Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2016 - 18.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2016 - 16.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anna Aikasalo
- Tarja Aaltonen
- Tapio Yrjölä
- Opintojakso
- 7K00BK28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot.Essee, palautus 28.11.2016/vertaisarvioinnin palautus 4.12.2016.
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet tentti 2.12.2016 klo 8.30 - 10.00. Uusinnat yleisinä tenttipäivinä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tehtävät ja arvioitava essee yksin / pareittain, osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti/ Ryhmätentti. Osallistuminen opetukseen. Painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätehtävät, harjoitukset, itsenäinen työskentely, tiedonhaku, vertaisarviointi, esseen kirjoittaminen
Oppimateriaalit
OSA 1:Kyngäs, H ja Lauri S. 2005. Hoitotieteen teorian kehittäminen.
Toikka T ja Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen yliopistopaino.
OSA 2: Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. 2013. Tutkimus hoitotieteessä. Sanoma Pro.
Tuomi J ja Sarajärvi A. 2009. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tammi.
OSA 3: Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi. opinnot
Ajankohtaiset artikkelit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 135h, josta 30h lähiopetusta ja itsenäistä työtä sekä tentit 105 h
Sisällön jaksotus
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot: opettaja Anna Aikasalo
Osa 2. Tutkimuksen tekemisen perusteet: opettaja Tarja Aaltonen
Osa 3. Tilastotiede: opettaja Tapio Yrjölä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoituksia tehdään tiimeissä sekä yksin. Toteutussuunnitelma päivitetään orientaatiotuntiin mennessä. Orientaatio läsnäolovelvollisuus.
Osa tiedonhausta/artikkeleista englanninkielisiä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan osallistuminen ryhmän toimintaan puutteellista
- opiskelija ei toimi tavoitteiden suuntaisesti ja annettujen ohjeiden/aikataulujen mukaan
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla tasolla
- toimii ryhmässä annettujen ohjeiden mukaan
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- osallistuu aktiivisesti ryhmän toimintaan
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön ja etsii aktiivisesti uusia näkökulmia ryhmässä
- ymmärtää projektityön roolin osana hoitotyön kehittämistä