Yritystalous (4 op)
Toteutuksen tunnus: 5S00BM04-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2015 - 31.12.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Sähkötekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Tavoitteina on jäsentyneen kuvan saaminen kansantalouden kokonaisuudesta ja sen osien vaikutuksesta kokonaisuuteen erityisesti osana Euroopan Unionia. Ymmärtää yrittäjyyden merkitys taloudessa, myös itsensä työllistämisen keinona sekä saada tiedot yrityksen perustamiseen vaadittavista tiedoista ja taidoista ja yritystoiminnan perusteista. Oppia erityisesti sähköalan yrityksen raha- ja reaaliprosessi sekä toiminnan keskeisten osa-alueiden perusta ja ymmärtää yrityksen yhteiskuntavastuu.
Sisältö (Opintojakso)
Talousyksiköt ja taloudellinen kiertokulku, julkinen talous, talouspolitiikka, talouden ongelmat, EU ja kansainvälinen talous. Perustiedot yrittäjyydestä: yritysmuodot, yrityksen perustaminen ja luopuminen, ostopalvelut. Taloushallinto: laskenta, sopimuksen tekeminen, kirjanpito, projektitiliöinti, tilinpäätösasiakirjat, investointilaskelmat, budjetointi, markkinointi.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssissa järjestetään tentti vain silloin kun opettaja ja kurssi näin ovat yhdessä sopineet. Lähtökohtaisesti kurssilla ei järjestetä tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
"Kurssin arviointi laaditaan ""portti""-periaatteella: tietyt portit pitää läpäistä saavuttaakseen kurssista hyväksytyn, tietyn tasoisen arvosanan. Tietty (sovitaan kunkin kurssin kanssa yhdessä) läsnäolovaatimus on edellytys kurssista hyväksytyn arvosanan saamiseksi. Puutteellinen määrä läsnäoloja = kurssi on hylätty. Arvosanataso määräytyy joko portfolion, tentin tai muun, erikseen sovittavan kirjallisen työn perusteella. Opettaja määrittää kunkin toteutuksen osalta toteutuksen muodon. esimerkiksi portfolio, tentti, ryhmätentti, näyttö tai raportti. Opiskelijoille jaetaan erikseen (=vapaasti saatavilla sähköisessä opetusmateriaalikansiossa) arvostelukriteerit.
HUOM! Opettajan ja opiskelijoiden yhteisellä sopimuksella voidaan erikseen muuttaa kurssin toteutustapaa miltä tahansa osin."
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla käytetään yhtä tai useampia seuraavista opetusmenetelmistä (valinta pyritään toteuttamaan osallistujalähtöisesti): aivoriihi / aktivoivat kirjoitustehtävät / artikkelin tai tiedotteen kirjoittaminen / argumentointi / demonstraatiot / esittävät harjoitukset / draama / roolipelit / esitelmät / haastattelut / asiantuntijahaastattelut / harjoitukset / harjoitustyöt / itsearviointi / itsenäinen verkko-opiskelu / kenttätyöskentely (sis. retket) / kirjatentti / kotitentti / luento / lähiopetus / ongelmaperustainen opiskelu / opetuskeskustelu / opintokäynti / opetussimulaatio ja pelit / oppimispäiväkirja / oppimistehtävät / opponointi / portfolio / projektityöskentely / opiskelijaprojektit / prosessikirjoittaminen / raportti / työseloste / referaatti / essee / roolipeli / ryhmätentti / seminaari / simulaatio-oppiminen / suullinen tentti / tuote tai palvelu / työelämäpalaute / vertaisarviointi / yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimateriaalit
Opettaja määrittää kullekin kurssille erikseen kirjallisuuden kurssin ensimmäisellä kerralla. Kuhunkin kurssiin päivitetään koko kurssin ajan sähköistä prujua, joka on saatavissa vapaasti Argonilta opettajan opetusmateriaalikansiosta. Opetusmateriaaliana käytetään myös artikkeleita - tällöinkin opettaja syöttää materiaalin Argonille. Lisäksi opiskelijoita kannustetaan omatoimiseen, mahdollisimman fokusoituun, relevantin tiedon louhintaan vapaasti määrittämistään lähteistä (esim. väitöskirjat / artikkelit / lehdet / kirjallisuus / media / haastattelut / netti).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssikokonaisuus on siten suunniteltu, että opiskelijoiden ajankäyttö ja kuormitus olisi kulloinkin Tamkin määrittämällä tasolla. Opiskelijoiden työmäärästä lähitunnit ovat vain yksi osa. Toinen osa opiskelijoiden työstä on vertaisryhmissä tapahtuva keskustelu, tiedon analyyttinen prosessointi, sekä raportin jatkuva jalostaminen kurssin kuluessa. Kolmas osa opiskelijoiden työstä on itsenäisesti tapahtuva tiedonhaku ja tietojohtamisen periaatteita noudattava tiedon innovatiivinen jalostaminen. Vastaavasti opiskelijoiden kuormitusta keventää se, että vertaisryhmät kykenevät itse organisoimaan oman työmuotonsa ja tasaamaan yksilötason työkuormaa. Kuten nykyisessä opetusmaailmassa, sama tuotos on mahdollista saada suurella työmäärällä, tai vertaisryhmän yksilöille synergiaa synnyttäen, koordinoidun työpanoksen kautta. Ryhmä määrittää toimintansa innovatiivisuustason itse.
