Siirry suoraan sisältöön

Osallisuuden edistämisen projektiopinnot (7 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-42-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.09.2014 - 31.12.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2014 - 31.07.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Ulla-Maija Koivula
Opintojakso
7S-42

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaalipedagogisen työorientaation mahdollisuudet osallisuuden edistäjänä ja osaa soveltaa ko. teoriaa projektissaan
-tunnistaa toimijuus-käsitteen lähtökohdat
syventää osallisuuden käsitteeseen liittyvää ymmärrystä valitsemassaan asiakasryhmässä tai erilaisissa autenttisissa oppimisympäristöissä-
- tietää riskitekijöitä, jotka heikentävät mahdollisuuksia osallisuuteen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön kannalta
- osaa vaikuttaa eri tavoin kansalaisten sosiaalisen pääoman kasvuun
- syventää osaamistaan asiakastyön menetelmissä, joilla tuetqaan voimavaroja, osallisuutta, toimintakykyä erityisesti riskiryhmien kohdalla
- tunnistaa omia persoonallisia taitojaan ja kykyjään toimia tavoitteellisissa projekteissa
- suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ko. tavoitteisiin liittyvän projektin pienryhmässä yhteistyössä työelämän kanssa.

Sisältö (Opintojakso)

Sosiaalipedagoginen orientaatio eri ikäryhmissä
Osallisuus-käsitteen teoreettiset lähtökohdat
Toimijuus-käsite
Voimaantuminen, valtaistuminen, sosiaalinen pääoma
Kehittämistoiminta projektien avulla
TAMKin T&K&I- projekti- ja innovaatiotoiminta
Teknologian hyödyntäminen palveluissa
Oman projektin suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- Seminaari A 11.12.14 (Esitellään projektin kuvaukset)
-Seminaari B Tammikuussa 2015 (Analyysi ja raportti)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käydään läpi aloituskerralla 4.9

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Projektityöskentely
- Kirjalliset työt, projektisuunnitelman työstäminen
- Teoreettiset opiskelut (kirjallisuus ym. lähteet)
- Seminaarit

Oppimateriaalit

- Ilmoitetaan myöhemmin

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

7op = 189h opiskelijan työtä
- Opiskelija tekee projektisuunnitelman ja noudattaa sitä. Jokainen seuraa omia työskentelytuntejaan kirjaten tuntinsa ja projektiin liittyvän työskentelyn ylös ja on omalle ryhmälleen vastuussa tästä.

Sisällön jaksotus

Aloitus 4.9 ap
Seminaari A 11.12.14 (Esitellään projektin kuvaukset)
Seminaari B Tammikuussa 2015 (Analyysi ja raportti)
Projektityöskentely tehdään joulukuun loppuun 2014 mennessä. Raportit valmiina Tammikuun 2015 seminaarissa.
Opiskelijat jakaantuvat ryhmiin siten, että lastensuojelumoduulin valinneista muodostetaan kaksi erillistä ryhmää ja päihde- ja mielenterveys- sekä vammaismoduulin valinneista yksi ryhmä. Lastensuojelumoduulin valinneista muodostetaan toinen ryhmä siten, että siihen tulevat opiskelijat, jotka haluavat vahvistaa päiväkotiosaamistaan. Ohjaajina näissä ryhmissä toimivat Tapio Salomäki, Riikkaelina Susipolku ja Ulla-Maija Takkunen. Tarkemmat ohjaus- ja muut aikataulut sovitaan ryhmittäin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Vastaavassa projektissa työskently. Tästä sovitaan erikseen opintojakson opettajien kanssa.
Proakatemiatoteutus:
Tämä opintojakso toteutuu sosiaalialan proakatemiaopiskelijoille proakatemiassa toteuttavien projektien myötä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

- Projektit toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa

Kansainvälisyys

- Projektin mukaan

Lisätietoja opiskelijoille

Nuorisoasteen toteutus

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- taloudellisten ja yhteiskunnalisten tekijöiden huomiointi/analysointi (konteksti)
- osaa soveltaa osallisuudenkäsitettä analyysin tukena
- eettiset näkökohdat projektiin liittyvissa teemoissa
- oman tekemisen ja toiminnan eettisyys ja sen arviointi

Siirry alkuun