Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kehityksen ja elämänkulun psykologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-13-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 18.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 17.11.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Minna Putous
Tarja Aaltonen
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Opintojakso
7S-13

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Sisältö (Opintojakso)

- Ajankohtaista psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Kiintymyssuhteista ja tunne-elämän merkityksestä
- Tietoa traumoista ja elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalikehitys ja seksuaalikasvatus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välitehtävien palautuksien ajankohdat selviävät myöhemmin:
- Seksuaalisuuden kehitys
- Aikuisuuden ja vanhuuden haastattelu
- Yli sukupolvien -tehtävä, sisältää elokuvan katselun
Seminaariesitykset. Seminaariesitysten ja opponoinnin järjestys seminaariohjelman mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Ryhmätyöskentely ja esitys (arvionti 1-5)
- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille (80% läsnä, lähiopetuskerroistapoissaolokerroilta korvaavat tehtävät)
- Välitehtävien tekeminen (hyväksytty/hylätty) Tarkemmat ohjeet aloituskerralla sekä tabulassa
- Seminaaripäiviin osallistuminen & opponointi

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- ongelmalähtöinen opiskelu
- aktivoivat kirjoitustehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- opetuskeskustelu
- luennot
- ryhmätyöt
- seminaari
- oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

Kurssilla ei ole varsinaista kurssikirjallisuutta, vaan opiskelija etsii itse aktiivisesti tieteellisiä artikkeleita, kirjallisuutta ym. Opiskelijan lähteet määräytyvät siis yksilöllisest hänen oman tehtävän määrittelynsä ja suuntautumisensa mukaisesti. Lähteiden käyttöä arvioidaan välitehtävien sekä esitelmän yhteydessä, joihin opiskelija on liittänyt lähdeluettelon.
Kirja- ja artikkelilista, jota opiskelija voi hyödyntää opiskelussaan, löytyy opintojakson tabulasivuilta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 27hx5 = 135h
Lähiopetus 36 h
Seminaaripäivät 8 h
Ryhmätyö ja esityksen valmistelu 66h
Välitehtävät 25 h

Sisällön jaksotus

Lähiopetuskerrat etenevät (Ryhmä1 ja Ryhmä2 eri teemat) seuraavasti:
Ti 1.9. klo 16-20 Aloitus, Ohjeet , ryhmiin jako & Johdanto, Minna Putous ja Tarja Aaltonen
Ke 9.9. klo 16-20 Kiintymyssuhteet ja lapsuus, Tarja Aaltonen
Ke 16.9. klo 16-20 Tunne-elämän jatkumo, Tarja Aaltonen
Ke 23.9. klo 16-20 Nuoruus, Minna Putous
Ke 30.9. klo 16-20 Aikuisuus, Minna Putous
Ke 7.10. klo 16-20 Sukupuoli, parisuhde ja vuorovaikutus, Tarja Aaltonen ja Minna Putous
Ma 19.10. klo 16-20 Traumat, Minna Putous
To 22.10. klo 16-20 Vanhuus, Tarja Aaltonen

Seminaaripäivät: Ma 16.11. ja Ti 17.11. klo 16-20

Välitehtävien palautuspäivämäärät:
30.9. lähiopetuskerralle Seksuaalisuuden kehitys -tehtävä
22.10. lähiopetuskerralle Aikuisuus ja vanhuus -haastattelu tehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opettajan kanssa erillisellä sopimuksella vaihtoehtoinen toteutus.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK -toteutus

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Osaa tarkastella omaa elämänkulkuaan jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa nimetä kiintymyssuhdemallit ja kertoa, miten kiintymyssuhdemalli syntyy ja minkälaisia vaikutuksia sillä on.
- Osaa tunnistaa tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa määritellä seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkitystä huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Osaa tarkastella omaa ja muiden elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- Osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- Osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa.
- Osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Osaa tarkastella ja analysoida ihmisen elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat myös sosiaalialan kontekstissa.
- Osaa vertailla kiintymyssuhdemalleja ja selittää niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa sosionomin työn kannalta
- Osaa eritellä tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- Osaa jäsentää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden

Siirry alkuun