Siirry suoraan sisältöön

Tutkimusmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H-522-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.01.2017 - 06.03.2017
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.03.2017 - 16.05.2017
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jarmo Pösö
Vesa Vuorinen
Vastuuhenkilö
Jarmo Pösö
Opintojakso
3H-522

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opintojaksolla perehdytään soveltavan tutkimuksen perusteisiin.

Opiskelija
- osaa määritellä tutkimussuunnitelman sisällön
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän
- osaa laatia sopivia kysymyksiä ja muita tarvittavia mittareita (operationalisoinnin periaatteet)
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa määritellä määrällisen tutkimusaineiston keräämiseen liittyvät periaatteet
- osaa muokata kerätyn määrällisen tutkimusaineiston havaintomatriisiksi
- osaa kuvata määrällisen tutkimusaineiston jakaumia, tutkia ryhmien välisiä eroja ja ominaisuuksien välisiä yhteyksiä
- osaa tulkita tilastollisten menetelmien tuloksia ja tuntee tilastollisen päättelyn periaatteen
- osaa hyödyntää tilasto-ohjelmaa
- osaa määritellä laadullisen tutkimuksen perusominaisuudet
- osaa kuvata tavallisimpia laadullisen tutkimusaineiston keruumenetelmiä
- osaa analysoida laadullista tekstiaineistoa ja kuvata saatuja tuloksia
- osaa kuvata tapaus- ja toimintatutkimuksen periaatteet

Sisältö (Opintojakso)

Mitä tutkimus on?
Miten tutkimus suunnitellaan ja toteutetaan?
Mitä on määrällinen tutkimus?
Miten määrällinen tutkimusaineisto kerätään ja kootaan havaintomatriisiksi?
Miten määrällisen tutkimusaineiston jakaumia kuvataan?
Miten määrällisen tutkimusaineiston ryhmien välisiä eroja ja ominaisuuksien välisiä yhteyksiä mitataan?
Miten määrällisen tutkimuksen tulosten luotettavuutta arvioidaan?
Mitä on laadullinen tutkimus?
Miten laadullinen tutkimusaineisto kerätään?
Miten laadullinen tutkimusaineisto analysoidaan?
Miten laadullisen tutkimuksen tulokset kuvataan?

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tutkimuksen perusteet: luentopäiväkirja tai tentti
Laadullinen tutkimus: palautettava harjoitustyö tai tentti
Tilastollinen tutkimus: Palautettava harjoitustyö

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-luennot
-harjoitukset

Oppimateriaalit

Heikkilä, Tarja. Tilastollinen tutkimus.
Verkkomateriaalia
Mäntyneva, Heinonen & Wrange: Markkinointitutkimus
Tuomi & Sarajärvi. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tilastollinen tutkimus:
luennot ja harjoitukset lähikerroilla (24 h)
Itsenäinen työskentely: materiaalin tutustuminen ja harjoitukset (56 h)
Tutkimuksen perusteet ja laadullinen tutkimus (12 h)
Itsenäinen työskentely: (42 h)

Sisällön jaksotus

Tutkimuksen perusteet ja laadullinen tutkimus:
13.3.2017 17.00-20.00
27.3.2017 17.00-20.00
10.4.2017 17.00-20.00
25.4.2017 17.00-20.00
Tilastollinen tutkimus:
16.3.2017 17.00-20.00
21.3.2017 17.00-20.00
30.3.2017 17.00-20.00
11.4.2017 17.00-20.00
27.4.2017 17.00-20.00
9.5.2017 17.00-20.00

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovittava erikseen opettajien kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Koska tilastollisen tutkimuksen lähikerroilla perehdytään myös tilasto-ohjleman käyttöön, on säännöllinen lähikerroille osallistuminen tärkeää.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä tai niissä on suuria puutteita. Opiskelija ei ole ymmärtänyt kurssin sisältöä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.

Siirry alkuun