Oppilaitosten toimintakulttuurit (4op)
Toteutuksen tunnus: 1L00BQ53-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Maarit Kolari
- Opintojakso
- 1L00BQ53
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opettajaopiskelija
- kehittää omaa vuorovaikutusosaamistaan yhteisön jäsenenä monimuotoisissa oppimisympäristöissä
- toimii monipuolisesti vuorovaikutuksessa monenlaisten opiskelijoiden kanssa
- käyttää viestintä- ja vuorovaikutusteoreettista tietoa kuvaillessaan ja arvioidessaan oppilaitoksen käytänteitä
- arvioi opetussuunnitelman mukaista opetusta erilaisissa oppimisympäristöissä
- arvioi tieto- ja viestintäteknologian ja sosiaalisen median käyttöä oppilaitoksen toiminnassa.
Sisältö (Opintojakso)
Ydinkysymyksiä
- Miten oppilaitoksen pedagogista toimintaa arvioidaan ja kehitetään?
- Minkälaisia yhteistoiminnan ja yhteisöllisyyden muotoja ylläpidetään?
- Mikä on piilo-opetussuunnitelma ja miten se vaikuttaa opettajan työssä?
- Mitä tarkoittaa oppilaitoksen toimintakulttuuri ja miten se suuntaa opettajan työtä?
- Miten oppilaitoksen toimintakäytänteet ovat yhteydessä hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja opintoihin kiinnittymiseen?
- Miten erilaiset ammatillisen keskustelun tavat näkyvät organisaation käytänteissä?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppijan omaa aktiivisuutta korostavaa, vastavuoroista arviointia, johon kuuluu itse-, vertais ja työelämäarviointi. Arvioinnin perustana käytetään seminaari yhden yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Osallistavan pedagogiikan mukasia toiminnallisia ryhmätyöskentelymenetelmiä. Vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja. Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Oppimateriaalit
Ks. OPS, opintokokonaisuuden kirjallisuus s. 23.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 4 opintopistettä, joka sisältää kontaktiopetusta ja opiskelijan itsenäistä- sekä pienryhmätyöskentelyä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluu oppimisympäristöihin tutustumisia.
Lisätiedot
Opintojakson toteutus: Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella (ahot).
Osaamisen arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.