Musiikkipedagogin toimintaympäristöt ja opettajuuden perusta (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2X00CG21-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2014 - 12.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.01.2016 - 14.04.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Musiikki
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 6 - 30
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
- Opettajat
- Maarit Kolari
- Annikki Torikka
- Opintojakso
- 2X00CG21
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opiskelija osaa
- hahmottaa kasvatustieteen peruskäsitteitä ja -asioita
- huomioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia näkökulmia
- työskentellä vastuullisesti sekä itsenäisesti että ryhmän kanssa erilaiset oppijat huomioon ottaen
- toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja arvioida niitä oppimisen näkökulmasta
- hahmottaa ja kirjoittaa alustavan käyttötietonsa
- kirjoittaa opettajuuden käsikirjaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistaitojaan
- laatia itselleen ajankäyttö- ja opiskelusuunnitelman
- arvioida ja antaa palautetta prosessinomaisesti oppijan oppimista tukevalla tavalla
Sisältö (Opintojakso)
Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.
Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miksi musiikkipedagogi tarvitsee kasvatustieteellistä tietoa?
- millaisia filosofisia ja historiallisia lähtökohtia kasvatuksessa on?
- minkälainen on musiikkipedagogin käyttötieto erilaisissa ympäristöissä?
- millaista on rakentava vuorovaikutus?
- miten arvioidaan erilaisia musiikkipedagogin oppimisympäristöjä oppimisen näkökulmasta?
- millaista on rakentava ja kehittävä palaute?
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Osallistuminen työskentelyyn lähipäivissä ja Tabula-oppimisympäristössä, oppimistehtävien tekeminen. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luentoa, pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja tiedon hankintaa, opintokäyntejä ja opiskelua Tabula-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja ja artikkeleja. Mediaseuranta.
Opintokäynnit.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op ja jakaantuu kahteen osaan:
opettajuuden perusta 3 op eli 81 tuntia opiskelijan työtä.
oppimisympäristöajattelu 2 op eli 54 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukua kasvatustieteellisillä perusopinnoilla ja/ tai aikaisempien pedagogisten opintojen perusteella.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien tekemistä sekä osallistumista puoleen lähipäivistä sekä aktiivista itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä lähipäivinä ja verkko-oppimisympäristö Moodle Tabulassa.