Sosiaalialan palveluohjaus, moniasiantuntijuus ja verkostotyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7Z00CH66-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2014 - 31.03.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2015 - 30.04.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- opiskelija osaa analysoida palveluohjauksen lähtökohtia ja mahdollisuuksia, asiakastyön käytäntöjä sekä palveluohjauksen merkitystä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä
- opiskelija osaa soveltaa erilaisia palveluohjauksen malleja erilaisissa asiakastilanteissa
- opiskelija osaa suunnitella ja johtaa asiakasprosesseja eri palveluiden tuottajien kanssa sekä tehdä kokonaisarvion asiakasprosessista ja sen vaikutuksista
- opiskelija tuntee toimijayhteistyöhön, moniammatillisuuteen ja moniasiantuntijuuteen liittyvää teoreettista ja käytäntölähtöistä tutkimusta ja uusia verkostomaisia toimintatapoja
- opiskelija osaa toimia sosiaalialan asiantuntijana erilaisissa moniammatillisissa työryhmissä ja verkostoissa
- opiskelija osaa toteuttaa vaikuttavuuden arviointia
Sisältö (Opintojakso)
Palveluohjauksen arvot ja lähtökohdat
Palvelumuotoilun perusteet
Asiakkuus ja ohjaaminen palveluohjauksessa
Palveluohjauksen erilaiset toteutustavat (ennaltaehkäisevän ja yhteisöllisen työn toimintamallit)
Palveluohjauksen kehittäminen omassa työssä ja yksikössä
Oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen palveluohjauksessa
Moniammatillisuus, moniasiantuntijuus ja verkostoyhteistyö käsitteinä ja käytäntölähtöinen tutkimus
Työntekijät, asiakkaat ja omaiset moniasiantuntijaverkostossa – yhteistyömuotoja käytännössä.
Vaikuttavuuden arviointi
Yhteistyöverkostojen ja moniasiantuntija – verkoston johtaminen
Sähköiset toimintaympäristöt ja e-Palvelut ohjauksessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaritehtävä arvioidaan numeerisesti
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus
itsenäinen verkko-opiskelu
kenttätyöskentely (sis. opintoretket)
seminaari
argumentointi
yhteistoiminnallinen oppiminen
prosessikirjoittaminen
Virtuaaliosuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
8 op = 216h opiskelijan työtä.
Kontaktiopetus:
15.1.2015 iltapäivä 4h: orientaatio ja teoriaa palveluohjauksesta
6.2.2015 koko päivä 8h: teoriaa palveluohjauksesta ja verkostotyöskentelystä, ohjaus
9.4.2015 koko päivä 8h: seminaari
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Seminaaritehtävät työelämälähtöisiä
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaaritöiden aiheet:
Tiimi 1: Palveluohjaus ja verkostotyöskentely: verkostotyöskentelyn haasteet ja mahdollisuudet. Laatikaa suunnitelma verkostotyön ja palveluohjauksen kehittämiseksi.
Tiimi 2:Palveluohjaus ja vaikuttavuus
Tiimi 3: Palveluohjaus ja työntekijän näkökulma.
Tiimi 4: Palveluohjaus ja asiakasnäkökulma.
Tiimi 5: Palveluohjauksen käynnistäminen omassa kunnassa/organisaatiossa: suunnitelma/selvitys.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
TOTEUTETAAN TAMKN YHTEISIÄ ARVIOINTIKRTEEREJÄ