Rakentamistalouden perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5R00BD59-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.04.2016 - 18.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2016 - 16.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennustekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 40
- Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan tutkinto-ohjelma, vuosina 2014-2018 aloittaneet
- Opettajat
- Tarja Tuomainen
- Opintojakso
- 5R00BD59
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson jälkeen osataan investointilaskennan tärkeimmät menetelmät, tiedetään suomalaisen talonrakennus- ja infrahankkeen osapuolet, osapuolten tehtävät, rakennushankkeen vaiheet ja vaiheiden karkean sisällön ja vaiheisiin liittyvät työt. Opintojakson jälkeen tunnetaan sopimusasiakirjojen tärkeysjärjestyksen sekä merkittävimpien sopimusehtojen sisällön sekä osataan laatia yksinkertaisen rakennusurakan sopimus tilaajana tai tuottajana. Lisäksi kurssilla tutustutaan rakentamisen pelisääntöihin sekä rakentamisen merkitykseen yhteiskunnassa.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksolla käsitellään investointilaskenta, rakentaminen kansantaloudessa, rakentamisen osapuolet, toteutusmuodot, rakennushankkeen vaiheet sekä hanketalouden käsitteitä. Lisäksi käsitellään YSE1998, KSE1995 ja RT16-10182.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti pidetään kurssin lopussa. Sen ajankohta sovitaan kurssin alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus arvioidaan asteikolla 1-5. Hyväksyttyyn arvosanaan vaikuttavat koe (max. 30 p. ja läpäisyraja 10 p.), harjoitustehtäviin osallistuminen, suulliset esitykset ja luovutetut harjoitustyöt ja (max. 10p.) sekä osallistuminen lähiopetukseen.
Kokonaisarvosanaan 1 vaaditaan vähintään 20 pistettä ja lisäksi jokainen arvosanaan vaikuttava osio (tentti, harjoitustehtävät, suullinen esitys ja läsnäolo tunneilla) on suoritettava hyväksytysti.
Lähtökohtana on aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen ja vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tuntiharjoitukset sekä yksilö- tai parityönä tehtävä harjoitus ja sen esittelyseminaari. Poissaolon takia tekemättä jääneet tuntiharjoitukset tehdään kotona ja palautetaan Tabulaan annettuihin määräaikoihin mennessä.
Oppimateriaalit
• Opintojakson luentomateriaalit Tabulassa
• Johdatus rakentamistalouteen, Vuorela, Urpola, Kankainen 2001
• Rakennuttaminen, Kankainen, Junnonen, 1998
• Rakennusurakan yleiset sopimusehdot YSE
• Konsulttitoiminnan sopimusehdot KSE
• RT 16-10182 Rakennusalan urakkakilpailun periaatteet
• Luentojen yhteydessä nimetyt RT-kortit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta on 14 x 3h, eli 42h. Opiskelijan oma työ muodostuu lisäksi itsenäisestä työskentelystä. Tunneilla ja kotona tehtäviä harjoituksia opiskelijat tekevät yksin tai kahden hengen ryhmissä. Tehtävistä opiskelijat pitävät esittelyitä muille kurssin opiskelijoille. Luovutettaviin tehtäviin kirjataan tekijät, päiväys ja harjoituksiin käytetyt lähteet.
Sisällön jaksotus
1) Rakentaminen yhteiskunnassa
2) Rakentamisen osapuolet
3) Rakennushankkeen vaiheet:
o Toimintoanalyysi
o Tarveselvitys
o Hankesuunnittelu
o Rakennussuunnittelu
o Rakentamisen valmistelu
o Rakentaminen – urakkatoteutusmuodot
• Yleiset sopimusehdot YSE ja KSE sekä urakkakilpailun periaatteet RT16-10182
4) Hanketalouden käsitteitä
5) Investointilaskentamenetelmät
6) Aikataulumuodot
7) Tentti
Lisätiedot
Kirjallisuus: Opintojaksolla jaettava materiaali ja muistiinpanot. Kankainen&Junnonen: Rakennuttaminen; Vuorela, Urpola, Kankainen: Johdatus rakentamistalouteen, Rakennusurakan yleiset sopimusehdot YSE1998, Konsulttitoiminnan yleiset sopimusehdot KSE1995, Urakkakilpailun periaatteet RT16-10182. Opetusmenetelmät: luento, opetuskeskustelu, investointilaskuharjoitus, itsenäinen opiskelu/etätehtävät, työmaaekskursio ja sopimustekniikan harjoitukset.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
• Opiskelija tunnistaa heikosti rakennushankkeen vaiheita, niiden sisältöä tai osapuolia.
• Opiskelija ei osaa käyttää rakentamistalouden peruskäsitteitä.
• Opiskelija osoittaa heikkoa osaamista rakentamisen toteutusmuodoista, hankintalaista, investointilaskennasta osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee talonrakennushankkeen vaiheet, niiden sisällön ja osapuolet.
Opiskelija osaa käyttää rakentamistalouden peruskäsitteistöä.
Opiskelija tuntee rakentamisen toteutusmuodot ja hankintalain perusteet.
Opiskelija tuntee investointilaskennan menetelmät. Opiskelija osoittaa nämä osaamisensa osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta. Opiskelija tekee kaikki harjoitustehtävät ja palauttaa ne Tabulaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee talonrakennushankkeen vaiheet, niiden sisällön ja osapuolten tehtävät eri vaiheissa.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa rakentamistalouden peruskäsitteistöä.
Opiskelija tuntee rakentamisen toteutusmuodot ja hankintalain perusteet.
Opiskelija tuntee investointilaskennan menetelmät.
Opiskelija hahmottaa rakentamisen suhdannetilanteen.
Opiskelija osoittaa nämä osaamisensa osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta. Opiskelija tekee kaikki harjoitustehtävät ja palauttaa ne Tabulaan annettuihin määräaikoihin mennessä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee talonrakennushankkeen vaiheet, niiden sisällön ja osapuolten tehtävät eri vaiheissa.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa rakentamistalouden peruskäsitteistöä.
Opiskelija tuntee rakentamisen toteutusmuodot ja hankintalain perusteet.
Opiskelija osaa soveltaa investointilaskennan menetelmiä.
Opiskelija osaa hahmottaa rakentamisen suhdannetilanteen.
Opiskelija osoittaa nämä osaamisensa osallistumisen, harjoitustehtävien ja lopputentin kautta.
Opiskelija tekee kaikki harjoitustehtävät, soveltaa niissä oppimaansa ja palauttaa ne Tabulaan annettuihin määräaikoihin mennessä.