Siirry suoraan sisältöön

Musiikkipedagogin toimintaympäristöt ja opettajuuden perusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: 2X00CG21-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2014 - 12.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.01.2016 - 14.04.2016
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikki
Opetuskielet
suomi
Paikat
6 - 30
Koulutus
Musiikin tutkinto-ohjelma, Musiikkipedagogi
Opettajat
Maarit Kolari
Annikki Torikka
Opintojakso
2X00CG21

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat musiikkipedagogin työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opiskelija osaa
- hahmottaa kasvatustieteen peruskäsitteitä ja -asioita
- huomioida kasvatuksen filosofisia ja historiallisia näkökulmia
- työskentellä vastuullisesti sekä itsenäisesti että ryhmän kanssa erilaiset oppijat huomioon ottaen
- toimia erilaisissa oppimisympäristöissä ja arvioida niitä oppimisen näkökulmasta
- hahmottaa ja kirjoittaa alustavan käyttötietonsa
- kirjoittaa opettajuuden käsikirjaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistaitojaan
- laatia itselleen ajankäyttö- ja opiskelusuunnitelman
- arvioida ja antaa palautetta prosessinomaisesti oppijan oppimista tukevalla tavalla

Sisältö (Opintojakso)

Keskeisenä asiana opintojakson opinnoissa on osallistava pedagogiikka ja opiskelijan identiteettityön tukeminen.

Ydinkysymyksiä, joihin etsitään vastauksia:
- miksi musiikkipedagogi tarvitsee kasvatustieteellistä tietoa?
- millaisia filosofisia ja historiallisia lähtökohtia kasvatuksessa on?
- minkälainen on musiikkipedagogin käyttötieto erilaisissa ympäristöissä?
- millaista on rakentava vuorovaikutus?
- miten arvioidaan erilaisia musiikkipedagogin oppimisympäristöjä oppimisen näkökulmasta?
- millaista on rakentava ja kehittävä palaute?

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-, vertais- ja opettajan arviointi. Osallistuminen työskentelyyn lähipäivissä ja Tabula-oppimisympäristössä, oppimistehtävien tekeminen. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteiden saavuttamiseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luentoa, pienryhmätyöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja tiedon hankintaa, opintokäyntejä ja opiskelua Tabula-oppimisympäristössä.

Oppimateriaalit

Opettajan ja opiskelijoiden valitsemia kirjoja ja artikkeleja. Mediaseuranta.
Opintokäynnit.
Stenberg, K. 2011. Riittävän hyvä opettaja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op ja jakaantuu kahteen osaan:
opettajuuden perusta 3 op eli 81 tuntia opiskelijan työtä.
oppimisympäristöajattelu 2 op eli 54 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukua kasvatustieteellisillä perusopinnoilla ja/ tai aikaisempien pedagogisten opintojen perusteella.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävien tekemistä sekä osallistumista puoleen lähipäivistä sekä aktiivista itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä lähipäivinä ja verkko-oppimisympäristö Moodle Tabulassa.

Siirry alkuun