Ohjattu vaihtoehtoinen harjoittelu, äitiys- ja lastenhoitotyö / perioperatiivinen hoitotyö (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00CD13-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 13.06.2016 - 21.11.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2016 - 25.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 39
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Äitiys- ja lastenhoitotyö
Opiskelija
- osaa potilaan ja perheen kanssa moniammatillisen ryhmän jäsenenä suunnitella, toteuttaa ja arvioida äitiys-/lastenhoitotyötä ja saa kokemusta potilaan koko hoitopolusta, kotiutuksesta ja kotona selviytymisen ja jatkohoidon suunnittelusta.
-osaa toimia tarkoituksenmukaisesti sairaalan ulkopuolisessa synnytyksessä ja lapsen elvytystilanteessa.
- osaa tarkkailla lasta ja osaa perustaidot hoitotyön auttamismenetelmistä.
- osaa kohdata ammatillisesti ja olla vuorovaikutuksessa lapsen ja perheen kanssa
- osaa tunnistaa, ohjata ja tukea potilasta ja perhettä lapsen kasvussa ja kehityksessä, terveyden edistämisessä, voimavarojen tukemisessa ja ylläpitämisessä.
-osaa ohjatusti ja turvallisesti toteuttaa lasten lääke- ja nestehoitoa
-osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa lasten hoitotyössä, ja työskennellä eettisesti ja vastuullisesti perheen kulttuuritaustan huomioiden työyhteisössä
-osaa arvioida omaa osaamistaan ja kehittymistään sairaanhoitajaksi
Perioperatiivinen harjoittelu:
Opiskelija
- kehittää ja parantaa kliinistä osaamistaan
- osaa toteuttaa ohjattuna turvallisesti potilaan lääkehoitoa
- harjaantuu potilaan tilan tarkkailussa ja siihen liittyvässä päätöksenteossa
- toimii vastuullisesti ja eettisten periaatteiden mukaisesti huomioiden potilaiden kulttuuriset lähtökohdat
- osaa ottaa huomioon terveyden edistämisen näkökulman potilaan hoidossa
- harjaantuu käyttämään erilaisia ohjausmenetelmiä hoitotyössä
- harjaantuu päätöksenteossa hoitoprosessin eri vaiheissa
- osaa toimia työryhmän jäsenenä ja harjaantuu moniammatilliseen yhteistyöhön
Sisältö (Opintojakso)
- lastenhoitotyön harjoittelu / perioperatiivinen harjoittelu 4 viikkoa 6 op
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut
osallistuminen perioperatiivisen hoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittaessa perioperatiivisen harjoittelun
osallistuminen lastenhoitotyön teoriaopintojaksoon ja orientoivaan harjoitteluun opiskelijan suorittarssa lastenhoitotyön harjoittelu
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lastenhoitotyö ja Perioperatiivinen hoitotyö:
- Ohjattu harjoittelu. Arvioidaan hyväksytty/ hylätty. Osallistuminen ohjatun harjoittelun orientaatiotunnille. Osallistuminen ohjattuun harjoitteluun määrätyn tuntimäärän mukaisesti. Harjoittelun tavoitteiden, arvioinnin ja kirjallisen tehtävän tekeminen ohjeiden mukaan. Lääkehoidon passin täyttäminen.
Osallistumisen perioperatiivisen harjoittelun reflektioon koululla. Harjoittelulomakkeen palauttaminen ohjaavalle opettajalle.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu, reflektio, itsenäiset tehtävät
Oppimateriaalit
Ohjatun harjoittelun perehtymiskäsikirja Tabulassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun tuntimäärä on 160 h sisältäen harjoittelun orientaatiotunnin ja harjoittelun loppureflektion. Lastenhoitotyön harjoittelussa osastolla tehtävä tuntimäärä on 152 tuntia jakaantuen neljälle viikolle.
Perioperatiivinen hoitotyö: harjoittelun tuntimäärä 160 h, osastolla suoritettava tuntimäärä 155 h (tarkistuslistan havainnointi 2 h ja loppureflektio 3h)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Harjoittelu äitiys- ja lastenhoitotyössä tai perioperatiivisessa hoitotyössä
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjeistusta perioperatiiviseen harjoittelujaksoon
- Opiskelija on varannut harjoittelupaikan 4 viikoksi Jobstepin kautta. Ohjeet harjoittelupaikkojen varaukseen löytyvät Ohjatun harjoittelun Tabulasta .
- Laadi heti harjoittelujakson alkaessa tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna ja keskustele tavoitteistasi harjoitteluohjaajan kanssa. Perioperatiivisen harjoittelun tavoitteet ovat opsin mukaiset.
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja harjoittelupaikkaan soveltuvat tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös har-joittelu ohjaajalle viimeistään harjoittelun kolmantena päivänä.
- Ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä harjoitteluohjaajalle.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Väliarviointikeskustelun jälkeen opiskelija lähettää ohjaavalle opettajalle kirjallisen itsearvioinnin, ohjaajan antaman palautteen sekä väliarvioinnissa kirjatut kehittämishaasteet. Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan ja harjoittelun ohjaajan kanssa harjoittelupaikassa. Molemmat kirjaavat arviointinsa opiskelijan arviointilomakkeelle.
Kirjallinen tehtävä: opiskelija havoinnoin tarkistuslistan käyttöä harjoittelupaikassaan ja kirjoittaa havoinnoistaan 2 sivuisen pohtivan esseen (2 sivua tekstiä liittyen havaintoihin, että tutkittuun tietoon, ei kansilehteä, johdantoa, pohdintaa) muuten kirjallisen työnohjeen mukaan. Essee sisältää lähdeluettelon käytetyistä lähteistä.
Äitiys ja lastenhoitotyön harjoitelu:
- Kirjallinen tehtävä: Oman lapsen hoitosuunnitelma; Hoitosuunnitelma tehdään omasta lapsesta 1 päivän osalta (tai poliklinikkakäynniltä) rakenteisen kirjaamisen mukaan Nurseukseen. Itsearviointi -välilehdellä pohdi vuorovaikutussuhdettasi lap-seen/perheeseen. Hoitosuunnitelma palautetaan harjoittelujakson aikana.
- Täytä lääkehoidon passia jakson aikana.
- Laadi heti harjoittelujakson alkaessa tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna
- Laadi harjoitteluohjaajan työvuoroja mukailevat työvuorot harjoittelujaksolle kirjattuna työvuorolomakkeelle. Kirjaa myös ohjaajasi nimikirjaimet kunkin työvuoron kohdalle.
- Lähetä ohjaavalle opettajalle työvuoroehdotukset ja tavoitteet arviointilomakkeelle kirjattuna, laita ko. sähköposti samalla kopiona myös harjoitteluohjaajalle ensimmäisten harjoittelupäivien aikana.
- ohjaava opettaja antaa sähköpostilla palautetta tavoitteista opiskelijalle sekä ohjaajalle ja sopii loppuarviointiajankohdan opiskelijan kanssa.
- Sovi harjoitteluohjaajan kanssa väliarviointiaika heti jakson alussa. Väliarviointi käydään opiskelijan ja ohjaajan kesken. Mahdollisuuksien mukaan myös opettaja tulee paikalle. Opiskelija kirjaa keskustelusta tiivistelmän arviointilomakkeelle ja lähettää sähköpostilla ohjaavalle opettajalle ja ohjaajalle.
- Harjoittelun puolessa välissä pidetään reflektiokeskustelu koululla. Reflektiokeskustelu sisältyy harjoittelutunteihin.
- kaksi päivää ennen loppuarviointia opiskelija lähettää itsearviointinsa ohjaajille ja opettajalle.Loppuarviointikeskustelu käydään opiskelijan, ohjaajan ja opettajan kesken. Mikäli kaikille osapuolille sopivaa ajankohtaa ei löydy, sovitaan arviointitavasta erikseen.
- Opettajaohjaajaan voit olla yhteydessä sähköpostitse/puhelimitse harjoittelun aikana.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
Hylätty:
-lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
- lapsipotilaan hoidon suunnitelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eikä edistä lapsen/perheen hyvinvointia, sairaan lapsen hoitopolku ei ole hahmottunut
-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-ei tunnista osaamisensa rajoja
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti
- rikkoo salassapitovelvollisuutta tai tietosuojan
-vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuu, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan,jakson tutntimäärä ei täyty)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
- hoitosuunnitelma ei noudata annettuja ohjeita, siitä ei ilmene potilaan kokonaistilanne
TAI
Perioperatiivinen hoitotyö:
Hylätty
- Tarkistuslistan havainnointitehtävä ei sisällä reflektiota näyttöön perustuvaan tietoon pohjaten eikä ole ohjeiden mukainen (kts. edellä).
- Opiskelija ei ole osallistunut harjoittelun infoon eikä harjoittelun reflektioon.
-perioperatiivisen hoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntäminen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin
-ei osaa valmistella potilasta leikkaus- ja anestesiahoitotyötä varten
-ei osaa tarkkailla leikkauspotilaan peruselintoimintoja ja vointia ohjattuna
-ei suoriudu keskeisistä leikkauspotilaan hoitotyön toiminnoista
-ei tunnista osaamisensa rajoja
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee potilasta/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti
-ei osoita kiinnostusta potilaan ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai tietosuojan
-vaarantaa toiminnallaan potilasturvallisuuden
-jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omasta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, tulee päihtyneenä työvuoroon)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Äitiys- ja lastenhoitotyö:
Hyväksytty:
-osaa tunnistaa ja määritellä lastenhoitotyöhön liittyvän peruskäsitteistön, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa.
