Siirry suoraan sisältöön

Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3027

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.11.2015 - 01.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2016 - 06.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maija Korpikoski
Taina Ojaniemi
Vastuuhenkilö
Taina Ojaniemi
Opintojakso
7K00BC61

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää

Sisältö (Opintojakso)

- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Sosiaaliturva kirjatentti tenttiterraariossa ajankohta tarkentuu myöhemmin keväällä 16.
Psykologian tentti:3.5.16, uusinnat 23.8.16 ja 13.9.16
Kasvatustiede tentti: 4.5.16, uusinnat yleisinä tenttipäivinä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentit (psykologia ja sosiaaliturva)
Ryhmätentti ja seminaari (kasvatustiede)
Muista suoritustavoista sovittava opettajan kanssa erikseen

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari

Oppimateriaalit

Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Kasvatustiede 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaalipolitiikka 2op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Psykologia: essee, jos on suorittanut lukiossa vähintään viisi psykologian kurssia
Kasvatustieteen suoritus edellyttää sitoutumista valmentavaan pienryhmätyöskentelyyn tuntitilanteissa tai verkkoympäristössä.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä -16.
Seminaareissa on pakollinen läsnäolo. Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
Kasvatustiede
- erilaiset oppijat, oman ohjausprosessin tunnistaminen ja kehittäminen
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
Psykologian tarkempi sisältö
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psykologinen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
Sosiaaliturvan tarkempi sisältö
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Opiskelija ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset

Siirry alkuun