Skip to main content

Nursing Science and Nursing Research (5 cr)

Code: 7K00BK28-3024

General information


Enrolment period
01.09.2016 - 18.10.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.10.2016 - 16.12.2016
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Nursing
Teachers
Anna Aikasalo
Tarja Aaltonen
Tapio Yrjölä
Course
7K00BK28

Objectives (course unit)

Students
-understand the meaning of nursing science;
-justify choices with scientific arguments;
-describe the scientific research process in nursing research;
-differentiate the approaches of quantitative and qualitative research;
-choose appropriate data collection and analysis methods according to the study approach;
-know general guidelines for project work.
-know ethical guidelines in scientific research

Content (course unit)

-recent studies in nursing science
-core contents of Finnish and international discussions in nursing science
-scientific argumentation
-research ethics
-stages of research process
-empirical research: quantitative and qualitative
-theoretical research
-scientific data collection and analysis methods and their use
-project work

Prerequisites (course unit)

Learning Skills and Basics of Nursing Science

Exam schedules

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.Essee, palautus 28.11.2016/vertaisarvioinnin palautus 4.12.2016.
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet tentti 2.12.2016 klo 8.30 - 10.00. Uusinnat yleisinä tenttipäivinä.

Assessment methods and criteria

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tehtävät ja arvioitava essee yksin / pareittain, osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen

Teaching methods

Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen

Learning materials

OSA 1:Kyngäs, H ja Lauri S. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Toikka T ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Ajankohtaiset artikkelit

Student workload

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h

Content scheduling

Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot: opettaja Anna Aikasalo
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet: opettaja Tarja Aaltonen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

-

International connections

-

Further information

Harjoituksia tehdään tiimeissä sekä yksin. Toteutussuunnitelma päivitetään orientaatiotuntiin mennessä. Orientaatio läsnäolovelvollisuus.
Osa tiedonhausta/artikkeleista englanninkielisiä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä

Go back to top of page