Network Practical Training (4cr)
Code: 1L00BQ63-3042
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 09.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- rakentaa ja kehittää ammatillista ja alueellista verkostoaan
- toimii ja arvioi omaa toimintaansa oppilaitoksen ja oman alan moniammatillisissa työryhmissä
- tunnistaa ja kuvailee oman koulutusalansa nivelvaiheita
- hallitsee ryhmätyöskentelyn ja tiimissä toimimisen taidot sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ryhmätyöskentelijänä.
- osaa toimia työssäoppimisen tai harjoittelun ohjaajana ja ymmärtää työelämän tärkeyden op-pimiskumppanina
- tunnistaa ja kuvailee ammatillisen kasvun ohjaamisen erilaisia tukimuotoja.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Minkälainen on oman koulutusalani opiskelijan opiskelupolku kouluasteelta toiselle?
- Millainen on hyvä verkostotoimija ja ryhmätyöskentelijä?
- Miten ylläpidetään ja rakennetaan merkityksellisiä verkostoja?
- Minkälaisia tukimuotoja ja -verkostoja oppilaitoksessa on yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille?
- Miten opettaja voi hyödyntää moniammatillisia verkostoja, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä opiskelijoiden urapohdintojen tukemiseksi?
Assessment methods and criteria
Asiantuntija-, itse- ja vertaisarviointi
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
itsenäistä, pienryhmä- ja parityöskentelyä
Learning materials
ks OPS + ajankohtaiset tieteelliset ja ammatilliset julkaisut
Student workload
1op = 27h, 4h lähiopetusta ja 104h itsenäistä ja pienryhmäoopiskelua.
Completion alternatives
sovitaan tapauskohtaisesti
Practical training and working life cooperation
Opiskelija tutustuu opilaitosten ja opettajien työelämäverkostoihin ja analysoi sekä kehittää omia verkostojaan.
Further information
Toteutus
Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan moniammatillisiin verkostoihin. Perehtyminen tapahtuu havainnoimalla, haastattelemalla ja itse osallistumalla sekä dokumentteihin tutustumalla. Opettajaoiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta uutta teemaa (vrt. Oppimisympäristöharjoittelu), joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään kahdeksan.
Perehtymisteemat:
- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen
Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 3:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Arviointi on asteikolla "hyväksytty - täydennettävä - uusittava". Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n arviointikriteereitä, ks OPS s.47.