Siirry suoraan sisältöön

Näytelogistiikka, analyysimenetelmät ja automaatiolinjastot (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00BB86-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 31.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.08.2016 - 12.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 17
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marika Toivonen
SEINÄJOKI VirtuaaliBIO
Pienryhmät
AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
AB
A
B
Opintojakso
7B00BB86

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-osaa selvittää, mitä tarkoitetaan näytelogistiikalla ja tietää siihen liittyviä virhelähteitä
- tietää automaatiolinjaston käsitteenä ja sen toimintaperiaatteita
- tietää automaation yleisiä perusteita ja eri automaattianalysaattoreita ja niiden toimintaperiaatteita sekä käyttöalueita analytiikassa ja tuotannossa
- osaa nimetä automaatiolinjaston osat
- osaa nimetä automaation työhygieniaan ja ergonomiaan liittyviä tekijöitä sekä tietää miten itse omassa työssään voi ennaltaehkäistä haittavaikutuksia

Sisältö (Opintojakso)

Näytelogistiikka ja bioanalyytikon työnkuva sen eri vaiheissa
Automaation perusteet ja käyttö kliinisessä analytiikassa ja tuotannossa Automaattianalysaattorien käyttö kliinisissä laboratorioissa analytiikassa ja massatuotannossa
Automaatiolinjastot
Työhygienia ja ergonomia automaatiotyöskentelyssä

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opintojakso 7B00BB84 Perusmenetelmät ja analyysitekniikat ja 7B00BB85 Analyysitekniikat ja automaatio on hyväksytysti suoritettu.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Reflektiopäiväkirja:
” Pohdi tehtävässä millaista bioanalyytikon työ on tällä hetkellä ja tulevaisuudessa suhteessa automaatioon bioanalytiikan eri alueilla ( kliininen kemia, mikrobiologia ym.).
Mikä on oma suhteesi automaatioon?
Mitkä ovat automaation haasteet ja mitä hyötyä automaatiosta on bioanalyytikolle, terveydhuollon organisaatiolle ja yhteiskunnalle?
Miten automaatio vaikuttaa analyysimenetelmiin?”
Kirjallisessa tehtävässä viitataan vähintään viiteen eri lähteeseen ( ei luentoihin). Tehtävän tulee olla vähintään 10 A¤ sivua pitkä. Tehtävä palautetaan tabulaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luennot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia. Arvosana muodostuu aktiivisesta osallistumisesta opetukseen, reflektiopäiväkirjan sisällöstä ja siitä, miten opiskelija on paneutunut eri aihealueisiin ja laajentanut osaamistaan itsenäisen opiskelun kautta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, reflektiopäiväkirja ja itsenäinen opiskelu sekä harjoittelu.

Oppimateriaalit

Luennoitsijoiden valitsema ja tuottama materiaali.Itsenäisen opiskelun kautta haettu, validi lähdemateriaali, joka antaa lisäinformaatiota annetusta aihealueesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3op. Osa I 25 t kontaktiopetusta. Itsenäinen opiskelu annetuista tehtävistä ja reflektio. Osa II harjoittelu näytteenottologistiikassa 3 vuonna harjoittelun yhteydessä 2x7h = 14h. Kontakti 40h ja itsenäinen opiskelu 40h.

Sisällön jaksotus

Luento-opetus. Erikoisasiantuntijoita laitevalmistajista.Opintokäynti automaatiolinjaston toimintaan ym. Itsenäinen opiskelu ja reflektiopäiväkirja teemoista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

0.5 op 3 vuonna.

Lisätietoja opiskelijoille

opintojaksosta toteutuu s2016 2.5 op ja loput 3 op 3.vuoden harjoittelun yhteydessä 2x7h logistiikkaharjoitteluna.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on ilman perusteltua syytä ollut poissa luennoilta.
Reflektiopäiväkirja puuttuu tai on puutteellinen asiakokonaisuuksien suhteen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut luennoille. Reflektiopäiväkirja sisältää ohjeistuksen mukaiset lähdereferoinnit ja siitä löytyy myös omaa pohdintaa. Opiskelija on sisäistänyt tyydyttävästi opitun.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut luennoille. Reflektiopäiväkirja sisältää ohjeistuksen mukaista, hyvää lähdereferointia ja osittaa opiskelijan sisäitäneen hyvin opitun. Opiskelija on reflekoinut pohdinnan kautta opittua.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut luennoille. Reflektiopäiväkirja sisältää ohjeistuksen hyviä lähteitä, myös artikkeleja, reflektoinut kiitettävästi niitä reflektiopäiväkirjassaaan. Opiskelija on erinomaisesti sisältänyt opitun ja pohtinut aktiiviseti referoinnin kautta oppittua.

Siirry alkuun