Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu, lastenhoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BV47-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.06.2016 - 14.10.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.08.2016 - 25.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
18 - 19
Koulutus
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Anne Silvan
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Opintojakso
7K00BV47

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa potilaan ja perheen kanssa moniammattillisen ryhmän jäsenenä suunnitella, toteuttaa ja arvioida äitiys- ja lastenhoitotyötä ja saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutuksesta ja kotona selviytymisen ja jatkohoidon suunnittelusta
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten hoitotyössä ja työskennellä eettiseti ja vastuulliseti perheen kulttuuritaustan huomioiden
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustiedot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa kohdata ammatillisesti ja olla vuorovaikutuksessa lapsen ja perheen kanssa
- osaa tunnistaa, ohjata ja tukea potilasta ja perhettä lapsen kasvussa ja kehityksessä, terveyden edistämisessä, voimavarojen tukemisessa ja ylläpitämisessä
- osaa ohjatusti ja turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustaidot hoitotyön auttamismenetelmistä
- osaa hoitaa hätäsynnytyksen ja osaa toimia tarkoituksenmukaiseti lapsen elvytystilanteessa
- osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi

Sisältö (Opintojakso)

Äitiyshoitotyön orientoiva harjoittelu 1op
Lastenhoitotyön orientoiva harjoittelu 1 op
Lastenhoitotyön ohjattu harjoittelu sairaalan lastenosastolla 4 op = 3 viikkoa (36 h/vko)

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ensimmäisen vuoden opinnot pääosin suoritettu, opintojakso lääkehoito ja lääkelaskut suoritettu, osallistuminen nainen, perhe ja lapsi hoitotyön asikaana opintojaksoon sekä jaksoon kuuluvien orientoivien harjoittelujen suorittaminen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti. Harjoittelun orientaatiotunnilla pakollinen läsnäolo. Harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin (väli- ja loppuarviointi) ja kirjallisen tehtävän tekeminen ohjeiden mukaan.

Oppimateriaalit

Opettajan osoittama materiaali, harjoittelupaikkojen perehtymismateriaali, ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun tuntimäärä 36h/vk = 108h/3vk osastolla.
Opiskelija tekee noin 7 työtunnin päiviä.
60 min reflektiotunti koululla sovittuna ajankohtana (merkitty lukujärjestykseen)

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija kirjaa alustavat tavoitteet arviointilomakkeelle, keskustelee tavoitteistaan ohjaajan kanssa ja lähettää ne sähköpostitse opettajalle ja kopiona ohjaajilleen ensimmäisen harjoitteluviikon torstaina. Työvuorot suunnitellaan mahdollisuuksien mukaan ohjaajan työvuorojen mukaan. Ne kirjataan työvuorolomakkeelle ja lähetetään opettajalle ja ohjaajalle yhdessä tavoitteiden kanssa.
Opiskelija täyttää harjoittelujaksolla lääkehoitopassia ja terveydenhoitajaopiskelijan harjoittelun työkirjaa.
Väliarviointi käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken osastolla harjoittelun puolivälissä. Loppuarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken.
Kirjallinen tehtävä: oman lapsen ja perheen hoitosuunnitelma. Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta/perheestä yhden päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen mukaan. Hoitosuunnitelma sisältää itsearviointiosuuden, jossa opiskelija pohtii vuorovaikutussuhdetta lapseen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan opettajalle paperiversiona sovittuna ajankohtana.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- Ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
- Ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
- Ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
- Ei tunnista osaamisensa rajoja
- Tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
- Ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti
- Rikkoo salassapitovelvollisuutta tai tietosuojan
- Vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
- Jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan)
- Arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
- Hoitosuunnitelma ei noudata annettuja ohjeita

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY
- Osaa tunnistaa ja määritellä lastenhoitotyöhön liittyvän peruskäsitteistön, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa 
- Osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ohjattuna 
- Osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin osastolla  
- Osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa 
- Osallistuu lapsen/perheen ohjaukseen  
- Pyrkii edistämään lapsen ja perheen hyvinvointia 
- Toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat 
- Osaa ohjatusti toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti 
- Kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti 
- Noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta 
- Osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa 
- Noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä 
- Tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta 
- Hoitosuunnitelma noudattaa annettuja ohjeita

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty:
-osaa tunnistaa ja määritellä lastenhoitotyöhön liittyvän peruskäsitteistön, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa
-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ohjattuna
- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin osastolla
- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa
-osallistuu lapsen/perheen ohjaukseen
- pyrkii edistämään lapsen ja perheen hyvinvointia
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
- osaa ohjatusti toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
-hoitosuunnitelma noudattaa annettuja ohjeita
Hylätty:
-lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-ei tunnista osaamisensa rajoja
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai tietosuojan
-vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuu, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
- hoitosuunnitelma ei noudata annettuja ohjeita

Siirry alkuun