Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK22-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.06.2016 - 23.10.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.10.2016 - 01.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jussi Savolainen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Irmeli Pekkinen
- Eija Kuisma
- Vastuuhenkilö
- Jussi Savolainen
- Pienryhmät
- ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- ryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- ryhmä 1
- ryhmä 2
- ryhmä 3
- ryhmä 4
- Opintojakso
- 7K00BK22
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
- toimia mielenterveyttä edistävällä ja mielenterveys- ja päihdeongelmia ehkäisevällä tavalla eri toimintaympäristöissä
- ammatillisesti kohdata erilaisista elämäntilanteista ja eri kulttuureista tulevia asiakkaita ja perheitä, joilla on mielenterveys- ja/tai päihdeongelmia
- tunnistaa ja ottaa puheeksi eri-ikäisten asiakkaiden mielenterveys- ja/tai päihdeongelmista johtuvia oireita
- tehdä hoidon tarpeen arviointia yhteistyössä sairastuneen ja hänen perheensä kanssa
- arvioida potilaan hoidon tarpeen perusteella hoitoon ohjauksen tarpeen erityispalveluihin tai erityistyöntekijän palvelujen piiriin yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa
- huomioida lasten tilanteen vanhemman sairastuessa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaan
- yhteistyössä muiden ammattilaisten, potilaan ja perheen kanssa suunnitella, toteuttaa ja arvioida perusterveydenhuollossa toteutettavaa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmien hoitoa näyttöön perustuvaa tietoa käyttäen
- reflektoida oman persoonansa ammatillista käyttöä ja tunnistaa omia kehittämishaasteitaan
Sisältö (Opintojakso)
- mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy
- mielenterveyshoitotyö
-päihdehoitotyö
- oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti osa 1 ja osa 2: 23.11.2016 klo 10.15 - 11.45
Psykofarmakologia itsenäisesti Tabulassa opintojakson aikana. Vastuuopettaja ohjeistaa Tabula-tentin suorittamiseen kurssin orientaatiossa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1: Tentti , joka arvioidaan numeraalisesti
Osa 2: Tentti , joka arvioidaan numeraalisesti
Osa 3: Tabulatentti, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty
Osa 4: Osallistuminen ja kirjallinen työ, joka arvioidaan hyväksytty /hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, simulaatio-oppiminen, lääkehoidon verkkotesti, tentti
Oppimateriaalit
Huttunen, M.O. 2006 tai uudempi painos: Lääkkeet mielen hoidossa. Duodecim.
Inkinen, M., Partanen, A., Havio, M-L. 2008. Päihdehoitotyö. Tampere: Tammi
Vuorilehto, Larri, Kurki & Hätönen. Uudistuva mielenterveystyö. 2014. Luvut 3-4
Lepola, U., Koponen H., Leinonen E., Isohanni, M., Joukamaa M. & Hakola P. 2002. Psykiatria. Helsinki: WSOY.
Lisäksi ajankohtaisia artikkeleita ym.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5op: Kokonaistuntimäärä on 135 tuntia, joka sisältää lähiopetusta 48 tuntia ja itsenäistä työskentelyä 87 tuntia.
Osa 2 Psykiatria 1 op: kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joista lähiopetusta 9 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 18 tuntia.
Osa 3 Psykofarmakologia 1 op itsenäistä työskentelyä 27 h, lääketesti Tabulassa.
Osa 4 Ohjattu itsenäinen työskentely 1 op. Kokonaistuntimäärä 27 tuntia, josta tutor-työskentelyä 8 tuntia, itsenäistä työskentelyä 19 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Mielenterveys- ja päihdehoitotyö: mielenterveyden edistäminen, mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisy, Oman ammatillisen persoonan käyttö ja kehittäminen.
-keskeiset mielenterveysongelmat
-ongelman tunnistaminen, hoidon tarpeen arviointi, hoidon kokonaissuunnittelu, hoidon porrastus ja ohjaaminen, yhteistyöosaaminen, lääkehoidon toteuttaminen
-mielenterveystyön auttamismenetelmät (mm. hoidollinen keskustelu, perheinterventio, motivoiva lähestymistapa, kuntoutumista tukeva lähestymistapa)
-työnohjauksellisen työskentelyn perusteet
Osa 2 Psykiatria 1op.
