Siirry suoraan sisältöön

Kliinisen hoitotyön perusta 1 (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CJ45-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 17.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2016 - 04.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Elina Botha
Hanna Viitala
Ida Nikkola
Anne Mäenpää
Terhi Pekkinen
Vastuuhenkilö
Terhi Pekkinen
Pienryhmät
ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
ryhmä 4 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
ryhmä 1
ryhmä 2
ryhmä 3
ryhmä 4
Opintojakso
7K00CJ45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

- Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
- Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
- Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
- Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
- Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
- Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
- Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Sisältö (Opintojakso)

Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa, ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Ei ole

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa 1 Hoitotyö
Tentti: tenttiakvaariossa 24.2-4.3.2016 välisenä aikana.
1.Uusinta tenttiakvaariossa vkolla 15/2016
2.Uusinta tenttiakvaariossa vkolla 19/2016

Osa 2 Ravitsemustiede
Tentti:18.2. Uusinnat yleisinä uusintakoepäivinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 HOITOTYÖ 4 op Tentit tenttiakvaariossa. Painokerroin 4
Osa 2 RAVITSEMUSTIEDE 2 op. Tentti. Numeerinen arviointi. Osallistuminen opetukseen. Luennoilla 80% läsnäolo. Painokerroin 2
Osa 3 PIENRYHMÄTYÖSKENTELY Suoritusmerkintä ( hyväksytty / hylätty). Pienryhmätyöskentelyssä on 100% opiskeluvelvelvollisuus (poissaolo korvataan sovitulla tavalla). Aktiivinen osallistuminen ja tehtävien tekeminen.
1.lk Mind map, tabula, väh. 3 lähdettä
2.lk Essee kirjallisten ohjeiden mukaisesti, väh. 3 lähdettä, pituus 3-5 sivua (tekstiosa), Urkund, tabula (tehtävää hyödynnetään myös kirjoitusviestinnän tunnilla)
PBL tikkataulu ja itsearviointi

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ongelmaperustainen opiskelu, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2013. Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Tamminen-Peter, L. & Wickström, G. 2013. Potilassiirrot, Taitava avustaja aktivoi ja auttaa. Työterveyslaitos.
Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013.Työterveyslaitos.Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi
Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi
Hoida ja kirjaa –kirjasta seuraavat alueet
Aktiviteetin seuranta
Aktiviteettia edistävä toiminta (ei leikki, ei toiminnallinen kuntoutus)
Unta tai valvetilaa edistävä toiminta
Uni- tai valvetilan seuranta
Uni- tai valvetilaan liittyvä ohjaus
Seksuaalisuuteen liittyvä ohjaus
Suoliston toiminnan seuranta
Suoliston toiminnan hoito (ei suolistoavanteen hoito)
Suolistoon toimintaan liittyvä ohjaus
Virtsaamisen seuranta
Munuaisten ja virtsateiden toiminnan ylläpitäminen
Virtsaamiseen liittyvä ohjaus
Pahoinvoinnin tai oksentamisen ehkäisy ja hoito
Pahoinvoinnin ehkäisyyn ja hoitoon liittyvä ohjaus (ei dreenihoidon toteuttaminen, ei verenvuodon seuranta ja hoito, ei lapsiveden määrän ja laadun seuranta)
Muuhun eritystoimintaan liittyvä ohjaus
Ihon hoitoon liittyvä ohjaus
Suun ja limakalvojen hoitoon liittyvä ohjaus
Painehaavan hoito
Asennon vaihdosta huolehtiminen
Ilmapatja tai muu erikoispatja
Omatoimisuuden tukeminen
Apuvälineiden järjestäminen päivittäisten toimintojen tueksi
Apuvälineiden käytön ohjaus
Päivittäisiin toimintoihin liittyvä ohjaus
Ravitsemustilan seuranta
Ravinnon saannin turvaaminen (ei erityisruokavalion toteuttaminen, ei suonensisäinen ravitseminen)
Iänmukaisesta ravitsemuksesta huolehtiminen (ei rintaruokinnassa avustaminen, ei vauvojen kuppi- ja pulloruokinnassa avustaminen)
Lisäravinnon antaminen
Ravinnon määrän rajoittaminen
Potilassiirrot (2013) –kirjasta seuraavat osiot:
Avustajan fyysisen kunnon ylläpito
Uudet siirtotekniikat
Hoitajan työasennot
Potilaan siirrot eri tilanteissa
Potilassiirroissa tarvittavat tiedot ja taidot
Muu kurssin aikana annettu materiaali (diat, artikkelit)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijalle kokonaistuntimäärä on 162.

