Ihmisen kehityksen ja elämänkulun psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-13-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 18.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 17.11.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (Opintojakso)
- Ajankohtaista psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Kiintymyssuhteista ja tunne-elämän merkityksestä
- Tietoa traumoista ja elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalikehitys ja seksuaalikasvatus
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välitehtävien palautuksien ajankohdat selviävät myöhemmin:
- Seksuaalisuuden kehitys
- Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu
- Yli sukupolvien -tehtävä, sisältää elokuvan katselun
Seminaariesitykset. Seminaariesitysten ja opponoinnin järjestys seminaariohjelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätyöskentely ja esitys (arvionti 1-5)
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille (80% läsnä, lähiopetuskerroistapoissaolokerroilta korvaavat tehtävät)
- Välitehtävien tekeminen (hyväksytty/hylätty) Tarkemmat ohjeet aloituskerralla sekä tabulassa
- Seminaaripäiviin osallistuminen & opponointi
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- ongelmalähtöinen opiskelu
- aktivoivat kirjoitustehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- opetuskeskustelu
- luennot
- ryhmätyöt
- seminaari
- oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Kurssilla ei ole varsinaista kurssikirjallisuutta, vaan opiskelija etsii itse aktiivisesti tieteellisiä artikkeleita, kirjallisuutta ym. Opiskelijan lähteet määräytyvät siis yksilöllisest hänen oman tehtävän määrittelynsä ja suuntautumisensa mukaisesti. Lähteiden käyttöä arvioidaan välitehtävien sekä esitelmän yhteydessä, joihin opiskelija on liittänyt lähdeluettelon.
Kirja- ja artikkelilista, jota opiskelija voi hyödyntää opiskelussaan, löytyy opintojakson tabulasivuilta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 27hx5 = 135h
Lähiopetus 36 h
Seminaaripäivät 8 h
Ryhmätyö ja esityksen valmistelu 66h
Välitehtävät 25 h
Sisällön jaksotus
Lähiopetuskerrat etenevät (Ryhmä1 ja Ryhmä2 eri teemat) seuraavasti:
Ti 1.9. klo 16-20 Aloitus, Ohjeet , ryhmiin jako & Johdanto, Minna Putous ja Tarja Aaltonen
Ke 9.9. klo 16-20 Kiintymyssuhteet ja lapsuus, Tarja Aaltonen
Ke 16.9. klo 16-20 Tunne-elämän jatkumo, Tarja Aaltonen
Ke 23.9. klo 16-20 Nuoruus, Minna Putous
Ke 30.9. klo 16-20 Aikuisuus, Minna Putous
Ke 7.10. klo 16-20 Sukupuoli, parisuhde ja vuorovaikutus, Tarja Aaltonen ja Minna Putous
Ma 19.10. klo 16-20 Traumat, Minna Putous
To 22.10. klo 16-20 Vanhuus, Tarja Aaltonen
Seminaaripäivät: Ma 16.11. ja Ti 17.11. klo 16-20
Välitehtävien palautuspäivämäärät:
30.9. lähiopetuskerralle Seksuaalisuuden kehitys -tehtävä
22.10. lähiopetuskerralle Aikuisuus ja vanhuus -haastattelu tehtävä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opettajan kanssa erillisellä sopimuksella vaihtoehtoinen toteutus.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK -toteutus
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa nimetä kiintymyssuhdemallit ja kertoa, miten kiintymyssuhdemalli syntyy ja minkälaisia vaikutuksia sillä on.
- Osaa tunnistaa tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa määritellä seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkitystä huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa tarkastella omaa ja muiden elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- Osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa tarkastella ja analysoida ihmisen elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat myös sosiaalialan kontekstissa.
- Osaa vertailla kiintymyssuhdemalleja ja selittää niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa sosionomin työn kannalta
- Osaa eritellä tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- Osaa jäsentää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden