Mielenterveyshoitotyö 1. (2 op)
Toteutuksen tunnus: K2111A1-11-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.11.2015 - 10.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 06.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Nina Kilkku
- Taina Ojaniemi
- Opintojakso
- K2111A1-11
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Luentopäiväkirjojen palautus huhtikuun puolivälissä (sovitaan tarkemmin ryhmän kanssa).
Ryhmätentti ja taitokoe lukujärjestyksen mukaan. Mahdolliset uusintakokeet tehdään ryhmätenttien osalta yksilötentteinä ilmoitettuina uusintatenttipäivinä.
Ryhmäkeskustelu lukujärjestyksen mukaan.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 ja 2. Itse- ja vertaisarviointi liittyen aihealueen osaamiseen ja pienryhmätyöskentelyyn lukukauden lopussa ryhmäkeskusteluna, numeraalisesti arvioitava reflektoiva ja tutkittua tietoa hyödyntävä luentopäiväkirja (2). Ryhmäkeskustelun arvio voi nostaa tai laskea luentopäiväkirjan arviointia yhden numeron verran.
Osa 3. Numeraalisesti arvioitava ryhmätentti (kliininen psykologia)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, pienryhmätyöskentely, luentopäiväkirjat (2), ryhmätentti
Oppimateriaalit
Osa 1. (Taina Ojaniemi)
Larivaara, P., Lindroos, S. & Heikkilä, T.2009. (toim.) Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim. Helsinki.
Sinkkonen, J & Kalland. M. 2011 (toim). Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen. WSOY. Helsinki.
Marttunen, M. ym. 2013.Nuorten mielenterveyshäiriöt - Opas nuorten parissa työskenteleville aikuisille.THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-245-647-2
Sosiaali- ja terveysministeriö.2009. Mielenterveys- ja päihdesuunnitelma. Mieli 2009 –työryhmän ehdotukset mielenterveys- ja päihdetyön kehittämiseksi vuoteen 2015. Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2009:3.http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-7175.pdf.
Laitila, M. 2010. Asiakkaan osallisuus mielenterveys- ja päihdetyössä. Väitöskirja. Itä-Suomen yliopisto.http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0224-5/urn_isbn_978-952-61-0224-5.pdf
Osa 2. (Nina Kilkku)
Kiiltomäki, A.& Muma, P. 2007. Sairaanhoitaja tekee kriisityötä. Sairaanhoitajaliitto. Helsinki.
Rotchschild, B. & Rand, M.L. 2010. Apua auttajalle -Myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen psykofysiologia. Traumaterapiakeskus. Oulu.
Paunonen-Ilmonen,M. 2005. Työnohjaus -toiminnan laadunhallinnan varmistaja. WSOY. Porvoo. (tai muu vastaava työnohjaukseen liittyvä teos)
Osa 3. Kliininen psykologia:Toivio, T. & Nordling, E. 2009. Mielenterveyden psykologia. Edita Publishing Oy. Tampere.Sivut 11- 82, 221-242, 247-278.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op: Kokonaistuntimäärä on 81 tuntia, joka sisältää luento-opetusta 36 tuntia, itsenäistä työskentelyä 46 tuntia 8sisältää myös opintojakson K2111A2-11-3003 Ohjattu itsenäinen työskentely 1.)
Osa 3. Kliininen psykologia, kokonaistuntimäärä on 27 tuntia, joista lähiopetusta 10 tuntia. Itsenäisen opiskelun osuus 17 tuntia.
Sisällön jaksotus
Osa 1 ja 2. Mielenterveys- ja päihdehoitotyön menetelmät 3 op
1. (Taina Ojaniemi) Hoitosuhde työskentely ja hoitotyön menetelmät 2, 2op;. Perhehoitotyö, lasten ja nuorten hoitosuhdetyöskentely, mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä, osallisuus ja palvelukäyttäjänäkökulma mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
2.(Nina Kilkku) Kriisi- ja traumatyö ja työnohjaus 1op:
Osa 3. (Taina Ojaniemi) Kliininen psykologia. Psykoterapia menetelmät, psykologiset tutkimukset.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötä mm. opintokäyntien muodossa.
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtaisesti edellytetään läsnäoloa kaikilla tunneilla.
Poissaolot korvataan luentopäiväkirjassa käsiteltyyn aihealueeseen teoreettisesti perehtyen.Luentopäiväkirjasta erillinen ohje orientaatiossa.
Toteutussuunnitelma täydentyy mahdollisesti keväällä -16.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 ja 2
-tietää erilaisia terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyviä seikkoja mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta ja osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään näissä asioissa
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluihin ohjattujen potilaiden mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa hoitaa eri-ikäisiä mielenterveys- ja päihdeongelmista kärsiviä potilaita ja heidän läheisiään eri hoitotyön menetelmiä käyttäen
-tietää mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tietää moniammatillisen toiminnan roolin mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-tietää työnohjauksen perusperiaatteet ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
-osaa antaa ja ottaa palautetta vastaan sekä hyödyntää tätä tietoa omaan ammatilliseen osaamiseen liittyen
- tunnistaa mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3
tuntee psykoterapiaprosessin
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät psykologiset tutkimukset
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osa 1 ja 2
-osaa ohjata ja neuvoa potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa terveyden edistämiseen ja hoitoon liittyvissä asioissa mielenterveys- ja päihdetyön näkökulmasta osana hoitosuhdetyöskentelyä
-osaa tunnistaa ja arvioida erityispalveluissa hoidettavia mielenterveys- ja päihdeongelmia
-osaa soveltaa hoitotyössä monipuolisesti eri hoitotyön menetelmiä asiakkaan ja läheisten tarpeen mukaan
-tietää ja osaa toiminnassa tunnistaa mielenterveys- ja päihdehoitotyön eri lähestymistapoja ja psykoterapiamenetelmiä
-tunnistaa moniammatillisen toiminnan merkityksen mielenterveys- ja päihdepalvelujen järjestelmässä
-ymmärtää työnohjauksen merkityksen ammatillisen kasvun ja hoidon laadun näkökulmasta
- osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa, antaa ja ottaa palautetta vastaan ja kehittää toimintaansa palautteen perusteella
- tunnistaa ja kriittisesti arvioida mielenterveys- ja päihdeongelmien yhteiskunnallisia, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä näkökulmia omassa ajattelussaan ja asenteissaan
Osa 3.
Tuntee keskeiset psykoterapiasuuntaukset ja psykoterapiaprosessin osaa antaa siitä informaatiota potilaalle.
tuntee keskeiset mielenterveys- ja päihdeongelmiin liittyvät tutkimukset ja osaa hyödyntää niistä saatua tietoa potilaan hoidon suunnittelussa