Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen anatomia ja fysiologia II (3op)

Toteutuksen tunnus: 7R00CQ55-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
11.05.2015 - 24.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.10.2015 - 31.03.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Röntgenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Röntgenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minni Koivunen
Kirsi Litmanen
Opintojakso
7R00CQ55

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
-tietää ihmiselimistön rakenteen ja toiminnan fyysisenä kokonaisuutena
-osaa käyttää keskeisintä tieteellistä nimistöä ja termejä
-osaa ihmiskehon toiminnallisen kokonaisuuden, tietää sen merkityksen ja osaa soveltaa sitä ammatissaan

Sisältö (Opintojakso)

-anatomian ja fysiologian keskeisin nimistö ja termejä
-ihmiselimistön rakenne ja toiminta

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

2. osakuulustelu on 10.12.2015 14.15 - 15.45 aiheina verenkiertoelimistö ja hengitys, ruuansulatus, virtsaneritys ja nestetasapaino. HUOM! osakuulustelussa on Anatomia ja fysiologia I kontaktiopetuksessa olleita aiheita (vitaalielintoiminnot).
3. osakuulustelu aiheina hermosto, hormonit ja lisääntymisbiologia on 15.2.2016 klo 10:15.

Uusintatentit:
Anatomia ja fysiologia I, Muut osat eli Vitaalielintoiminnot on kaksi uusintamahdollisuutta seuraavina uusintatenttipäivinä: 17.2.2016, 16.3.2016, 13.4.2016, 11.5.2016 ja 25.5.2016.

Anatomia ja fysiologia II on kaksi uusintamahdollisuutta seuraavina uusintatenttipäivinä: 13.4.2016, 11.5.2016 ja 25.5.2016.

Huom. Niille joille eivät osallistuneet 1. osakuulusteluun tai saivat hylätyn arvosanan on kaksi uusintamahdollisuutta: 27.10.2015 klo 16:15-17 ja yleisenä uusintatenttipäivänä 17.2.2016 klo 16:15-19:15.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset
Itsenäiseen opiskeluun kuuluvat tehtävät, pienryhmätoiminta, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat. Valitse näistä yksi tai useampi:
1.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 1999 tai 2011. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2.Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMISEN FYSIOLOGIA ja sen ohella Budowick, M. Bjålie, J.G. Rolstad, B. & Toverud, K.C. ANATOMIAN ATLAS
3.Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
4.Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY. 1. painos. 2008

Lisätietoja opiskelijoille

Ensimmäisellä tunnilla läsnäolo on pakollinen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
- lisääntymiselimistö: Opiskelija osaa miehen ja naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja toiminnan, pystyy selvittämään kuukautiskierron, hedelmöitymisen, kiinnittymisen ja gastrulaation. Osaa istukan rakenteen ja toiminnan.
-Iho ja aistit opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä. Opiskelija tuntee aistinelinten rakenteen ja toiminnan. Hän ymmärtää ärsykkeen aiheuttavan aistinsolun aktivaation ja impulssin kulun sekä kuinka aistimus syntyy.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Anatomia ja fysiologia I 7R00CQ54-3001

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Siirry alkuun