Siirry suoraan sisältöön

Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CN31-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 19.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
26 - 30
Koulutus
Hoitotyön koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Mari Laaksonen
Hoitotyö Luennoitsija
Hanna Viitala
Anne Silvan
Maritta Kivinen-Wahlroos
Irmeli Nieminen
Vastuuhenkilö
Irmeli Nieminen
Pienryhmät
r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
r1
r2
r3
Opintojakso
7K00CN31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Tavoitteet
- osaa arvioida, tukea ja ohjata lapsen terveyttä, kasvua ja kehitystä sekä perheen terveellisiä ja turvallisia elintapoja perheen omia voimavaroja hyödyntäen
- osaa tunnistaa lasten ja lapsiperheiden erityistarpeita ja puuttua niihin oikea-aikaisesti
- osaa hoitaa yleisimpiä lasten sairauksia ja ohjata vanhempia sairaan lapsen hoidossa
- tunnistaa lapsen kasvun ja kehityksen viiveet ja poikkeamat, osaa konsultoida sekä tarvittaessa lähettää lapsen ja perheen jatkotutkimuksiin ja -hoitoon
- osaa huomioida perheenjäsenen sairastumisen vaikutusta koko perheeseen
- osaa arvioida ja tukea perheen vuorovaikutusta, vanhemmuutta, isänä ja äitinä kasvua sekä lapsen kasvatusta erilaisissa perhemuodoissa
- osaa toimia asiakaslähtoisesti ja moniammatillisesti, erityisesti sosiaalihuollon toimijoiden kanssa tukien perheiden hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä ehkäisten syrjäytymistä

Sisältö (Opintojakso)

- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö
- varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukemisen työmenetelmät
- mentalisaatio työmenetelmänä, reflektiivinen työote
- lääketieteelliset opinnot

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Diagnostinen 4.2.
1. koe
2.koe
3. koe lastenlääkäri tabulassa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laajuus 4 op
1. osa 3 op Lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö x 2 koetta
2. osa 1 op lastenlääkäri koe
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
diagnostinen koe - hyväksytty/hylätty
1. koe numeraalinen arviointi
2. koe numeraalinen koe
3. lastenlääkäriluennot tabulakoe hyväksytty/ hylätty
seminaari/työpaja ( integroitu lastaodottavan perheen
kokonaisuuteen) hyväksytty/
hylätty
pienryhmätyöskentely, tehtävien tekeminen, pakollinen läsnäolo

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmentelmät:
- luennot, harjoitukset
- opetuskeskustelu, pienryhmätyöskentely
- teemapajat seminaareissa

Oppimateriaalit

Diagnostinen koe 4.2.2015:
* Lapsen kasvu, kehitys ja perushoito 0-6 v (kertausta mistä tahansa lasten hoitotyön kirjasta)
* MLL: lapsen kasvu ja kehitys 0- 6v + lapsen uni (vastasyntynyt – leikki-ikäinen) + lapsen ravinto ja ruokailu (vauvan ruokavalio ja leikki-ikäisen ruokailu) http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/
KOE 1:
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja
- määräaikaistarkastukset
- lastenneuvolatyön perusteet
- ohjeet ja tukimateriaali: verenkiertoelimistö, näkö ja kuulo, neurologis-kognitiivinen kehitys, hyvinvointi ja terveystottumukset
• Asetus 338/2011
• Asetuksen (380/2009) perustelut ja soveltamisohjeet. STM julk. 2009:20; 19 - 94, 101-108
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa, menetelmäkäsikirja 2011, THL (soveltuvin osin) s. 13-32, 43-69, 73 -96
• THl. 2016. Syödään yhdessä.
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi; s. 113- 167, 202 -240
• Saarenpää-Heikkilä & Paavonen: Imeväisen uniongelmat. 2008. Duodecim 124: 1161-7
• Unen ja unirytmin häiriöt. Opaskirja pshp:n lastenneuvoloiden ja Kouluterveydenhuollon käyttöön. www.pshp.fi
• Salpa (2007) Liikkumisen kehitys – ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
• Luennot ja muu osoitettu materiaali ( diapaketti 1, 2, 3, 4, ruokavalio)
KOE 2:
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s- 241- 270, 316 -346
• Karies –käypähoito
• sähköinen lastenneuvolakäsikirja:
- ohjeet ja tukimateriaali: menetelmät: psykososiaalinen kehitys, perhe ja kehitysympäristö, kokonaisarvio
- ohjeet ja tukimateriaali: terveysneuvonta: suunterveys, tapaturmien ehkäisy, mediakasvatus
- tietopaketit: suunterveys
• lasten myrkytykset (kaikki osat) www.terveyskirjasto.fi
• kotitapaturmat.fi – lasten tapaturmat + vinkit ehkäisyyn, turvallisesti kotona ja vapaa-ajalla, tarkistuslistat alle 1-v, 1-3-v, 4-6-v
• Terveystarkastukset lastenneuvolassa menetelmäkäsikirja 2011 (soveltuvin osin) s. 97- 164, 179 - 194
• luennot – (vuorovaikutus, puheen kehitys)
• Koliikki vauvalla. Lääkärikirja Duodecim. 16.12.2014. Jalanko.
• työpajojen materiaali
KOE 3 LASTENEUVOLAN LÄÄKÄRIN tabulaTENTTI:
www.kasvukäyrät.fi – erityisesti kohta tietoja: tietoa terveydenhuollon henkilökunnalle, tietoa vanhemmille
• luennot
• Lastenneuvolakäsikirja:
- tietopaketit: kasvu
- tietopaketit: allergiat
• Armanto & Koistinen toim.(2007) Neuvolatyön käsikirja. Tammi s. 168 – 180, 272 – 315
• Lasten lihavuus - Käypä hoito suositus
* Lihavuus diat (Mari /Heidi)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op 4x 27 tuntia = 108 tuntia
lähiopetusta 32 tuntia
kaksi tutorlähtökohtaa
itsenäistä työskentelyä 76 tuntia

Sisällön jaksotus

- lapsen ja lapsiperheen perhekeskeinen terveydenhoitotyö:
lapsen kasvun ja kehityksen seuranta, tukeminen
lapsiperheen kokonaisvaltainen tukeminen
varhainen vuorovaikutus ja vanhemmuuden tukeminen
- lääketieteelliset opinnot

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kokonaisuuteen sisältyy 7 viikon harjoittelu perusterveydenhuoollossa jatkumoneuvoloissa

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

osallistuminen opiskeluun välttämätöntä
luennoilla ei 100% läsnäoloa
pienryhmätyöskentely pakollista, tehtävien tekeminen pakollista
teemapajat pakollisia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jos arviointi hyväksytty /hylätty Tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puuttellisia
opiskelija tarkastelee lapsen ja lapsiperheen terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta
Opiskelijan osoittama perhe- ,ja asiakasnäkökulma puutteellista

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osoittama osaaminen perustuu tutkittuun tietoon , esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta .Osaamisessa näkyy asiakas- ja perhenäkökulma.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

osaa tarkastella lapsen ja lapsiperheen tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia lapsen ja perheen yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua

Siirry alkuun