Yhteiskunta- ja käyttäytymistieteelliset opinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC61-3026
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 06.02.2016 - 30.05.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.03.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Nina Smolander
- Tarja Aaltonen
- Vastuuhenkilö
- Nina Smolander
- Opintojakso
- 7K00BC61
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää kasvatustieteen, psykologian ja sosiaalipolitiikan tieteenalat ja kiinnostuksen kohteet
- osaa kuvata psyykkisten tekijöiden yhteyttä terveyteen
- tietää eri- ikäisen ihmisen psyykkisestä kehityksestä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita hoitotyössä kasvatustieteellistä tietoa soveltaen
- tietää sosiaalivakuutusjärjestelmän ja kuntoutuspalvelut siten, että osaa toimia hoitotyön ammattilaisena osana moniammatillista työryhmää
Sisältö (Opintojakso)
- kehityspsykologia
- terveyspsykologia
- ohjausprosessi
- suomalainen sosiaaliturva
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kasvatustiede, sosiaalipolitiikka ja psykologia tentitään erikseen.
Osa 1, Kasvatustiede: 26.05.16. Uusintakoe I: Elokuun uusintakoepäivä. Uusintakoe II: Syyskuun uusintakoepäivä.
Osa 2, Kehitys- ja terveyspsykologia: 23.05.16. Uusintakoemahdollisuus kahdesti, opiskelijan valitsemassa uusinnassa.
Osa 3, Sosiaaliturvan tentti tenttiterraariossa toukokuussa, tarkentuu myöhemmin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kasvatustiede, Ryhmätentti ja seminaari
Kehitys- ja terveyspsykologia
Sosiaaliturva kirjatentti tenttiterraariossa ajankohta toukokuun lopussa. Tiedot tarkentuvat myöhemmin.
Muista suoritustavoista sovittava opettajan kanssa erikseen
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, tehtävät, seminaari
Oppimateriaalit
Nurmi, J-E, Ahonen, T, Lyytinen, H, Lyytinen, P, Pulkkinen, L & Ruoppila, I (2014) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-kustannus, Jyväskylä.
Ryttyläinen K ja Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. s 200-227. Edita, helsinki
Niemelä P (toim)2010. Hyvinvointipolitiikka. WSOY
Ihalainen J ja Kettunen T. 2011. Turvaverkko vai tarmpoliini. WSOY
Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavaisen rahoituksen edut, haitat ja kehittämistarpeet, Raportti 4/2011,Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Sosiaaliturvan osalta tenttikirjoihin voi tulla vielä muutoksia.
Vänskä K, Laitinen-Väänänen S, Kettunen T ja Mäkelä J.2011. Onnistuuko ohjaus?. Edita
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetusta on 8+16+16 tuntia ja 3 x 2tunnin tentti ja seminaari.
Itsenäisen opiskelun osuus on 89 tuntia
Sisällön jaksotus
Osa 1 Kasvatustiede 1op
Osa 2 Psykologia 2op
Osa 3 Sosiaalipolitiikka 2op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kasvatustieteen suoritus edellyttää sitoutumista valmentavaan pienryhmätyöskentelyyn tuntitilanteissa tai verkkoympäristössä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa asiakasohjaustilanteen valitsemassaan tai osoitetussa paikassa yhteistyössä työelämän kanssa. Erillinen ohjeistus.
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaareissa on pakollinen läsnäolo. Kunkin osan ensimmäiselle tunnille on osallistuttava.
Kasvatustiede
- erilaiset oppijat, oman ohjausprosessin tunnistaminen ja kehittäminen
- ammatillisen ohjauksen suunnittelun elementit
- ohjauksen menetelmät
Psykologian tarkempi sisältö
- psykologia tieteenä
- terveyspsykologia
- kehityspsykologia
* voimavarat ja psyykkinen itsesäätely
* psyykkiset tekijät somaattisessa sairastamisessa
* seksuaaliterveys ja seksuaalisuuden kehitys
* seksuaaliohjaus ja -neuvonta hoitotyössä
* ihmisen psykologinen kehitys eri ikävaiheissa
* käsitteet (temperamentti, persoonallisuus, identiteetti, kiintymys)
* kiintymyssuhdeteoria
Sosiaalipolitiikan tarkempi sisältö
- suomalainen sosiaaliturva
* sosiaalipolitiikan tavoitteet ja sisältö
* sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
* asumisperusteinen ja ansiosidonnainen sosiaaliturva
* hyvinvointivaltio ja hyvinvointiyhteiskunta
* suomalaisen sosiaaliturvan palvelujärjestelmä: sosiaalipalvelut ja toimeentuloturva (sosiaalihuollon toimeentulotuki, vähimmäistoimeentuloturva Kelalta sairastumisen, vammautumisen, työttömyyden ja ikääntymisen johdosta)
* palvelurakenteen muutos
* eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien asiakkaiden/potilaiden kuntoutuspalvelujärjestelmä (perus- ja erityistason sosiaali- ja terveydenhuolto, Kela, tapaturmavakuutusyhtiöt) ja kuntouttava työote
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei tunnista riittävällä laajuudella yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisiin aloihin liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä.
- esittää virheellistä tai arkitietoa
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteiden alaan kuuluvia ilmiöitä ja osaa käyttää tieteenalojen peruskäsitteitä.
-ymmärtää käsitteiden perussisällön ja eri tieteiden yhteyden hoitotyöhön
- tieto on pinnallista, toistavaa, perustelut vähäisiä
- toteuttaa annetut tehtävät vastuullisesti ryhmän jäsenenä
- osaa suunnitella ammatillisen ohjaustilanteen
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja yhdistellä yhteiskunta- ja käyttäytymistieteellisten ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita.
- osaa vertailla eri teoriaperinteistä tulevia näkemyksiä
- osaa suhteuttaa teoreettista tietoa tulevan ammattinsa käytäntöihin
- osaa käyttää psykologista ja kasvatustieteellistä tietoa erilaisissa ohjaus- ja ongelmatilanteissa sekä perustella toimintaansa
- opiskelija osaa analysoida kokemuksiaan ja toimintaa teoreettisen tiedon avulla
- osoittaa ammatillisia ohjaus ja vuorovaikutustaitoja ryhmässä
- osaa suunnitella kasvatustieteelliseen tietoon perustuvia erilaisia ohjaustilanteita
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Opiskelija ymmärtää yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin liittyviä laaja-alaisia kokonaisuuksia, teoriaperinteitä ja niiden välisiä suhteita
- kykenee arvioimaan ja analysoimaan tietoa ja sen merkitystä hoitotyön kontekstissa
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, sekä perustella valintojaan ja kokeilla luovasti uudenlaisia toimintamalleja
- osaa toimia yhteistyössä joustavasti ja rakentavasti
- osaa sekä suunnitella että analysoida ja reflektoida ohjausta ja vuorovaikutusta hoitotyössä teoriatiedon avulla
- tunnistaa teoreettisen tiedon avulla oman toimintansa merkityksen asiakastyössä ja työyhteisön kehittämisessä
- osaa käyttää tietoa oman ammatillisen kasvunsa tukena
- ymmärtää oman toimintansa taloudelliset ja hyvinvointia edistävät vaikutukset