Siirry suoraan sisältöön

Pohjarakennus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 5R00BD63-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.04.2016 - 18.09.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 16.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Rakennustekniikka
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
Opettajat
Jarno Oravasaari
Hannele Kulmala
Pienryhmät
Ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Ryhmä 1
Ryhmä 2
Opintojakso
5R00BD63

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija oppii tuntemaan erilaiset perustamistavat ja tavanomaisten pohjarakenteiden suunnittelumenetelmät.

Sisältö (Opintojakso)

Luennot:
Tunnetaan pohjarakentamista koskevia määräyksiä ja ohjeita. Tunnetaan kantavuus-, vakavuus-, painuma- ja maanpainetarkastelujen laskentaperusteet. Tutustutaan kaivantojen suunnitteluperusteisiin. Tunnetaan perustamistavat, niiden valintaperusteet ja suunnitteluperusteet. Tutustutaan suunnitteluperiaatteisiin maanvastaisista rakenteista. Tunnetaan talonrakennuksen maarakenteiden suunnitteluperusteet, työmenetelmät ja laadunvalvonta. Tunnetaan routasuojauksen ja kuivatuksen suunnitteluperusteet.
Laboratoriotyöt:
Laadunvalvonta- ja kenttämittaukset (säteilymittaus, pudotuspainolaite, vesivolymetri).

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitenttien/ tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson alkaessa. Samoin harjoitustyön palautuspäivämäärä sovitaan kurssin alkaessa.
Kurssin uusintatentit rakennustekniikan uusintatenttipäivinä. Uusintatentti koskee koko opintojaksoa, ei välikokeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Opintojakson suorittamisessa edellytetään säännöllistä (vähintään 50 % tunneista) osallistumista oppitunneille. Lisäksi edellytetään harjoitustöiden ja laboratorioselostusten tekemistä hyväksyttävästi. Laboratorioharjoituksessa on pakollinen läsnäolo. Korvaavia suorituksia ei tästä hyväksytä, vaan laboratorioharjoitukset suoritetaan mahdollisten poisjääntien takia seuraavien lukukausien toteutuksilla. Kurssiin kuuluu 1 harjoitustyö, joka arvioidaan asteikolla 0..5. Harjoitustyön painoarvo on 30 % kurssin kokonaisarvosanasta. Harjoitustyön myöhästyminen alentaa työstä saatavia pisteitä. Tentin painoarvo on 70 %. Muiden tekijöiden vaikutus kurssin arvosanaan on -1/2..1/2 arvosanaa. Näitä muita tekijöitä ovat tuntiaktiivisuus ja säännöllinen, aktiivinen osallistuminen opetukseen sekä kurssilla tehtävät vapaaehtoiset etä-/kotitehtävät.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, laboratorioharjoitus, kotitehtävät ja harjoitukset, harjoitustyöt ja välikokeet.

Oppimateriaalit

Jääskeläinen Raimo: Pohjarakennuksen perusteet, Tammertekniikka 2009. Jääskeläinen Raimo: Geotekniikka (soveltuvin osin). RATU-kortit ja MaaRYL pohjarakentamisen osalta. Tunneilla jaettava materiaali ja muu tunneilla nimettävä aineisto. Sähköinen aineisto Tabulassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus yhteensä 70 h (sisältäen kaksi välikoetta) ja laboratorioharjoitus 3 h, josta laaditaan erillinen raportti. Laboratorioharjoituksessa on pakollinen läsnäolo, lähiopetuksessa edellytetään säännöllistä läsnäoloa oppitunneilla (vähintään 50 % lähiopetustunneista).
Opiskelijan mitoitettu ajankäyttö kurssilla yhteensä 5 x 27 h = 135 h, josta lähiopetuksen osuus on noin 70 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakson aihepiirit:
1. Yleistä pohjarakentamisesta
2. Maanvarais- ja kallioperustukset
3. Maanvaraisten perustusten mitoitus (kantokyky- ja painumalaskelmat)
4. Kuivatus
5. Routasuojaus
6. Täyttö- ja tiivistystyöt
7. Maanrakennuksen työvaiheet
8. Maarakennusominaisuudet
9. Maarakennuksen määrämittausperusteet
10. Paaluperustukset
11. Maapohjan vahvistaminen
12. Kaivannot
13. Vierailu työmaalle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana mahdollinen työmaavierailu pohjarakennuskohteeseen

Kansainvälisyys

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

yhteydenotot: hannele.kulmala@tamk.fi

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut lähiopetustunneille vaaditun määrän (50 %). Opiskelija ei ole tehnyt kurssiin kuuluvia pakollisia osatehtäviä (harjoitustyö, laboratorioharjoitus). Opiskelijan osaaminen ei täytä tyydyttäviä vaatimuksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osallistuu tunneille vähimmäisvaatimuksen mukaisesti (50 %), tekee annetun harjoitustehtävän hyväksytysti, osallistuu laboratoriotöihin (selostus hyväksyttävästi tehty) sekä saa vähintään 1/3 maksimipisteistä molemmista välikokeista. Tällöin opiskelija tuntee erilaiset perustamistavat, suoriutuu yksinkertaisten perustusten mitoituslaskelmista, tunnistaa kuivatuksen merkityksen sekä routasuojauksen periaatteet ja tunnistaa eri paalutyypit.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävä -kohdassa esitettyjen vaatimusten ja tietämysten lisäksi opiskelija toimii aktiivisesti tunneilla. Välikokeiden ja harjoitustyön painotettu vähimmäispistemäärä on 18/30. Tällöin opiskelija tietää, milloin erilaisia perustamistapoja käytetään ja osaa mitoittaa yksinkertaisen perustusrakenteen erilaisilla lähtötiedoilla. Opiskelija osaa laskea maan tilavuuden muutoksia. Lisäksi opiskelija ymmärtää eri osatekijöiden merkityksen tiivistystöissä ja miten tiiviyksiä ja kantavuuksia voidaan mitata.
Opiskelija ottaa vastuuta ja sitoutuu kurssin aikatauluihin ja tehtäviin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvä -kohdassa esitettyjen vaatimusten ja tietämysten lisäksi opiskelija toimii erittäin aktiivisesti tunneilla ja osoittaa erityistä kiinnostusta aihepiiriä kohtaan mm. tekemällä myös kurssin vapaaehtoisia tehtäviä. Välikokeiden ja harjoitustöiden painotettu vähimmäispistemäärä on 26/30. Tällöin opiskelijalla on kokonaisvaltainen käsitys kaikista opintojakson aihepiireistä (kohdassa sisällön jaksotus kerrottu) ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito esittää ja perustella loogisesti valitut ratkaisut. Opiskelija on erittäin motivoitunut ja ottaa sitoutuneesti vastuuta omasta ja ryhmän suoriutumisesta.

Siirry alkuun