-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ohjattuna
- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin osastolla
- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa
-osallistuu lapsen/perheen ohjaukseen
- pyrkii edistämään lapsen ja perheen hyvinvointia
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
- osaa ohjatusti toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen / perheen / työyhteisön kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
- osaa toimia turvallisesti lapsen ja perheen kanssa
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
-hoitosuunnitelma noudattaa annettuja ohjeita
Perioperatiivinen hoitotyö: Hyväksytty
-osaa tunnistaa ja määritellä perioperatiiviseen hoitotyöhön liittyvän käsitteistön, tunnistaa itsessään tiedon puutteita ja etsii aktiivisesti tietoa
-osaa tarkkailla potilaan peruselintoimintoja ohjattuna
-osallistuu potilaan ohjaukseen
-pyrkii edistämään potilaan hyvinvointia
-osaa ohjatusti toteuttaa lääke- ja nestehoitoa turvallisesti -kohtaa potilaan/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti
-noudattaa salassapitovelvoitetta ja tietosuojaohjeistusta
-toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat
-osaa toimia potilasturvallisuutta noudattaen
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
-tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa palautetta
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Äitiys- ja lastenhoitotyö:Hyväksytyn kriteerit
-osaa äitiys - ja lastenhoitotyöhön liittyvät perustiedot, tunnistaa tiedon puutteitaan ja etsii aktiivisesti tietoa.
-kohtaa lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenet asiallisesti ja kunnioittavasti ja kykenee amma-tilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen/ työyhteisön jäsenten kanssa.
-suunnittelee, toteuttaa ja arvioi lapsipotilaan hoitoa asiakaslähtöisesti, pyrkii edistämään lapsen ja perheen terveyttä ja hyvinvointia ja hahmottaa sairaan lapsen hoitopolun.
- tekee hyväksytyn ohjeiden mukaisen hoitosuunnitelman omalle lapsipotilaalle
-osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja
- osallistuu keskeisiin lapsen tutkimus - ja hoitotoimenpiteisiin
- osaa auttaa lasta ja perhettä päivittäisissä toiminnoissa ja harjoittelee lapsen/perheen oh-jausta
- osaa toteuttaa lapsen lääke- ja nestehoitoa turvallisesti
- toimii vastuullisesti tunnistaen osaamisensa rajat ja osaa toimia turvallisesti lapsen ja per-heen kanssa
- noudattaa salassapitovelvoitetta ja potilaan tietosuojaohjeistusta
-noudattaa omassa toiminnassaan sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä
- tarkastelee ja arvioi omaa toimintaansa realistisesti sekä osaa antaa ja vastaanottaa pa-lautetta
Äitiys- ja lastenhoitotyö: Ohjatun harjoittelun hylätyn kriteerit:Äitiys- ja lastenhoitotyön perustiedoissa selviä puutteita, tietojen etsiminen ja hyödyntämi-nen puutteellista ja väärinymmärryksiä teoriatiedoissa vielä ohjauskeskusteluiden jälkeenkin.
-ymmärrys ammatillisesta kohtaamisesta puuttuu: kohtelee lapsipotilaita/perhettä/ työyhteisön jäseniä epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti eikä kykene ammatilliseen vuorovaikutukseen lapsen/perheen tai työyhteisön jäsenten kanssa.
- lapsipotilaan hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi ovat puutteellisia eikä edistä lap-sen/perheen hyvinvointia, sairaan lapsen hoitopolku ei ole hahmottunut.
- hoitotyön suunnitelmasta ei ilmene potilaan kokonaistilanne eikä hoitosuunnitelma nou-data annettuja ohjeita.
-ei osaa tarkkailla lapsen peruselintoimintoja ja vointia
-ei suoriudu lapsen perushoidosta eikä tavallisimmista auttamismenetelmistä ohjattuna
-ei osoita kiinnostusta lapsen/perheen ohjaukseen, vetäytyy ohjaustilanteista
-tekee virheitä lääkehoidossa ohjauksesta huolimatta
-ei tunnista osaamisensa rajoja, vaarantaa toiminnallaan lapsen turvallisuuden
-rikkoo salassapitovelvollisuutta tai potilaan tietosuojan
- jättää noudattamatta sovittuja ohjatun harjoittelun pelisääntöjä (esim. ei ota vastuuta omas-ta oppimisestaan; tavoitteet puuttuvat, ei noudata työaikoja, ei ilmoita poissaoloistaan, jakson tuntimäärä ei täyty.)
- arvioi omaa osaamistaan epärealistisesti eikä pysty vastaanottamaan palautetta