Professional English for Radiographers (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7R00BI14-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2016 - 15.08.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Röntgenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 34
- Koulutus
- Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna Metsäportti
- Hanna Helimäki
- Opintojakso
- 7R00BI14
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
-osaa ohjata erilaisia potilaita englannin kielellä keskeisissä kuvantamistutkimuksissa, niihin liittyvissä toimenpiteissä sekä sädehoidossa
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
röntgenhoitajalle tyypillisissä työtehtävissä
-osaa hyödyntää radiografiaan ja sädehoitoon liittyviä englanninkielisiä asiatekstejä ja artikkeleita
-pystyy kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
Sisältö (Opintojakso)
-potilashaastattelu
-potilaan ohjaus tutkimus- ja hoitotilanteissa
-keskeinen radiografian ja sädehoidon sanasto
-keskeinen anatomian sanasto
-tutkimusraportti
-lääketieteen terminologia
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Suulliset esitykset ke 14.9. ja ma 12.9.
Kirjallinen tentti to 22.9.2016 (klo 8.30-10.00).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen ja itseohjautuva osallistuminen kontaktitunneille/-tunneilla sekä kontaktituntien välissä tapahtuva itsenäinen opiskelu.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen opiskelu, suulliset pienryhmäharjoitukset, opettajajohtoinen opetus, itsenäinen verkko-opiskelu (esim. Tabula). Suulliset esityksen ja kirjallinen tentti.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on Tabulassa. Kirjautumisavain annetaan 1. kontaktikerralla.
Lisätietoja opiskelijoille
Professional English for Radiographers , 3 op
Tavoitteet
Opiskelija:
- osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja
tutkimusten onnistumiseksi
- osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä tutkimuksissa ja toimenpiteissä
- pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun eri
vaiheissa
- ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen
Sisältö:
- potilashaastattelu
- potilasohjaus röntgenosastolla
- keskeinen radiografian sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- tutkimusraportti
- lääketieteen terminologia
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hylätty kirjallinen tentti ja/tai suullinen näyttö (sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta, huomattavia puutteita rakenteissa tai oikeakielisyydessä). Laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää radiografian perussanastoa ohjatessaan asiakkaita
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- kysyy asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa käyttää radiografian perussanastoa ohjatessaan asiakkaita
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä radiografia-alan teksteistä
-osaa hakea tietoa ohjeistetusti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, dokumentointi, palaverit, neuvottelut, palautekeskustelut)
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
-haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
-osaa käyttää vaativaakin radiografia-alan sanastoa ja käsitteitä.
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hyödyntää radiografia-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
-lukee sujuvasti vaativaakin radiografia-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
-ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa.