Siirry suoraan sisältöön

KESÄOPINNOT 2015 Anatomia ja fysiologia (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC60-3037

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2014 - 19.04.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.05.2015 - 01.06.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Kätilön tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jaana Renko
Ryhmät
VAPAA
Vapaasti valittavat opinnot
Opintojakso
7K00BC60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan niin, että osaa soveltaa niitä hoitotyössä

Sisältö (Opintojakso)

-ihmisen elinjärjestelmien rakenne ja toiminta

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Varsinainen tentti 1.6. klo 16:15 - 17:45
Uusinnat 18.8., 8.9., 6.10. ja 10.11. terveyspalveluiden uusintatenttipäivinä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella.
Tavoitteet: Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena. Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit. Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa. Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu, tehtävät tunneilla sekä itsenäisesti opiskellen. Luennot, harjoitukset, oppimisen arviointi sekä verkon, verkkosovellusten ja kirjojen käyttö.

Oppimateriaalit

Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset.

Lisätietoja opiskelijoille

Kaikilla kurssin tunneilla läsnäolo on pakollinen, myöhästymisiä ei sallita.
Kaikkien kurssin tehtävien tekeminen on pakollista.
Työskentely painottuu voimakkaasti opiskelijoiden itsenäiseen opiskeluun. Kurssilla annetaan paljon tehtäviä ja niistä saa opettajan palautteen tai niitä tarkastellaan yhdessä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet (samat kuin muillakin anatomian ja fysiologian kursseilla):
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-tuki- ja liikuntaelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tunnistaa elimistön suuret luut rakenteineen sekä ymmärtää kuinka luiden väliset nivelet muodostuvat. Opiskelija osaa selittää nivelen rakenteen ja ymmärtää sen toiminnan. Opiskelija ymmärtää kuinka lihas supistuu, tunnistaa pinnalliset lihakset ja tietää kuinka ne liikuttavat niveliä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta: elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-aineenvaihdunnan säätely: Opiskelija tuntee elimistön tärkeimmät endokriiniset rauhaset, niiden tuottamat hormonit sekä näiden vasteen. Opiskelija ymmärtää endokriinisten rauhasten välisen vaikutuksen ja biologisen takaisinkytkennän, joka pitää hormonitasapainoa yllä.
Lisääntymisbiologia: Opiskelija tunnistaa sekä miehen että naisen lisääntymiselimistön rakenteen ja ymmärtää sukusolujen synnyn ja prosessin merkityksen ominaisuuksien periytymiselle. Opiskelija osaa kuukautiskierron, hedelmöittymistapahtuman, blastokystin kiinnittymisen sekä alkiokerrosten järjestymisen. Hän osaa istukan toiminnan sekä sen merkityksen yksiönkehitykselle ja raskauden kululle.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tyydyttävässä suorituksessa (T-taso) suurin osa vaadituista asioista on esitetty oikein.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyvässä suorituksessa (H-taso) kaikki keskeiset asiat ovat mukana ja ne ovat oikein.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kiitettävässä suorituksessa (K-taso) kaikki asiat on esitetty loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa.

Siirry alkuun