Hoitotiede ja hoitotyön tutkimus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BK28-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 31.01.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 35 - 37
- Koulutus
- Kätilön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hannele Laaksonen
- Paula Stenfors
- Pienryhmät
- r1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- r3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- r1
- r2
- r3
- Opintojakso
- 7K00BK28
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
- arvioida hoitotieteen merkitystä hoitotyössä
- perustella valintojaan tieteellisin argumentein
- kuvata tieteellisen tutkimusprosessin hoitotyön tutkimuksessa
- erottaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen lähestymistavat
- valita tutkimusotteeseen sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät
- projektityöskentelyn yleiset periaatteet
- arvioida tieteellisen tutkimuksen eettisiä periaatteita
Sisältö (Opintojakso)
- viimeaikaiset hoitotieteelliset tutkimukset
- suomalaisen ja kansainvälisen hoitotieteellisen keskustelun sisällöt
- tieteellinen argumentointi
- tutkimusetiikka
- tutkimusprosessin vaiheet
- empiirinen tutkimus: määrällinen ja laadullinen
- teoreettinen tutkimus
- tutkimuksen aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät sekä niiden käyttö
- projektityöskentely
- Tutkimusetiikka
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
opintojaksojen oppimisen taidot ja hoitotyön ammatillinen perusta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet. Numeraalinen arviointi. Tentti. Osallistuminen opetukseen. painokerroin 2
Osa 3. Tilastotiede. Numeraalinen arviointi. Tentti. osallistuminen opetukseen
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, opetuskeskustelu, harjoitukset
Oppimateriaalit
Kankkunen, P ja Vehviläinen-Julkunen, K. Tutkimus hoitotieteessä
Kyngäs, H ja Lauri S. Hoitotieteen teorian kehittäminen, soveltuvin osin
Toikka T ja Rantanen, T. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta, soveltuvin osin
Tuomi, J ja Sarajärvi A. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, soveltuvin osin
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Ernvall, Ernvall & Kaukkila (2002). Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijalle kokonaistuntimäärä 135h, josta 40h lähiopetusta ja itsenäisen työn sekä tentit 95 h
Sisällön jaksotus
Osa 1. Hoitotieteen syventävät opinnot 2op
Osa 2. Hoitotyön tutkimuksen perusteet 20p
Osa 3. Tilastotiede 1op
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija ei tunne tutkimusprosessin vaiheita
- opiskelijan tietämys tutkimusotteista ja tutkimusmetodeista on hajanaista
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat puutteelliset
- opiskelijan tiedot tilastotieteessä ovat puutteelliset
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvat pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet
- opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista
tutkimusotetta
- opiskelijan tiedot hoitotieteen perusteista ovat irralliset ja toteavalla
tasolla
- opiskelija osaa keskeiset tilastotieteen käsitteet, mitta-asteikot ja tunnusluvut
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin
- opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet
selkeästi
- opiskelijan tiedot hoitotieteestä ovat jäsentyneitä
- opiskelija osaa toteuttaa helpoimpia tilastollisia testejä ja tulkita testien tuloksia
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia hoitotyön tutkimiseen
- opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta hoitotyön
tutkimuksessa
- opiskelija osaa arvioida hoitotyötä hoitotieteellisin käsittein
- opiskelija osaa tulkita syvällisesti testien tuloksia