Skip to main content

Controlling Methods (3 cr)

Code: 5S00BL99-3002

General information


Enrolment period
01.06.2016 - 04.09.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
29.08.2016 - 16.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Electrical and Automation Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 36
Degree programmes
Degree Programme in Electrical Engineering
Teachers
Mikko Numminen
Course
5S00BL99

Objectives (course unit)

The students know
- the principles of control in different processes
- how to form a model of a feedback control circuit
- how to analyse the behaviour of a control circuit with the help of a model
- how to tune a controller
- how to evaluate the control
- how to apply feed forward, ratio and cascade controls.

Content (course unit)

PID-controller, the behaviour and stability of feedback control system. Design and tuning methods for PID. Feed forward. Raito and cascade controls.

Prerequisites (course unit)

Basics of Control Engineering

Exam schedules

1. osakoe ma 31.10.2016
2. osakoe ma 12.12.2016
Osakokeista ei järjestetä uusintoja.
Kurssin uusintatenttien ajankohdat:
1. uusinta 1.2.2017
2. uusinta 5.4.2017
Uusintatentit kattavat koko opintojakson sisällön.

Evaluation methods and criteria

Arviointi perustuu osakokeissa, etätehtävissä ja laskuharjoitustehtävissä esitettyihin näyttöihin seuraavin painotuksin:
1. test 18 p.
2. test 24 p. (minime 5 p.)
Remote assignment, 2 pcs, total 6 p.
Calculation assignment, total 6 p.
Solution examples are given in lesson by teacher or students. Assignments returned after this are not accepted.
Student continuously shows his/her special knowledge and activity during the course: max. 1 p.
Grades and point limits: 1 = 22 +p; 2 = 28 p; 3 = 34 p; 4 = 40 p; 5 = 46 p;
Acceptable performance of this course consists of:
- the total points of tests and assingments are 22 points AND
- the result of the second test is at least 5 points AND
- student participate on contact lessons/assignments at least 50 %
Exceptions have to be discussed literally with the teacher in the beginning of the course.

Teaching methods

Lessons, exercises, practical assignments

Learning materials

Seborg - Edgar - Mellichamp - Doyle: Process Dynamics and Control, 3rd Edition, Wiley 2011. Chapters 6-7 and 10-14.

Student workload

39 tuntia lähiopetusta ja 41 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Content scheduling

Kirjan lukujen mukaan seuraavasti:
luku 6: Mallin kehittäminen prosessidatan perusteella, 4h
luku 7: Takaisinkytkentään perustuvat säätimet, 6h
(lukuja 8 ja 9 ei käsitellä tällä kurssilla)
luku 10: Säätöjärjestelmän dynaaminen käyttäytyminen ja stabiilisuus, 7h
luku 11: PID-säätimen suunnittelu ja viritys, 7h
luku 12: Säätöstrategiat, 1h
luku 13: Säätöjärjestelmän suunnittelu taajuusvasteanalyysin avulla, 6h
luku 14: Myötäkytketty säätö ja suhdesäätö 3h
Opintojakson esittely sekä kokeet, niiden palautus ja arviointi, 5h

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei osoita riittävän hyvää osaamista opintojakson ydinasioista ja/tai hän ei täytä kaikkia opintojaksolle asetettuja suoritusvaatimuksia.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ymmärtää säädön toiminnan ja toteutuksen periaatteita erilaisissa prosesseissa sekä osaa muodostaa takaisinkytketyn säätöpiirin mallin.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa edellisen kohdan lisäksi tutkia säätöpiirin käyttäytymistä muutostilanteissa mallin avulla sekä virittää säätimen.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa edellisten kohtien lisäksi analysoida säädön hyvyyttä
ja soveltaa myötäkytkettyä säätöä sekä suhde- ja kaskadisäätöä.

Go back to top of page