Siirry suoraan sisältöön

Kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3Y00CF26-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
30.11.2015 - 10.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.01.2016 - 15.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
Palvelu- ja projektiliiketoiminnan koulutus
Opettajat
Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Mika Boedeker
Opintojakso
3Y00CF26

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija tuntee ja ymmärtää
- kehittämistoimintaan liittyvät keskeiset tutkimukselliset lähestymistavat ja menetelmät sekä niihin liittyvän tiedon luonteen ja sovellettavuuden.

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja raportoida tutkimuksellisia kehittämisprojekteja.

Sisältö (Opintojakso)

Tieto ja tutkimuksellisuus kehittämistyössä, opinnäytetyön vaiheet, opinnäytetyön tavoitteen määrittely ja työsuunnitelma, tietoperustan rooli ja tiedonhaku, kehittämistoiminnan tutkimukselliset lähestymistavat ja metodit, opinnäytetyön kirjallinen raportointi.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- Ensimmäinen tenttimahdollisuus tuntien yhteydessä tunneilla ilmoitettavana ajankohtana.
- Uusintatentit Liiketoiminta ja palvelut -yksikön yleisinä tenttipäivinä TenttiWilhossa (http://tilmo.tamk.fi/opiskelijat/index.asp) tarkemmin ilmoitettavan mukaisesti. Ilmoittautuminen uusintoihin TenttiWilhossa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1) Opinnäytetyön analyysi:
Aiemmin tehtyyn master-tason opinnäytteeseen tutustuminen: substanssi, toteuttaminen, menetelmät, raportointi.
Analyysiraportin laatiminen.
Arviointi: hylätty/suoritettu
2) Tentti:
Ryhmätentti; purku yhdessä välittömästi tentin jälkeen.
Uusintatentti yksilötenttinä.
Arviointi 0-5, osuus 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.
3) Essee:
Kehittämistyön menetelmiä oman opinnäytetyön näkökulmasta pohtiva ja vertaileva, suunnitelmatyyppinen tai jo tehtyä arvioiva.
Arviointi 0-5, osuus 50% opintojakson kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiopetus
Harjoitukset
Referaatti/essee
Ryhmätentti

Oppimateriaalit

1) Ojasalo – Moilanen – Ritalahti (2009 tai uudempi). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro.
2) Toikko – Rantanen (2009 tai uudempi). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta: näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere: Tampere University Press.
3) Menetelmäopetuksen tietovaranto MOTV. [online]. http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
4) Metodix – Metoditietämystä kaikille. [online]. http://metodix.wordpress.com
5) Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusta tukee Tabula-toteutus; ei varsinaista verkko-opetusta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 22 h. Itsenäinen työskentely 112 h. Kuormittavuus yhteensä 134 h.

Sisällön jaksotus

Tieto ja tutkimuksellisuus kehittämistyössä, opinnäytetyön vaiheet, opinnäytetyön tavoitteen määrittely ja työsuunnitelma, tietoperustan rooli ja tiedonhaku, kehittämistoiminnan tutkimukselliset lähestymistavat ja metodit, opinnäytetyön kirjallinen raportointi.
Ilmoitetaan tarkemmin opintojaksolla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat tuovat työelämäympäristönsä ja - kokemuksensa oppimisyhteisöön. Opiskelijat laativat omaan työelämäympäristöönsä liittyvän suunnitelmallisen/arvioivan esseen.
Opiskelijat laativat toimeksiantoonsa liittyvän työsuunnitelman.

Kansainvälisyys

Osa materiaalista englanniksi.

Lisätietoja opiskelijoille

Ylemmän AMK-tutkinnon opintojakso. Erityisenä näkökulmana koulutusohjelman opinnäytetyön tekeminen.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunnista eikä osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ei läpäise tenttiä ja/tai ei toimita vaadittuja muita suorituksia vähintään tyydyttävällä tasolla.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet tyydyttävästi, mutta tiedoissa ja taidoissa onkin useammalla alueella vielä kehitettävää. Opiskelija tunnistaa, osaa auttavasti määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelijalla on minimivalmiudet soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on erinomaiset valmiudet soveltaa oppimaansa.

Siirry alkuun