Työorganisaatioiden toiminta ja lähijohtaminen laboratoriossa osa I (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00BJ06-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 26.11.2015 - 31.12.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2016 - 31.07.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Helena Virikko
- Ulla Kähkönen
- Vastuuhenkilö
- Kirsi Mansikkamäki
- Pienryhmät
- AB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- AB
- A
- B
- Opintojakso
- 7B00BJ06
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää julkisen hallinnon rakenteen ja olemuksen
- tietää Suomen terveydenhuoltojärjestelmän, sen tavoitteita
- tietää terveydenhuoltoa ja terveydenhuoltohenkilöstöä koskevaa lainsäädäntöä
- tietää eri ryhmäviestintämuotojen, kuten palaverien, neuvotteluiden ja virallisten kokousten työtavat ja hallitsee eri rooleihin ( puheenjohtajan, neuvottelun vetäjän, sihteerin, neuvottelijan, kokoukseen osallistujan jne.) liittyvät tehtävät
- osaa toimia erilaisisa ryhmäviestintätilanteissa ja tuoda perustellen esiin oman näkemyksensä huomioiden samalla osallistujien eri lähtökohdat ja tietosuojan
Sisältö (Opintojakso)
Valtion ja kunnan hallinto ja niiden roolit terveydenhuollossa
Terveydenhuoltojärjestelmän eri osa-alueet: perusterveydenhuolto, erikoissairaanhoito ja yksityinen terveydenhuolto sekä terveydenhuollon rahoitus
Terveydenhuoltoa säätelevät lait: terveydenhuoltolaki, erikoissairaanhoitolaki, mielenterveyslaki, laki yksityisestä terveydenhuollosta, potilasvahinkolaki, laki potilaan asemasta ja oikeuksista, henkilötietolaki ja laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä
Persoonallinen viestijäkuva, ryhmädynamiikka, kulttuuri
Vuorovaikutustilanne ammatillisessa kontekstissa
Ryhmäviestintätaidot ja työelämän viestintätilanteet
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Hallinnon alue tentitään ryhmätenttinä, 3- 4 henkilön ryhmissä. Ryhmien jäsenet arvotaan.
Neuvottelu- ja kokoustaidon tentti:
14BIOA 30.3.2016 klo 8.30-10, 14BIOB 30.3.2016 klo 14.15-15.45
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana on numeraalinen ja se koostuu ryhmäkeskusteluista/ryhmätöistä tuntiaktiivisuudesta ja kokeesta.
Neuvottelu- ja kokoustaito: Arviointi hyväksytty/hylätty
Arvioinnin perusteena on hyvä valmistautuminen harjoituksiin, aktiivinen osallistuminen tuntityöskentelyyn ja tentin hyväksytty suorittaminen.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Hallinnon opetuksessa käytetään alustusluentoja, keskusteluja, itsenäistä tiedonhakua ja ryhmätöitä. Opiskelijat saavat lähdeviitteitä ja he etsivät itsenäisesti ja/tai ryhmässä teemoihin liittyvää tietoa, arvioivat sen luotettavuutta ja jakavat sitä tiivistetyssä muodossa muille opiskelijoille.
Neuvottelu- ja kokoustaito:
Opetuskeskustelut, verkkoaineiston itsenäinen opiskelu, kokous-, neuvottelu- ja palaveriharjoitukset sekä kirjallliset tehtävät
Oppimateriaalit
Opetuksessa hyödynnetään Tabula-oppimisympäristöä. Opetusmateriaaleina käytetää terveydenhuoltoa ja terveydenhuollon henkilöstöä koskevia lakeja ja asetuksia, sekä muuta opettajan jakamaa materiaalia.
Neuvottelu- ja kokoustaito:
Tunneilla jaettava materiaali
Niemi, T., Nietosvuori, T. & Virikko, H. 2006. Hyvinvointialan viestintä. Luvut Puheviestintä, Ryhmäviestintä, Neuvottelu ja kokous
http//:kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta -> Kokoustaidot ja Neuvottelutaidot (Jyväskylän yliopisto / Kielikeskus)
http://www.kielijelppi.fi/puheviestinta -> Ryhmäviestintä, Neuvottelutaito ja Kokoustaito (Helsingin yliopisto / Kielikeskus)
Lisätiedot
Opintojakso sisältää harjoittelua
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä ei tuota annetusta aiheesta asianmukaista ja sisällöltään riittävää tuotosta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä tuottaa yhdessä esseen, joka on pohdinta ja reflektointi on vähäistä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä tuottaa yhdessä annetusta aiheesta esseen, jossa on omaa pohdintaa ja reflektointia, sekä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ryhmä tuottaa yhdessä annetusta aiheesta esseen, jossa on runsaasti omaa pohdintaa ja reflektointia
Neuvottelu- ja kokoustaito:
Aktiivinen ja säännöllinen osallistuminen kontaktikerroille, tehtävien tekeminen ja palautus sovitusti, annetun aikataulun mukaan sekä tentin suorittaminen hyväksytysti.
Opiskelija
- osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan vaatimukset
viestintätilanteessa
- osaa viestiä jäsentyneesti, vakuuttavasti ja ymmärrettävästi
- osaa toimia työelämän tavallisissa vuorovaikutustilanteissa, kuten palavereissa,
neuvotteluissa ja kokouksissa eri rooleissa: esim. puheenjohtajana, sihteerinä ja
osallistuvana asiantuntijana
- hallitsee neuvottelun ja kokouksen menettelytavat
- osaa kirjoittaa normien mukaiset asiakirjat, kuten muistion, kokouskutsun,
esityslistan ja pöytäkirjan.