Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyö avoterveydenhuollossa (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK10-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 06.03.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.03.2016 - 31.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Mari Laaksonen
Anne Silvan
Vastuuhenkilö
Anne Silvan
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
Opintojakso
7K00BK10

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa toteuttaa avosairaanhoidon työmuotoja ja -menetelmiä perusterveydenhuollossa
- osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan ja toimia työyhteisössä työhyvinvointia edistäen
- tunnistaa keskeiset tartuntataudit ja osaa ehkäistä ja hoitaa niitä sekä rokottaa turvallisesti
- osaa seurata kansallisia ja kansainvälisiä terveyden edistämisen haasteita ja kehitystä

Sisältö (Opintojakso)

- hoitotyö terveyskeskusvastaanotolla
- tartuntatautien ehkäisy, hoito ja turvallinen rokottaminen sekä matkailijoiden terveys
- poikkeusolojen ja ympäristöterveydenhuollon perusteet

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

alkuvaiheen opinnoista 50 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

OSA 1 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
Tentti: 9.5.2016, uusintatentit: 24.5.2016 ja sitä seuraavana Terveyspalvelujen uusintakoepäivänä
OSA 2 Tartuntatautien ennalta ehkäisy ja rokottaminen, 2op
Tentti: 10.5.2016, Uusintatentit: 24.5.2016 ja sitä seuraavana Terveyspalvelujen uusintakoepäivänä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op tentti (numeraalinen arviointi)
Uusintatentit
Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
OSA 2 Tartuntatautien ennalta ehkäisy, rokottaminen, 2op tentti (numeraalinen arviointi)
Uusintatentit 24.5 ja sitä seuraavana uusintapäivänä.
Tehtävien tekeminen hyväksytysti.
Edelläoleviin jaksoihin sisältyy pienryhmätyöskentely verkossa (1 lähtökohta). Pakollinen osallistuminen. Arviointi hyväksytty / hylätty.
Lisäksi opiskelijat osallistuvat mahdollisesti pienimuotoiseen hanketyöskentelyyn. Arviointi hyväksytty / hylätty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet voivat tarkentua myöhemmin.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskusteluluennot, ryhmätyöskentely, seminaari, opintokäynti, itsenäinen työskentely, hanketyöskentely
Ohjattu pienryhmätyöskentely verkossa: yksi lähtökohta
Opetusmenetelmät voivat vielä tarkentua myöhemmin

Oppimateriaalit

OSA 1 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
Luennot ja tunneilla osoitettu materiaali
Kirjallisuutta:
•Orava M, Kääriäinen M & Kyngäs H. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa I: Reaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24 (3), 216-231.
•Orava M, Kääriäinen M & Kyngäs H. 2012. Puhelinohjaus hoitotyön menetelmänä: systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Osa II: Proaktiivinen puhelinohjaus. Hoitotiede 2012, 24 (3), 232-243.
•Routasalo P & Pitkälä K. 2009. Omahoidon tukeminen. Opas terveydenhuollon ammattihenkilöille http://www.duodecim.fi/kotisivut/docs/f1969335532/omahoidon_tukem_opas_12_09.pdf
•Ympäristöterveyden erityistilanteet. Opas ympäristöterveydenhuollon työntekijöille ja yhteistyötahoille. STM julkaisuja 2014. (soveltuvin osin) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/125665/URN_ISBN_978-952-00-3546-4.pdf?sequence=1
•Sihto M., Palosuo H., Topo P., Vuorenkoski L.& Leppo K. (toim.)2013.Terveyspolitiikan perusta ja käytännöt, THL (soveltuvin osin) https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/104409/URN_ISBN_978-952-245-814-8.pdf?sequence=1
•Parantainen A & Laine M. 2010. Työterveys ja -turvallisuus sosiaali- ja terveysalalla 2000-luvulla. Sosiaali- ja terveysalan riskiprofiili. TTL. http://www.ttl.fi/fi/tyoturvallisuus_ja_riskien_hallinta/riskien_hallinta/riskit_altistuminen/riskiprofiilit/Documents/Sosiaali-%20ja%20terveysalan%20riskiprofiili%202010.pdf
OSA 2 Tartuntatautien ennalta ehkäisy, rokottaminen, 2op
Luennot ja tunneilla osoitettu materiaali
Kirjallisuutta:
• Matkailijan terveysopas (soveltuvin osin)
Saatavana http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat
•www. rokottaminen.thl.fi
• Kurki Raili, Pammo Hely. 2010 Tartuntataudit ja hoitotyön osaaminen. Wsoypro

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 14h + 12h
Itsenäistä opiskelua 78h
Kokeet 4h
Ohjattu pienryhmätyöskentely verkossa

Sisällön jaksotus

OSA 1 Sairaanhoitajana vastaanottotoiminnassa 2op
OSA 2 Tartuntatautien ennalta ehkäisy, rokottaminen, 2op