-psykiatrinen ja päihdepsykiatrinen diagnostiikka ja psykiatria lääketieteen erikoisalana
-mielenterveys ja –sairaus
-mielensairauksien selitysmallit
-lääkehoito mielen sairauksissa
Osa 3 Psykofarmakologia 1op.
-lääkehoito mielen sairauksissa, Osaaminen osoitetaan lääkehoidon verkkotestillä tabulassa
Osa 4 Ohjattu itsenäinen työskentely 1op.
Toteutuu pienryhmätyöskentelynä. Toiseen pienryhmätyöskentelyyn liittyy kokemusasiantuntijan alustus 31.10.2016 klo 12.30 - 13.30.
Lisätietoja opiskelijoille
Pienryhmätyöskentely toteutuu neljässä ryhmässä, joiden osallistujat jaetaan orientaatio-tunnin jälkeen osallistuvien opiskelijoiden varmistuttua. Pienryhmien opettajat ovat:
Ryhmä 1: Jussi Savolainen
Ryhmä 2: Irmeli Pekkinen
Ryhmä 3: Eija Kuisma
Ryhmä 4: Irmeli Pekkinen
Psykiatri Pekka Salmelan luennot iltaisin klo 16.15-18.45 toteutuvat
24.10.16, 25.10.16 ja 31.10.16.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osat 1 ja 2: Opiskelija ei saavuta arviointikritteereiden tasoa tyydyttävä.
Osa 3: Opiskelija ei saavuta vaadittavaa pistemäärää Tabula-tentissä.
Osa 4: Opiskelija ei osallistu pienryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5op.
Opiskelija tietää mielenterveyden edistämisen sekä mielenterveys- ja päihdeongelmien ennaltaehkäisyn perusperiaatteet
Opiskelija tunnistaa keskeisiä mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmia ja perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
Opiskelija tietää mitä tarkoitetaan motivoivalla lähestymistavalla
Opiskelija tietää oman ammatillisen persoonan käytön ja kehittämisen merkityksen
Opiskelija tietää, mitä tarkoitetaan kuntoutumista tukevalla lähestymistavalla
Osa 2 Psykiatria 1op.
Opiskelija tunnistaa keskeisiä psykiatrisia diagnooseja ja lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
Osa 3 Psykofarmakologia 1op.
Arviointi hyväksytty: Opiskelija saavuttaa lääkehoidon verkkotestissä hyväksyttävän suorituksen pisterajan
Osa 4 Ohjattu itsenäinen työskentely 1op.
Arviointi hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti pienryhmän ohjattuun työskentelyyn
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5 op.
Opiskelija osaa ottaa puheeksi mielenterveys- ja päihdeongelmia ja arvioida hoidon tarvetta
Opiskelija osaa soveltaa tietoa mielenterveys- ja päihdehoitotyön ongelmista
Opiskelija osaa soveltaa perusterveydenhuollossa toteutettavia auttamismenetelmiä
Opiskelija osaa soveltaa kuntoutumista tukevaa lähestymistapaa
Osa 2 Psykiatria 1op.
Opiskelija tunnistaa perusterveydenhuollossa arvioitavia psykiatrisia diagnooseja ja niiden lääketieteellisiä hoitomenetelmiä
Osa 3 Psykofarmakologia 1op.
Arviointi hyväksytty: Opiskelija saavuttaa lääkehoidon verkkotestissä hyväksyttävän suorituksen pisterajan
Osa 4 Ohjattu itsenäinen työskentely 1op.
Arviointi hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti pienryhmän ohjattuun työskentelyyn
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 5op.
Opiskelija osaa arvioida potilaan hoidon tarvetta oireiden vaikeusasteen ja potilaan voimavarojen mukaan, huomioiden tämän perheen ja verkoston
Osa 2 Psykiatria 1op.
Opiskelija tietää keskeiset psyykkisten häiriöiden hoidossa käytetyt lääkeaineet
Opiskelija tunnistaa keskeisimmät päihdepsykiatriset diagnoosit ja niiden hoitomenetelmät
Osa 3 Psykofarmakologia 1op.
Arviointi hyväksytty: Opiskelija saavuttaa lääkehoidon verkkotestissä hyväksyttävän suorituksen pisterajan
Osa 4 Ohjattu itsenäinen työskentely 1op.
Arviointi hyväksytty
Opiskelija osallistuu aktiivisesti pienryhmän ohjattuun työskentelyyn
Opiskelija hakee ja hyödyntää työskentelyssään näyttöön perustuvaa tietoa