Sisällön jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista osista
Osa 1 Hoitotyö
Osa 2 Ravitsemustiede
Osa 3 Pienryhmätyöskentelyä on 4 x 2 h ja näihin liittyvä tiedonhaku

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteet
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä
Tavoitteet pienryhmätyöskentelylle
Ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa
_____________
Sisällöt
Ihmisen perustarpeet; Lepo, liikunta, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, kanssakäyminen ja seksuaalisuus ja terveyden edistäminen näillä alueilla
Ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
Kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
Hoitotyön auttamismenetelmät puhtaudessa ja ihonhoidossa, ravitsemuksessa, liikkumisessa ja erittämisessä:
Puhtauden hoidossa avustaminen ja ihon kunnon tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus
Ruokailussa avustaminen , nenämahaletku, Peg-letku ja näihin liittyvä ohjaus
Virtsaamisen avustaminen ja siihen liittyvä ohjaus ;virtsarakon kerta- ja kestokatetrointi, virtsan mittaus, tuntidiureesin mittaus, vuorokausivirtsan mittaus, virtsan perustutkimukset
Ulostamisen tarkkailu ja siihen liittyvä ohjaus, laksatiivien käyttö, peräruiskeet, ulosteen tutkiminen ja ulostenäytteen otto
Suomalaiset ravitsemussuositukset
Ravitsemushoito keskeisissä kansaterveysongelmissa
Energian ja keskeisten ravintoaineiden tarve aikuisilla
Yleisimmät erityisruokavaliot
Vajaaravitsemuksen tunnistaminen ja hoito

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit – tyydyttävä (1-2)
Osaa määritellä kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan
Tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämineen, puhtauteen, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla.
Tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot.
Tietää kansallisen ravitsemussuorituksen keskeisiä periaatteita ja käsitteitä.
Tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarvetta.
Nimeää ravitsemushoidon sisältöä keskeisissä kansanterveysongelmissa.
Tuntee energian ja keskeisten ravintoaineiden tarvetta aikuisilla.
Tuntee erilaisia erityisruokavalioita.
Tietää miten potilaan aliravitsemuksen riskiä tunnistetaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit – hyvä (3-4)
Osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan, kanssakäymiseen ja seksuaalisuuteen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla.
Tietää kuntouttavan hoitotyön periaatteet.
Tietää ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa.
Osaa kansallisten ravitsemussuositusten mukaisen terveyttä edistävän ravitsemuksen periaatteet ja keskeiset käsitteet.
Osaa tunnistaa aikuispotilaan ravitsemusohjauksen tarpeen.
Osaa ohjata terveyttä edistävän tai sairauden hoidossa tarvittavan ruokavalion toteuttamista.
Osaa arvioida potilaan vajaaravitsemuksen riskiä.
Osaa toteuttaa tehostettua ravitsemushoitoa osana hoitotyötä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointikriteerit – kiitettävä (5)
Analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Yhdistää ravitsemusosaamisen hoitotyöhön.
Perustelee ravitsemukseen liittyvää ohjaustaan ravitsemustieteeseen liittyvällä tiedolla.
Pienryhmätyöskentelylle hyväksytyn tason arviointikriteerit
Aktiivinen osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn
Tehtävien ohjeiden mukainen suorittaminen.

Siirry alkuun