Siirry suoraan sisältöön

Aikuisen ja ikääntyvän terveydenhoitajatyö (2 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK66-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2016 - 12.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
27 - 30
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Anne Silvan
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Irmeli Nieminen
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
r3
Opintojakso
7K00BK66

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää aikuisuuden elämänvaiheita ja osaa hyödyntää terveyden edistämisen tietämystään ihmisen erilaisissa elämäntilanteissa.
- ymmärtää työelämän ja sen muutosten vaikutukset yksilön ja hänen lähiyhteisönsä hyvinvointiin ja osaa huomioida niitä asiakastilanteissa
- osaa soveltaa tietojaan ikääntymisen vaikutuksesta terveydentilaan ja toimintakykyyn ohjaus- ja neuvontatilanteissa
- osaa edistää ja tukea työikäistä ja ikääntyvää terveyden ja sairauksien omahoidossa ja kuntoutumisessa erilaisissa toimintaympäristöissä
- syventää tietojaan keskeisistä kansansairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä ja terveyden edistämisen sisältöalueista ja osaa soveltaa tietoaan asiakastilanteissa ihmisen elämänkulun eri vaiheissa ja eri toimintaympäristöissä
-osaa tunnistaa syrjäytymistä aiheuttavia tekijöitä ja syrjäytymisvaarassa olevia asiakkaita, kuten: työttömiä, maahanmuuttajia ja opiskelupaikan ulkopuolelle jääneitä ja osaa tukea heidän voimavarojaan ja toimintakykyään

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- ajankohtaiset kansanterveydelliset haasteet
- aikuisuus ja ikääntyminen elämän vaiheena
- terveysneuvonnan sisältöjen syventäminen
- järjestöt terveydenhoitajan yhteistyökumppaneina
- hyvinvointiyrittäjyys

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Sairaanhoitajavaiheen kliinisten ammattiopintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. seminaarityö pienryhmissä, numeraalinen arviointi
2. koe , numeraalinen arviointi , koe 7.12.
3. tutoriaalit, hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

luento
seminaarien työstäminen + esitysseminaari
tutoriaalit 2 lähtökohtaa

Oppimateriaalit

Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. EDITA
Lyyra, T-M. ym. 2007. Vanheneminen ja terveys. EDITA
Suomalaiset ravitsemussuositukset
http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi/portal/fi/ravitsemussuositukset/suomalaiset+ravitsemussuositukset/
Tammerpaino
Käypähoitosuositukset:
kohonnut verenpaine
niskakipu
astma
diabetes
osteoporoosi
muistisairaudet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2 x 27 tuntia
seminaarin tekoa + esitysseminaari
4 tuntia luentoa + 4 tuntia ryhmänohjausteoriaa
Itsenäistä työskentelyä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

jaksoon sisältyy 3 viikon harjoittelu aikuisten terveyden edistämisen/ ksh:n työpisteissä

Lisätietoja opiskelijoille

seminaarityö pienryhmissä 2.9.
pakollinen seminaarinteon ohjaus

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Seminaarityön arviointikriteerit

Kiitettävä
Seminaarityö herättää lukijan mielenkiinnon ja on ulkoasultaan siisti ja selkeä. Työ muodostaa mielenkiintoisen ja hyödyllisen kokonaisuuden valitusta aiheesta. Työn rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Otsikot kuvaavat hyvin sisältörakenteita. Kieli on sujuvaa ja viimeisteltyä. Työ sisältää tiedon analysointia ja pohdintaa. Aihetta on käsitelty monipuolisesti, käyttäen hyödyksi ajankohtaisia artikkeleita sekä tuoreita tutkimuksia. Sisällöllisesti työ on kattava. Työn esittäminen seminaareissa mielenkiintoinen ja sujuva. Asiat esitetään loogisessa järjestyksessä, nostaen esiin työn kannalta merkityksellisiä ja tärkeitä asioita. Työn esittämistä on havainnollistettu ja onnistuttu saamaan valitusta aiheesta kiinnostava, mielekäs tietopaketti.

Hyvä
Työhön valittua aihetta on käsitelty hyvin ja asiasisältö on käyty läpi useiden hyvien lähteiden avulla. Työssä on vain vähän syventävää analyysia ja omaa pohdintaa. Työn kielellinen rakenne on hyvä. Seminaarityön esittäminen etenee johdonmukaisesti ja sen avulla nostetaan esiin keskeisimmät asiat valitusta aiheesta.

Tyydyttävä
Seminaarityöhön valittua aihetta on käsitelty pintapuolisesti. Aineisto on niukkaa tai yksipuolista vain muutamiin lähteisiin perustuvaa teoriatiedon esittelyä. Analyysin ja oman pohdinnan osuus työssä on erittäin niukkaa tai sitä ei ole ollenkaan. Seminaarityön esityksessä asiasisältö on käyty läpi heikosti. Esitykseen ei ole onnistuttu saamaan kiinnostavuutta, esityksen esittämisessä ilmenee muita ongelmia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Seminaarityön arviointikriteerit



Seminaarityöhön valittua aihetta on käsitelty pintapuolisesti. Aineisto on niukkaa tai yksipuolista vain muutamiin lähteisiin perustuvaa teoriatiedon esittelyä. Analyysin ja oman pohdinnan osuus työssä on erittäin niukkaa tai sitä ei ole ollenkaan. Seminaarityön esityksessä asiasisältö on käyty läpi heikosti. Esitykseen ei ole onnistuttu saamaan kiinnostavuutta, esityksen esittämisessä ilmenee muita ongelmia.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Seminaarityön arviointikriteerit

Hyvä
Työhön valittua aihetta on käsitelty hyvin ja asiasisältö on käyty läpi useiden hyvien lähteiden avulla. Työssä on vain vähän syventävää analyysia ja omaa pohdintaa. Työn kielellinen rakenne on hyvä. Seminaarityön esittäminen etenee johdonmukaisesti ja sen avulla nostetaan esiin keskeisimmät asiat valitusta aiheesta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Seminaarityön arviointikriteerit

Kiitettävä
Seminaarityö herättää lukijan mielenkiinnon ja on ulkoasultaan siisti ja selkeä. Työ muodostaa mielenkiintoisen ja hyödyllisen kokonaisuuden valitusta aiheesta. Työn rakenne on johdonmukainen ja selkeä. Otsikot kuvaavat hyvin sisältörakenteita. Kieli on sujuvaa ja viimeisteltyä. Työ sisältää tiedon analysointia ja pohdintaa. Aihetta on käsitelty monipuolisesti, käyttäen hyödyksi ajankohtaisia artikkeleita sekä tuoreita tutkimuksia. Sisällöllisesti työ on kattava. Työn esittäminen seminaareissa mielenkiintoinen ja sujuva. Asiat esitetään loogisessa järjestyksessä, nostaen esiin työn kannalta merkityksellisiä ja tärkeitä asioita. Työn esittämistä on havainnollistettu ja onnistuttu saamaan valitusta aiheesta kiinnostava, mielekäs tietopaketti.

Siirry alkuun