Sisällön jaksotus
Luentoviikot ja vertaisryhmäviikot vuorottelevat koko toteutuksen ajan. Muutoksia voi yksittäisiin kertoihin tulla (esim. lähikerrat ja vertaisryhmäviikot vaihtuvat esim. Tamk-toimintojen päällekkäisyyden vuoksi lukujärjestyksessä, mutta tällöin opettaja tiedottaa ryhmälle asiasta sähköpostitse tai muulla yhdessä sovitulla tavalla, esim. luokan vanhimman kautta [edellyttää yhteystietojen vaihtoa])
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Mikäli vertaisryhmä saa arvosanan nolla, voivat he uusia tuotoksensa (mikä toteutustapa kulloinkin on valittu, esim. kirjallinen raportti) kaksi kertaa. Kolmannen nollan jälkeen kurssi on hylätty ja opiskelijan/opiskelijoiden tulee kokonaisuudessaan suorittaa kurssi alusta uudestaan. Puuttuvat läsnäolot voi erikseen korvata osallistumalla myöhemmin järjestettävään opetukseen uudelleen. Erityisestä syystä yksittäinen opiskelija voi antaa korvaavan suorituksen puuttuvalle lähitunnille ja/tai raportille. Suoritustapa ja -aika sovitaan erikseen opettajan kanssa (esim. kirjareferaatti tai itsekseen laadittava, vastaava kirjallinen työ, kuin mitä muiltakin vertaisryhmäläisiltä on vaadittu). Lähtökohta on kuitenkin se, että opiskelijoiden verkostoitumis-, vuorovaikutus-, organisointi- ja koordinoimistaitojen kehittymisen vuoksi jokainen opiskelija suorittaa kurssin vertaisryhmissä, jolloin oma vastuunkanto kurssin toteuttamisesta korostuu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin ei varsinaisesti kuulu suoraan harjoittelua, mutta kaikkien TKI- ja työelämärajapintojen kautta omaa vertaisryhmätuotosta rikastavat kontaktit, haastattelut, tiedonkeruu tai omakohtaiset käytännön kokemukset luetaan lisäarvoksi kurssin suorittamisen kannalta.
Kansainvälisyys
Opiskelijoiden on mahdollista ja suotavaa kurssin kuluessa hyödyntää jo hankkimiaan KV-yhteyksiä. Yksittäisen teeman osalta kurssilaisia voidaan erikseen ohjeistaa hankkimaan KV-rajapinnasta erityisosaamista tai - tietoa.
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi noudattaa vertaisryhmissä tapahtuvaa, prosessoivan oppimisen menetelmää. Kurssiin kannattaa asennoitua siten, että sen aikana ryhmäydytään heti alusta alkaen mahdollisimman aktiivisesti, useammalla eri tasolla - ryhmän aktiivisuus ja autonomisuus on yleensä korreloinut arvosanan paremmuuden kanssa. Opintojakso toteutetaan vertaisryhmissä = kaikki vertaisryhmässä saavat saman, kollektiivisen arvosanan. Opiskelijat määrittävät vertaisryhmilleen ryhmän pelisäännöt, joita ryhmäläisten on kurssin ajan velvollisuus noudattaa. Vertaisryhmällä on oikeus erottaa ryhmästään opiskelija, joka ei noudata yhdessä sovittuja sääntöjä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole lähitunneilla vaadittua minimimäärää / kirjallinen raportti ei noudata annettuja asetteluohjeita / kirjallinen raportti on sisällöllisesti riittämätön eikä täytä kurssin oppimistavoitteita (Huom! Minkä tahansa näiden kohtien toteutuminen johtaa hylättyyn arvosanaan.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason: on läsnä vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti sisältää keskeisen, vaaditun sisällön (vrt. OPS) / opiskelija/-t osoittavat tuotoksellaan (=sen sisältö ja muoto) omaavansa perustiedot ja -taidot, samalla esiintuoden ja korostaen aiheen ja tavoitteiden kannalta keskeistä tietoutta / muilta osin, vrt. opiskelijoille erikseen jaettavat arvostelukriteerit (=vapaasti saatavilla sähköisessä opetusmateriaalikansiossa)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason: on läsnä vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti sisältää keskeisen, vaaditun sisällön (vrt. OPS) / opiskelija/-t osoittavat tuotoksellaan (=sen sisältö ja muoto) omaavansa hyvät tiedot ja taidot, samalla yhdistellen jo olemassaolevaa tietoa ja itse tuottamaansa, lisäarvollista tietoa/osaamista / muilta osin, vrt. opiskelijoille erikseen jaettavat arvostelukriteerit (=vapaasti saatavilla sähköisessä opetusmateriaalikansiossa)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijaa saavuttaa vähimmäistason: on läsnä vaaditun minimimäärän / kirjallinen raportti sisältää keskeisen, vaaditun sisällön (vrt. OPS) / opiskelija/-t osoittavat tuotoksellaan (=sen sisältö ja muoto) omaavansa erittäin hyvät tiedot ja taidot, samalla yhdistellen jo olemassaolevaa ja itse tuottamaansa, alkuperäistä, lisäarvollista tietoa/osaamista niin että aikaansaadaan täysin uutta tietoa (esim. päätelmät, oivallukset, sovellukset, yhteenvedot) / muilta osin, vrt. opiskelijoille erikseen jaettavat arvostelukriteerit (=vapaasti saatavilla opettajan sähköisessä opetusmateriaalikansiossa)