Silvicultural Alternatives and Economical Profitability of Silviculture (6 cr)
Code: 6M00BH13-3004
General information
- Enrolment period
- 02.07.2016 - 04.09.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
- understands how the forest owner´s different objectives and the objectives of ecological, economic and social sustainability influence the silvicutural decisions
- knows the wood production capacity of different tree species on different sites
- knows the alternative methods and arguments for stand management and forest regeneration and can apply different methods in practical situations
- knows how the decisions influence the profitability of forest management and knows how to make economical comparisons between different alternatives
- knows how to simulate different silvicultural decisions and is aware of how silvicultural decisions affect harvesting operations
-knows the risks related to forest management and means to control them
- knows the most important forest pests and diseases and the ways to control them.
Content (course unit)
Objectives of forest owners and their effect on silviculture, wood production capacity of native tree species on different sites, stand management and forest regeneration in special situations, forestry profitability calculations, use of stand management simulator computer program, forest pests and diseases and their control.
Exam schedules
Verkkotentti marras -joulukuun vaihteessa, ajankohta sovitaan tarkemmin opintojakson alussa
Assessment methods and criteria
Etätehtävät 60 %
Verkkotentti 40 %
Osallistuminen lähijaksoille (minimi 80 %)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt
Itsenäinen opiskelu
Learning materials
Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio.
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta
Student workload
Lähiopetus 30 tuntia
Itsenäinen opiskelu ja etätehtävien teko n. 130 tuntia
Content scheduling
1. Metsänkasvatuksen vallitsevat käytännöt ja vaihtoehtoiset tomintatavat
2. Erirakenteiskasvatus
3. Kannattavuuslaskenta ja erilaisten metsänkasvatusvaihtoehtojen taloudellinen vertailu
4. Metsäkasvatuksen riskit, erityisesti metsätuhot ja metsän taudit
Practical training and working life cooperation
Vierailu LuKen Vesijaon tutkimusalueelle LuKen tutkijan johdolla
Maastokohteita eri toimijoiden metsissä
International connections
Ei ole
Further information
Opsia muutettu 2016: tarkennettu kestävyyden eri näkökulmat oppimistavoitteisiin
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on suuria tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä eikä hän osaa käytännössä soveltaa tietojaan. Opiskelija ei osaa diskontata eikä soveltaa kannattavuuslaskentaa metsätalouden vaihtoehtojen vertailuun. Opiskelija ei tunne metsänkasvatuksen riskejä eikä tunnista erilaisia metsätuhoja tai niiden aiheuttajia.
Opiskelija ei ole palauttanut etätehtäviä ja/tai ei ole saanut hyväksyttävää arvosanaa verkkotentistä.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija osaa tehdä kannattavuuslaskentaa MOTTI-simulaattorin avulla perustasolla. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsin kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijakoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkasiun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna erilaisia kirjallisia lähteitä.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja kuvata metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija hallitsee metsänhoitosuositukset ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija osaa kannattavuusslaskennan perusteet ja osaa käyttää MOTTI-metsänkasvatussimulaatttoria eri metsänkasvatusvaihtoehtojen kannattavuuden arvioimiseen ja vertailuun ja pystyy arvioimaan tulosten merkitystä ja luotettavuutta monipuolisesti. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa.