Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CN31-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 19.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 30
- Koulutus
- Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Mari Laaksonen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Hanna Viitala
- Anne Silvan
- Maritta Kivinen-Wahlroos
- Irmeli Nieminen
- Vastuuhenkilö
- Irmeli Nieminen
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- r3
- Opintojakso
- 7K00CN31
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tavoitteet
- osaa arvioida, tukea ja ohjata lapsen terveyttä, kasvua ja kehitystä sekä perheen terveellisiä ja turvallisia elintapoja perheen omia voimavaroja hyödyntäen
- osaa tunnistaa lasten ja lapsiperheiden erityistarpeita ja puuttua niihin oikea-aikaisesti
- osaa hoitaa yleisimpiä lasten sairauksia ja ohjata vanhempia sairaan lapsen hoidossa
- tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen viiveet ja poikkeamat, osaa konsultoida sekä tarvittaessa lähettää lapsen ja perheen jatkotutkimuksiin ja -hoitoon
- osaa huomioida perheenjäsenen sairastumisen vaikutusta koko perheeseen
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua sekä lapsen kasvatusta erilaisissa perhemuodoissa
- osaa toimia asiakaslähtoisesti ja moniammatillisesti, erityisesti sosiaalihuollon toimijoiden kanssa tukien perheiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ehkäisten syrjäytymistä
Sisältö (Opintojakso)
- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukemisen työmenetelmät
- mentalisaatio työmenetelmänä, reflektiivinen työote
- lääketieteelliset opinnot
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Diagnostinen 4.2.
1. koe
2.koe
3. koe lastenlääkäri tabulassa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Laajuus 4 op
1. osa 3 op Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö x 2 koetta
2. osa 1 op lastenlääkäri koe
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
diagnostinen koe - hyväksytty/hylätty
1. koe numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen koe
3. lastenlääkäriluennot tabulakoe hyväksytty/ hylätty
seminaari/työpaja ( integroitu lastaodottavan perheen
kokonaisuuteen) hyväksytty/
hylätty
pienryhmätyöskentely, tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmentelmät:
- luennot, harjoitukset
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaareissa
Oppimateriaalit
Diagnostinen koe 4.2.2015:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v (kertausta mistä tahansa lasten hoitotyön kirjasta)
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
KOE 1:
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja
- määräaikaistarkastukset
- lastenneuvolatyön perusteet
- ohjeet ja tukimateriaali: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset
• Asetus 338/2011
• Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 2011, THL (soveltuvin osin) s. 13-32, 43-69, 73 -96
• THl. 2016. Syödään yhdessä.
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi; s. 113- 167, 202 -240
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
• Luennot ja muu osoitettu materiaali ( diapaketti 1, 2, 3, 4, ruokavalio)
KOE 2:
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s- 241- 270, 316 -346
• Karies –käypähoito
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja:
- ohjeet ja tukimateriaali: menetelmät: psykososiaalinen kehitys, perhe ja kehitysympäristö, kokonaisarvio
- ohjeet ja tukimateriaali: terveysneuvonta: suunterveys, tapaturmien ehkäisy, mediakasvatus
- tietopaketit: suunterveys
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi
• kotitapaturmat.fi – lasten tapaturmat + vinkit ehkäisyyn, turvallisesti kotona ja vapaa-ajalla, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa menetelmäkäsikirja 2011 (soveltuvin osin) s. 97- 164, 179 - 194
• luennot – (vuorovaikutus, puheen kehitys)
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim. 16.12.2014. Jalanko.
• työpajojen materiaali
KOE 3 LASTENEUVOLAN LÄÄKÄRIN tabulaTENTTI:
• www.kasvukäyrät.fi – erityisesti kohta tietoja: tietoa terveydenhuollon henkilökunnalle, tietoa vanhemmille
• luennot
• Lastenneuvolakäsikirja:
- tietopaketit: kasvu
- tietopaketit: allergiat
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s. 168 – 180, 272 – 315
• Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus
* Lihavuus diat (Mari /Heidi)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op 4x 27 tuntia = 108 tuntia
lähiopetusta 32 tuntia
kaksi tutorlähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä 76 tuntia
Sisällön jaksotus
- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, tukeminen
lapsiperheen kokonaisvaltainen tukeminen
varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen
- lääketieteelliset opinnot
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
kokonaisuuteen sisältyy 7 viikon harjoittelu perusterveydenhuoollossa jatkumoneuvoloissa
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
osallistuminen opiskeluun välttämätöntä
luennoilla ei 100% läsnäoloa
pienryhmätyöskentely pakollista, tehtävien tekeminen pakollista
teemapajat pakollisia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon , esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta .Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua