Siirry suoraan sisältöön

Professional English for Nurses (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BK07-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2015 - 16.08.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2015 - 14.09.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
38 - 44
Koulutus
Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Kirsi Saarinen
Opintojakso
7K00BK07

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija

- osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon ja jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi
- osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
- pystyy kommunikoimaan englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä potilaan hoitopolun eri
vaiheissa
- ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita
- pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksikäyttäen

Sisältö (Opintojakso)

- potilashaastattelu
- potilasohjaus osastolla
- keskeinen hoitotyön sanasto
- keskeinen anatomian sanasto
- tutkimusraportti
- lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Lähtötaso: Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso
Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Suulliset esitykset/ohjaukset ma 31.8.2015 klo 8.30-11.45
kirjallinen tentti ti 8.9.2015 klo 14.15-15.45

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen oman oppimisen suunnitteluun ja työskentelyyn opintojaksolla, kirjalliset ja suulliset tehtävät, itsearviointi, suullinen esitys/ohjaus ja kirjallinen tentti.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

tentti
itsenäinen verkko-opiskelu
lähiopetus
opetuskeskustelu
yhteistoiminnallinen oppiminen
harjoitukset
suullinen esitys

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan 1. lähiopetustunnilla (materiaali Tabulassa)

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus alkaa ke 12.8.2015 klo 12.30.
Contents: Health interview, Human anatomy, Asepsis, Foetal alcohol syndrome, Guidance for expectant mothers, Antenatal appointments, Pregnancy month by month, Benefits for families with children, Oral summaries on health articles, Oral summaries on health videos, Research report*, Components and structure of a research report, Oral presentations.
(* 1)Sydsjö. G., Sydsjö, A., Gunnervik, C., Bladh, M. & Josefsson A. 2012. Obstetric outcome for women who have received individualized treatment for fear of childbirth during pregnancy. Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica 91, 44-49.
*2)Lavikainen, H. M., Lintonen, T. & Kosunen, E. 2009.Sexual behavior and drinking style among teenagers: a population-based study in Finland. Health Promotion International 24 (2), 108-119.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Puhuminen ja suullinen vuorovaikutus:
-Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta.
Vuorovaikutustaidot:
Opiskelija ei pysty osallistumaan vuorovaikutukseen, koska ongelmia tuottaa omaa puhetta ja / tai ymmärtää muiden osapuolten puhetta.
Sanasto:
Opiskelija hallitsee erittäin suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen. Käyttää toistuvasti sopimattomia sanoja ja sanontoja.
Rakenteet:
Perusrakenteiden hallinta niin puutteellista, että virheet estävät viestin välittymisen..
Ääntäminen:
Ääntäminen erittäin vaikeasti ymmärrettävää. Muiden kielten vaikutus erittäin häiritsevää.
Ymmärrettävyys
Puheen pääsisällön ymmärtäminen on erittäin vaikeaa tai hämärtyy kokonaan.
Kirjoittaminen ja kirjallinen vuorovaikutus:
Opiskelija ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä on toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä sekä muiden kielten vaikutusta.
Tekstin sisältö ja jäsentely:
Kirjoittaa vain irrallisia lauseita ja ajatuksia, joista ei muodostu ymmärrettävää tekstiä.
Sanasto
Hallitsee vain suppean oman alan ja yleiskielen sanaston, joka ei riitä tilanteesta suoriutumiseen. Toistuvat ja harhaanjohtavat sanavalinnat tai sanalainat muista kielistä estävät viestin ymmärtämisen.
Rakenteet:
Käyttää perusrakenteitakin niin puutteellisesti, että systemaattiset virheet estävät viestin välittymisen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
Opiskelija
- viestii ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- osaa antaa yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
- osaa kysyä asiakkaalta tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen liittyviä, välttämättömiä tietoja sekä kirjaa asiakkaan antamat vastaukset oikein hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi (esim. luvan kysyminen toimenpiteeseen)
- osaa käyttää hoitotyön perussanastoa
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- ymmärtää sanakirjaa käyttäen perusasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä terveysalan teksteistä
- osaa hakea tietoa ohjeistetusti

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
Opiskelija
- viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. puhelinkeskustelut, suullinen ja kirjallinen raportointi, dokumentointi)
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. kotihoito-ohjeet ja muut kirjalliset ohjeet)
- osaa selvittää asiakkaan tämänhetkistä ja aiempaa terveydentilaa tai elämäntilannetta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
- osaa kirjata asiakkaan antamat vastaukset hoidon, palvelun tai jatkotoimenpiteiden onnistumiseksi sekä vastaa asiakkaan esittämiin kysymyksiin
- osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hankkii tietoa terveysalan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi (esim. uusin tieto ravintosuosituksista, potilasturvallisuus, tieto uusimmista alan käytänteistä)
- ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat hoitotyön teksteistä ilman apuvälineitä
- osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ:
Opiskelija
- viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa (esim. raportointi, dokumentointi, palaverit, neuvottelut, palautekeskustelut)
OHJAAMINEN JA NEUVONTA:
Opiskelija
- haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
- osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
AMMATILLINEN TIEDONHANKINTA:
Opiskelija
- hyödyntää hoitotyön tutkimusnäyttöön perustuvia artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä (esim. kansainväliset hankkeet)
- lukee sujuvasti vaativaakin terveysalan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
- ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa

Siirry alkuun