Siirry suoraan sisältöön

Anatomia ja fysiologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC60-3041

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2016 - 09.08.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2016 - 31.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Litmanen
Opintojakso
7K00BC60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan niin, että osaa soveltaa niitä hoitotyössä

Sisältö (Opintojakso)

-ihmisen elinjärjestelmien rakenne ja toiminta

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson tentti on 2. marraskuuta kello 8.30.
Etukäteen järjestetään 2 erillistä tilaisuutta, joista ensimmäisessä vastataan kysymyksiin kudoksista sekä tuli- ja liikuntaelimistöstä. Toisessa tilaisuudessa vastataan verta, verenkiertoa ja hengitystä koskeviin kysymyksiin. Mikäli opiskelija ei ole läsnä näissä ennakkotilaisuudessa hänen tulee vastata edellä maibnittuihin kysymyksiin varsinaisessa tenttitilaisuudessa. Nämä ennakkotilaisuudet järjestetään vain kerran, eikä niitä voi erikseen uusia.
Yleisinä tenttipäivinä taopahtuvissa uusinnoissa suoritetaan koko opintojakson sisältö.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Ryhmän varsinainen tentti on 13. marraskuuta 8.30.
Tuki- ja liikuntaelimistö sekä veri, verenkierto, hengitys voidaan suorittaan etukäteen vaikka ne ovat varsinaisen tentin osia. Tule-osio on suunniteltu 7.9. ja veri, verenkierto ja hengitys 15.9. Näitä osioita ei voi uusia erikseen, eikä suiorittaa muuten kuin ryhmän kanssa yhdessä.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian
ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitukset. Ohjeistukset itsenäiseen työskentelyyn.

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Mahdollisia kirjoja:
1.
IHMINEN FYSIOLOGIA JA ANATOMIA
Olav Sand, Oysten V. Sjaastad, Egil Haug 2013
ISBN: 978-952-63-0898-2
tämän lisänä kuvasto: ANATOMIAN ALTLAS
Michael Budowick, Jan G. Bjålie, Bent Rolstadt, Kari C. Toverud 2008
ISBN: 978-952-63-0898-2
2.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA
Leppäluoto-Kettunen-Rintamäki-Vakkuri-Vierimaa-Lätti
ISBN: 9789526307374
3.
Kirja myydään kahtena volyymina, siis sinun ostettava 2 kirjaa:
PRINCIPLES OF ANATOMY AND PHYSIOLOGY
Gerard J. Tortora, Bryan Derrickson
ISBN; 978-0470-23347-4
Lisäksi on olemassa erilaisia harjoituskirjoja, joita voi käyttää hyväkseen.
Käyttäkää TABULASSA kurssia
7K00BC60-7K00BC57-7R00BI24 Anatomian ja fysiologian itseopiskelu

Lisätietoja opiskelijoille

Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet
kudokset : Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta. Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää lihassupistuksen, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostaasin ylläpidossa ja erilaisten aineiden sekä lämmön kuljetuksessa. Opiskelija tuntee veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä, sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostaasin ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
virtsaerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja tuntee nestekierron.
hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen aistitiedon välittämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnoissa. Opiskelija osaa aivojen pääosat, selkäytimen rakenteen, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit ja näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
lisääntymisbiologia, ( miehen ja naisen lisääntymiselimet ja niiden toiminta, kuukautiskierto, hedelmöitys, kiinnittyminen gastrulatio, ja istukan rakenne ja toiminta) aivoverenkierto (aivoverisuonet ja veren saannin merkitys aivotoiminnalle) ja elimistön sokeritasapainon säätely (verensokeritasapainoon vaikuttavat tekijät) .
Iho ja aistit opiskellaan kokonaan itsenäisesti.
Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Opiskelija tuntee pääpiirteissään aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy. Opiskelija tuntee pääpiirteissään aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hylätyssä suorituksessa suurimassa osassa esitettyjä asioita on virheitä, puutteita tai ristiriitaisuuksia. Myös erittäin keskeisessä asiassa karkea virhe johtaa hylkäykseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein. Keskeisen asian esittäminen täysin virheellisesti voi johtaa hylkäykseen.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Siirry alkuun