Skip to main content

Printing Technologies (6 cr)

Code: 5P00BI73-3001

General information


Enrolment period
30.11.2015 - 10.01.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2016 - 29.04.2016
Implementation has ended.
Credits
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Päivi Viitaharju
Person in charge
Ulla Häggblom
Course
5P00BI73

Objectives (course unit)

The student can
- describe the principles of different printing methods
- recognize the phases of the printing process
- the demands for the printing substrates in different printing methods and can apply this knowledge to paper manufacturing
- use the most common visual evaluation methods as well as devices to evaluate the print quality
- analyze the printing defects and produce the solutions to solve them.

Content (course unit)

History and future of printing, quality formation and measuring of the print. Offset printing, rotogravure printing, flexo, electrophotography and ink jet printing, other digital printing methods and paper behavior in these printing methods. Functional printing. Printing inks. Finishing of print.

Exam schedules

Kokeet vk:
Uusintakokeet: 17.5. ja 31.5.2016

Assessment methods and criteria

Kokeet: 27 + 27 p., tehtävät max 6 p.: mm.
laboratoriotyön esitys, painettujen näytteiden "raportti", ekskursioraportti, kotitehtäviä (yht. 6 kpl), jokaisesta ajoissa palautetusta hyvin tehdystä 1 p.

Teaching methods

Lähiopetus, demonstraatiot, opetuskeskustelu, harjoitustyöt, raportti, työselostus, tentti, ongelmalähtöinen opiskelu, kenttätyöskentely (sis. opintoretket), laboratoriotyöskentely, opetussimulaatiot ja -pelit

Learning materials

Karhuketo, H., Seppälä, M.J., Törn, T., Viluksela, P. 2004. Paperin ja kartongin jalostus. Vantaa: Kemiallinen metsäteollisuus 3. s. 80-154.
Oittinen S.& Saarelma H., 2009. Print Media – Principles, Processes and Quality. Helsinki: Paper Engineers’ Association / Paperi ja Puu Oy
Tunneilla käsitelty materiaali (Tabula).

Student workload

Lähiopetus 78 h,
Opiskelijan oma työ 84 h: laboratoriotyön esitys, ekskursioraportti, painettujen näytteiden raportti ym. tehtävät, tentteihin valmistautuminen, kotitehtävät

Content scheduling

Vk 2-3: Painatuksen historia ja tulevaisuus, painojäljen laadunmuodostus ja mittaus. Vk 4 - 8: offsetpainatus ja sen vuorovaikutukset, vk 10 - 12 laboratoriotyöt ja painatus arkkioffetkoneellasyväpainatus, ekskursio, vk 13-14 flekso, seripainatus, vk 15 - 16 digitaaliset menetelmät, painokoneen jälkikäsittely, ajettavuus, painetut näytteet, vk 17: koe ja palaute

Practical training and working life cooperation

Ekskursio / ekskursiota painolaitoksiin

International connections

Ei.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa nimetä tyypillisimmät painomenetelmät ja kuvailla niiden periaatteet yleisellä tasolla. Opiskelija osaa käyttää yleisimpiä painojäljen visuaalisen arvioinnin menetelmiä ja yleisimpiä painojäljen laadun arvioimisen laitteita sekä laboratoriomittaisia painatusta simuloivaa laitetta. Opiskelija tunnistaa joitakin painatusvirheitä. Toimii ryhmässä.
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa kuvailla yleisimmät painoprosessit ja kunkin menetelmän yleisimmät painokonetyypit. Opiskelija osaa nimetä kullekin painoprosessille kriittiset paperin ominaisuudet. Osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja, perustella valintojaan ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa analysoida painatusvirheitä ja osaa tuottaa ratkaisuja niiden korjaamiseksi niin paperin valmistuksesta kuin painoprosessistakin. Osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti.
Kehittää sekä omaa että ryhmän vuorovaikutusta.

Go back to top of page