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen hanketyöskentely.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintokokonaisuuteen kuuluu avoterveydenhuollon orientoiva harjoittelu
(7E00CL32-)ja ohjattu harjoittelu avoterveydenhuolto / kotisairaanhoito (7K00CD11-)
Koko opintokokonaisuuden orientaatio: 30.3.2016,läsnäolovelvollisuus
Tarkennettu sisältö:
OSA 1
- Ajantasaiset perusterveydenhuoltoa ohjaavat keskeiset säädökset ja ohjelmat
- Sairaanhoitajan valmiudet terveyskeskuksen vastaanotolla
- Aikuisten terveystarkastukset
- Hoidon tarpeen arviointi ja omahoitoon ohjaus
- Dokumentointi vastaanottotyössä
- Voimavaralähtöinen elintapaohjaus ja -valmennus
- Yhteistyö terveyden edistämisessä eri toimijoiden kanssa
- Sairaanhoitajan työturvallisuus ja työyhteisön työhyvinvointi
- Ympäristön terveysvaikutukset
- Poikkeusolojen terveydenhuolto ja ympäristökatastrofit
OSA 2
- Tartuntatautien ehkäisyn syventäminen, rokotteilla ehkäistävät taudit
- Turvallinen rokottaminen
- Matkailijoiden terveysneuvonta
Esitietovaatimusten lisäksi suositellaan edeltävinä opintoina:
Kliininen hoitotyö opintokokonaisuus (OK LU-25116)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Ei ole suorittanut annettuja tehtäviä eikä osallistunut opetukseen kriteerien mukaisesti
Ei tunnista avosairaanhoidossa käytettäviä työmuotoja ja -menetelmiä
Ei tiedä asiakaslähtöisen ohjauksen periaatteita
Ei tunnista terveyden edistämisen haasteita
Ei ymmärrä työ- ja asiakasturvallisuudesta huolehtimisen merkitystä
Ei tunnista keskeisiä tartuntatauteja
Ei tiedä turvallisen rokottamisen periaatteita
Tyydyttävä taso ei täyty

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Osaa arvioida asiakkaan hoidon tarvetta suppeasti
Tietää ammatillisen toiminnan periaatteet
Tietää periaatteita aikuisten terveystarkastuksista
Ymmärtää avoterveydenhuollon toiminnan suppeasti, hajanaisena ja toimenpidekeskeisenä
Tietää avoterveydenhuollon yhteistyötahot
Ymmärtää oman työnsä keskeiset työturvallisuusperiaatteet avoterveydenhuollossa
Tietää yleisimpien tarttuvien tautien ennaltaehkäisyn, hoidon ja ohjauksen perusteet
Osaa perusteet turvallisen rokottamisen keskeisistä periaatteista
Tietää tavallisimmat rokotteet
Osaa perusteet rokottamiseen liittyvästä ohjauksesta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Hallitsee asiakaslähtöisen hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet
Ymmärtää sairaanhoitajan vastaanottotyöhön liittyvät keskeiset ammatillisten periaatteet
Tuntee avoterveydenhuollon keskeiset työmuodot ja -menetelmät
Tuntee aikuisen terveystarkastuksen toteuttamisen periaatteet
Ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen
Ymmärtää terveyttä edistävän työn merkityksen osana sairaanhoitajan työnkuvaa
Osaa huolehtia omasta työturvallisuudestaan avoterveydenhuollossa
Osaa toteuttaa yleisimpien tarttuvien tautien ennaltaehkäisyn, hoidon ja ohjauksen
Osaa turvallisen rokottamisen periaatteet
Tietää tavallisimmat rokotteet
Osaa ohjata asiakasta rokottaessaan

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
Osaa soveltaa asiakaslähtöisyyttä hoidon tarpeen arvioinnissa
Hallitsee ammatillisten periaatteiden mukaisen toiminnan ja pystyy perustelemaan toimintaa
Osaa soveltaa työmuotoja ja menetelmiä asiakaslähtöisesti
Tietää aikuisen kokonaisvaltaisen terveystarkastuksen periaatteet ja osaa tehdä asiakkaan taustatiedot huomioivan terveyssuunnitelman
Osoittaa tietämyksensä perusterveydenhuollon laaja-alaisuudesta ja siellä tehtävästä moniammatillisesta yhteistyöstä
Hallitsee yksilöllisen ja yhteisöllisen terveyden edistämisen
On sisäistänyt työturvallisuuden ja työhyvinvoinnin ylläpidon oman ja työyhteisön näkökulmasta
Hallitsee tarttuvien tautien ennaltaehkäisyn, ohjauksen ja hoidon yksilö- ja väestötasolla
Osaa soveltaa turvallisen rokottamisen periaatteita eri tilanteissa
Tuntee kansallisen rokoteohjelman ja siihen kuuluvat rokotteet sekä tavallisimmat matkailijoiden rokotteet
Osaa ohjata asiakasta yksilöllisesti rokottaessaan

Siirry alkuun