineering
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Construction Engineering, students who began in 2013 or earlier
- Teachers
- Jorma Kylliäinen
- Course
- 5R00BD71
Objectives (course unit)
The aim of the course is to perceive a bridge as a part of a traffic route. The structural design of a bridge is not part of the course, but the knowledge of bridge load, quality demands and building methods gives a good basis for both design and construction task as well as bridge repair work.
The students learn to recognise bridge types and know their applications. They are able to evaluate the financial construction span and method for each type. The students familiarise themselves with bridge inspection, condition assessment and the most common repair methods.
Content (course unit)
Content
Bridges in Finland, bridge load, types of bridges and their applicability to various conditions, bridge structures, building materials and functional quality demands. The shuttering work, housing, reinforcing and concreting work and their quality demands for in situ bridges as well as the structural methods of piers. Wood and steel bridges, using elements in bridge construction.
Inspection method of bridges, condition assessments and the most common repair methods.
Exam schedules
Opintojakson varsinainen tentti pidetään alustavasti 27.4. oppitunneilla. Uusintatenttien (2 kpl) ajankohdat ilmoitetaan kurssin aikana.
Evaluation methods and criteria
Kurssiarvosana määräytyy tentin perusteella. Kurssiin kuuluva ryhmätyö on pakollinen osasuoritus. Rajatapauksissa opiskelijan oma aktiivisuus voidaan huomioida arvosanaa korottavana tekijänä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
lähiopetus
harjoitukset
harjoitustyö
yhteistoiminnallinen oppiminen
tentti
Learning materials
Diamuotoinen luentomateriaali kurssin Tabula-sivuilla. Muu mahdollinen kurssin aikana nimettävä/jaettava materiaali.
Student workload
Lähiopetus (n. 40 t) sisältää luentoja, ohjattua pienryhmätyöskentelyä ja tentin. Opiskelijan itsenäinen työ (n. 40 t) muodostuu vapaaehtoisista yksilökotitehtävistä, pakollisesta ryhmätyöstä sekä muusta itsenäisestä opiskelusta. Lähiopetuksen läsnäolovelvoite on 50 % pidetyistä lähitunneista.
Content scheduling
Lähiopetuksen alustava ajankäyttö (suluissa oppitunnit)
• Johdanto, peruskäsitteet (3)
• Suomen sillasto (3)
• Siltojen alusrakenteet (4)
• Siltojen päällysrakenteet ja siltatyypit (8)
• Siltojen varusteet ja laitteet (6)
• Siltojen rakennuttaminen ja suunnittelu (2)
• Siltojen rakentaminen (6)
• Siltojen massa- ja kustannuslaskenta (6)
• Opintojakson tentti (2)
Completion alternatives
HOPSin mukaan.
Practical training and working life cooperation
Mahdollisesti asiantuntijaluentoja ja/tai työmaakäynti.
International connections
Ei ole.
Further information
Kirjallisuus: Järvinen Vesa, Sillanrakennustekniikan perusteet, luentomoniste TTY ja oppitunneilla nimettävät aineisto.
Opetusmenetelmät: aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, demonstraatiot, harjoitustyöt.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee siltoihin liittyvän perustermistön ja nimikkeistön ja tunnistaa yleisimmät siltatyypit.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee siltoihin liittyvän perustermistön ja nimikkeistön, tunnistaa yleisimmät siltatyypit sekä tietää näiden pääasialliset käyttökohteet. Opiskelija tunnistaa siltarakenteiden keskeisimmät rakenneosat ja tietää niiden toimintaperiaatteen.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa nimetä sillat niiden liikenteellisen käyttötarkoituksen ja staattisen toiminnan mukaan. Opiskelija tunnistaa eri siltatyypit sekä tietää näiden pääasialliset käyttökohteet. Opiskelija tunnistaa siltarakenteiden osat, tietää niiden toimintaperiaatteen ja tarkoituksen osana sillan rakenteellista toimintaa.