Verkostoharjoittelu (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ63-3037
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Maarit Kolari
- Opintojakso
- 1L00BQ63
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- rakentaa ja kehittää ammatillista ja alueellista verkostoaan
- toimii ja arvioi omaa toimintaansa oppilaitoksen ja oman alan moniammatillisissa työryhmissä
- tunnistaa ja kuvailee oman koulutusalansa nivelvaiheita
- hallitsee ryhmätyöskentelyn ja tiimissä toimimisen taidot sekä tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ryhmätyöskentelijänä.
- osaa toimia työssäoppimisen tai harjoittelun ohjaajana ja ymmärtää työelämän tärkeyden op-pimiskumppanina
- tunnistaa ja kuvailee ammatillisen kasvun ohjaamisen erilaisia tukimuotoja.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Minkälainen on oman koulutusalani opiskelijan opiskelupolku kouluasteelta toiselle?
- Millainen on hyvä verkostotoimija ja ryhmätyöskentelijä?
- Miten ylläpidetään ja rakennetaan merkityksellisiä verkostoja?
- Minkälaisia tukimuotoja ja -verkostoja oppilaitoksessa on yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille?
- Miten opettaja voi hyödyntää moniammatillisia verkostoja, yhteistyökumppaneita ja sidosryhmiä opiskelijoiden urapohdintojen tukemiseksi?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Painotetaan osallistavaa, dialogista arviointia.
Arvioinnin perusta: TAMKin opettajankoulutuksen Opetussuunnitelman 2015 arviointitaulukko. Arviointi perustuu opettajan ydinosaamisiin: arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen, hyvinvointosaaminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Pääosin yhteisöllisiä ryhmätyömenetelmiä.
Oppimateriaalit
Ks. OPS 2015, jossa kerrottu opintojaksojen kirjallisuus ja muut lähteet. Lisäksi opettajan ja opiskelijoiden yhdessä valitsemia ajankohtaisia opintojakson tavoitteisiin liittyviä julkaisuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksn laajuus 4 op, 108 tuntia opiskelijan työtä: itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä kontaktipäivinä ja verkossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan tarvittaessa vastuuopettajan kanssa.
Lisätiedot
Toteutus
Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan moniammatillisiin verkostoihin. Perehtyminen tapahtuu havainnoimalla, haastattelemalla ja itse osallistumalla sekä dokumentteihin tutustumalla. Opettajaoiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta uutta teemaa (vrt. Oppimisympäristöharjoittelu), joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään kahdeksan.
Perehtymisteemat:
- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen
Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 3:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 3:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.