Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3029
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2016 - 10.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Tarja Aaltonen
- Opintojakso
- 7K00BC61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää
Sisältö (Opintojakso)
- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Aikataulu varmistuu aina tuntien alussa.
Kasvatustiede / ohjausprosessi: tentti.
Psykologia kurssin päätteeksi tentti 7.11. 2016 klo 8.30 - 10.00
Sosiaalipolitiikka / sosiaaliturva tentti tenttiterraariossa viikot .
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti (sosiaalipolitiikka)
Ohjaustilanne ja tehtävä (kasvatustiede)
Tentti (psykologia)
Muista suoritustavoista sovittava opettajan kanssa erikseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari, ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus.
Oppimateriaalit
Nurmi J-E, Ahonen T, Lyytinen P, Pulkkinen L ja Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita
Niemelä P (toim) 2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,THL.
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai trampoliini. WSOY
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Edita
Muu luennoitsijan tunnilla ilmoittama kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa 135 h opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8 + 16 h ja 3 x 2 h tentti.
Itsenäisen opiskelun osuus 105 h.
Sisällön jaksotus
OSA 1 Kasvatustiede 1 op
OSA 2 Psykologia 2 op
OSA 3 Sosiaalipolitiikka 2 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
KTS. arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaareissa pakollinen läsnäolo. Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
KASVATUSTIEDE:
- erilaiset oppijat
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
PSYKOLOGIA:
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psylokoginen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
SOSIAALIPOLITIIKKA:
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri- ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/ potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
- ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön.
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävätvastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus- ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset