Kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä (3op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ54-3046
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2016 - 31.12.2017
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- perehtyy kasvatustieteelliseen kirjallisuuteen ja ymmärtää sen yhteyksiä kasvatus- ja opetustyöhön
- kuvaa kasvatustieteellisen tutkimuksen lähestymistapoja ja metodologisia lähtökohtia kasvatuksessa ja koulutuksessa
- jäsentää kasvatustieteellisen kirjallisuuden ja oppimisen teorioiden avulla oppimisprosessia ja osaa kirjoittaa sen perusteella oman alustavan käyttötietonsa.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Mitä on kasvatus ja oppiminen eri toimintaympäristöissä?
- Millaiset tekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja opetuksen suunnitteluun?
- Millaisia oppimiskäsityksiä on ja miten ne ohjaavat opettajan työtä?
- Miten oppimisympäristöajattelussa huomioidaan oppiminen?
- Millaista näkökulmaa kasvatustieteellinen tutkimus antaa opettajan työhön?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Asiantuntija-arviointi, itsearvointi ja vertaisarvointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä. Kontaktipäivissä sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, Tabula ja ryhmänopettajan ilmoittama someympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö 81 h. Oppiminen tapahtuu pääosin itsenäisesti ja pienryhmissä verkkotehtävien pohjalta. Työskentelyä tuetaan kontaktipäivissä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa opiskelijan kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
OPINTOKOKONAISUUDEN OPINTOJAKSOT SUORITETAAN PÄÄOSIN YHTENÄISENÄ KOKONAISUUTENA. Opintojaksojen välille ei käytännön toteutuksessa voida tehdä kaikin osin selvää eroa, vaan eri opintojaksot limittyvät toisiinsa ja osa oppimistehtävistä on niille yhteisiä.
Kasvatustieteen opintojaksot myös integroidaan muihin opintojaksoihin.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritukset arvioidaan asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään soveltuvin osin Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa. Hyväksytty suoritus edellyttää osaamistasoa "kuvaileva osaaminen" (ks. OPS).