Grundkurs i svenska för teknikbranschen (3 op)
Toteutuksen tunnus: 5N00BE54-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.04.2016 - 15.09.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2016 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Rakennusmestari
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan.
Opiskelija osaa kielen keskeiset rakenteet sekä perussanastoa.
Opiskelija selviytyy arkielämän tilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö (Opintojakso)
• Työelämään valmentavia suullisia ja kirjallisia viestintätilanteita
• Tekniikan alan yleistermistöä
• Kieliopin perusteita
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Peruskoulun ruotsin oppimäärä.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Kirjallinen koe: ?
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Lähiopetuksen läsnäolovaatimus: 80%
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, harjoitukset, tentti, itsenäinen verkko-opiskelu, alkutesti
Oppimateriaalit
X:\teaching material\Sallila Joni\Ruotsin peruskurssi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
työ: 3 x 27 h = 81 h
opetusviikot: 6
opiskeluviikot: 7
opetus ja kokeet: 24 h
itsenäinen työ: 57 h
Sisällön jaksotus
Peruskieliopin kertaus, itsestään kertominen, lukusanat ja järjestysluvut, aakkoset, ihmisen kuvailu, erilaiset viivat, vieraan vastaanottaminen,
päiväsuunnitelmasta keskusteleminen, desimaali- ja murtoluvut, päivämäärät ja vuosiluvut, pituus, korkeus, etäisyys, paino, tilavuus,
kaksi- ja kolmiulotteiset geometriset hahmot, paikkakunnasta kertominen, yleisiä paikkoja kaupungissa, televisio/radio/musiikki,
huoneen kuvailu (esineiden sijainti), liikuntaharrastukset, mittaaminen, mittayksiköitä, liikkeen suunnan kuvailu, opiskelu,
autoilu nyt ja tulevaisuudessa, puhelinruotsi, tapaamisesta sopiminen, voinnin kysyminen, puhelinaakkoset, ravintolassa, matkustaminen,
asunnon- ja talon kuvailu, tietokoneet teollisuudessa, tietokone opiskelijan apuvälineenä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Näyttökoe (AHOT).
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta Katso: http://ruotsi2013.webs.com/13i252ajab
Oppimistavoitteet Ruotsin kielen suullisen ja kirjallisen viestintätaidon kehittäminen sekä ruotsin kieliseen tekniikan perusterminologiaan tutustuminen.
Ruotsin peruskieliopin vahvistaminen Valmentautuminen opintojaksoille Ruotsin kielen suullinen/kirjallinen taito Toteutustapa Nuorisoasteen totetutus.
Osittainen verkkototeutus (15%). Tieto virtuaalisuudesta opiskelijalle: Opintojakson teemoihin liittyviä sisältöjä opiskellaan myös virtuaalisesti (15%):
http://ruotsi2013.webs.com/13i252ajab
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta opintojaksopalautejärjestelmän kautta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi mutta lyhyesti ja yksipuolisesti itsestään, päiväsuunnitelmistaan, vapaa-ajastaan, harrastuksistaan,
opiskelustaan ja autoilusta. Opiskelija osaa esitellä yksinkertaisia asioita asuntoonsa, asuinpaikkakuntaansa, tietokoneeseensa ja kännykkäänsä liittyen.
Opiskelija kuvailla yksinkertaisesti kohteen geometriaa ja numeerista tietoa. Opiskelija hallitsee ruotsin peruskieliopin heikosti.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa keskeisiä asioita itsestään, päiväsuunnitelmistaan, vapaa-ajastaan, harrastuksistaan, opiskelustaan ja autoilusta.
Opiskelija osaa esitellä keskeisiä asioita asunnostaan, asuinpaikkakunnastaan, tietokoneestaan ja kännykästään.
Opiskelija osaa kuvailla kohdetta melko hyvin geometrisesti ja numeerisesti. Opiskeilja hallitsee ruotsin peruskieliopin tyydyttävästi.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kertoa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti itsestään, päiväsuunnitelmistaan, vapaa-ajastaan, harrastuksistaan,
opiskelustaan ja autoilusta. Opiskelija osaa esitellä sujuvasti asuntoaan, asuinpaikkakuntaansa, tietokonettaan ja kännykkäänsä.
Opiskelija osaa kuvailla vaikeuksitta kohteen geometriaa ja numeerista tietoa. Opiskelija hallitsee ruotsin peruskieliopin hyvin.